در دوران کرونا چگونه می‌توان باردار شد؟
کد خبر: ۲۰۴۰۵۲
تاریخ انتشار: 2021 February 16    -    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
در ماه‌های گذشته بیماری کووید ۱۹ تیتر بسیاری از خبر‌های روز بوده است. این بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید بوده و امروزه در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است. راه درست شستن دست‌ها به افراد آموزش داده و از آن‌ها خواسته شده که در زمان شیوع بیماری در خانه کار کنند. اما آیا این بیماری روی توان باروری و تولید مثل اثر گذاشته است؟

در دوران کرونا چگونه می‌توان باردار شد؟

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟اختصاصی «تابناک با تو» - در طی ماه‌های گذشته بیماری کووید ۱۹ تیتر بسیاری از خبر‌های روز را به خود اختصاص داده است. این بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید بوده و امروزه در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است. راه درست شستن دست‌ها به افراد آموزش داده شده و از آن‌ها خواسته شده که در زمان شیوع بیماری در خانه کار کنند. اما آیا این بیماری روی توان باروری و تولید مثل اثر گذاشته است؟ در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به بیماری کووید ۱۹

ویروس‌های کرونا خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌های رایج در میان انسان‌ها و گروهی از حیوانات هستند. در موارد نادر، ویروس کرونای حیوانی می‌تواند انسان‌ها را هم آلوده کند و بعد از آن در میان انسان‌ها به شکل زیادی شیوع پیدا کند. ویروس کرونا جدید SARS-CoV-۲ نام دارد و بیماری ایجاد شده توسط آن کووید ۱۹ نام گرفته است.

بر اساس اعلام سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بیماری کووید ۱۹، که سازمان بهداشت جهانی آن را به صورت یک همه گیری جهانی توصیف می‌کند، برای اولین بار در کشور چین مشاهده شد، ولی در حال حاضر در ۱۰۰ منطقه بین المللی از جمله ایالات متحده آمریکا را درگیر کرده است.

به گزارش این سازمان برای بسیاری از افراد خطر ابتلا به بیماری کم است، اما افراد زیر در معرض خطر بالاتری قرار دارند:

افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که بیماری شایع‌تر است.
کادر درمان که با افراد آلوده به ویروس در ارتباط هستند
افرادی که در ارتباط نزدیک با دیگر افرادی بودند که به تازگی از سفر به مناطق آلوده به ویروس بازگشته‌اند.
افراد مسن‌تر و یا افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند.

بین ۲ تا ۱۴ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس احتمالاً نشانه‌ای از آلوده شدن به ویروس باشد. در صورت تجربه‌ی هر کدام از این علائم هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید.

انتشار چگونه است؟

ویروس عامل کووید ـ ۱۹ عمدتا از طریق تماس با شخصی که آلوده و بیمار است یا تماس با اشیائی که اخیرا توسط انان لمس شده یا در معرض سرفه و عطسه‌ی آنان بوده‌اند، منتشر می‌شود. ویروس را میتوان در بزاق یا ترشحات ناشی از آبریزش بینی یافت. این ویروس با تماس با دهان، بینی یا چشم وارد بدن می‌شود.

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

ویروس کرونا چگونه سلامت تولید مثلی را تحت شعاع قرار می‌دهد؟

در ادامه سوالات اساسی در مورد ارتباط بیماری کووید ۱۹ و سلامت تولید مثلی را بررسی خواهیم کرد:

آیا ابتلا به بیماری کووید ۱۹ روی توان باروری در آینده اثر می‌گذارد؟

تحقیقات در این مورد ادامه دارد. در حال حاضر هیچگونه شواهدی مبنی بر اثر ویروس روی توان باروری وجود ندارد. با وجود اینکه ترس از ویروس کرونا باعث شده که بسیاری از افراد به منجمد کردن تخمک روی بیاورند، در صورت عدم ابتلا به بیماری، هیچگونه دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در حال حاضر هیچ گونه دلیل علمی مبنی بر اینکه منجمد کردن تخمک یک راه پیشگیرانه است هم وجود ندارد.

اگر قصد باروری دارید آیا به علت ویروس کرونا باید آن را متوقف کنید؟

اگر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نیستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که اقدام به باروری را به تعویق بیندازید. با این همه بهتر است به دلایل روانشناسی، استراتژیک و احساسی در مورد برنامه خود تجدید نظر کنید. به تعویق انداختن بارداری یک تصمیم شخصی است و برای دریافت توصیه‌های پزشک بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

بر خلاف ادعا‌ها در مورد پدیده‌ی انفجار جمعیت به دلیل اینکه افراد زمان بیش‌تری را در خانه سپری می‌کنند، تحقیقی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که ۴۰ درصد پاسخ دهنده‌ها که زنانی دارای تخمدان بوده اند اعلام کردند که به دلیل همه گیری کرونا برنامه خود برای بچه دار شدن – زمان و تعداد بچه – را تغییر داده اند.

اقتصاد دادنان پیش بینی می‌کنند که به دلیل شیوع کرونا میزان تولد در امریکا ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

اگر در حال حاضر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستید، تا زمان بهبودی کامل اقدام به بارداری طبیعی و یا به کمک فناوری‌های کمک باروری نکنید.

از طرفی دیگر شیوع کرونا در آمریکا ممکن است روی مراقبت‌های مادر و جنین و در دسترس بودن آن اثر بگذارد. در این شرایط به دلیل کمبود کادر درمان و فضا‌های درمانی ممکن است در مناطقی دسترسی به این خدمات به مانند گذشته فراهم نباشد.

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

ویروس کرونا چگونه روی مادر باردار و جنین اثر خواهد گذاشت؟

طبق اعلام سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، احتمالاً در معرض خطر ابتلا به انواع شدیدتر بیماری‌های مرتبط با کووید ۱۹ قرار داشته باشند:

از آن‌جایی که اطلاعات بیمارانی که این سازمان به آن دسترسی دارد، محدود است، در این پژوهش آن‌ها به اطلاعات آمار افراد پذیرش شده در آی سی یو و افرادی که زیر دستگاه تهویه مکانیکی قرار گرفتند، دسترسی ندارند.

همچنین CDC به درستی نمی‌داند که بستری شدن در زنان به دلیل مشکلات ناشی از بارداری بوده است و یا اینکه کووید ۱۹ دلیل پذیرش آن‌ها در بیمارستان بوده است.

بر اساس داده‌ها، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال بستری شدن زنان باردار در بیمارستان، پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه و قرار گرفتن در زیر دستگاه تهویه مکانیکی، بسیار بیش‌تر از زنان غیر باردار در سنین باروری است.

در بهار سال جاری میلادی تحقیقاتی در مورد کووید ۱۹ و بارداری انجام شد که نتایج زیر را به دنبال داشت:

* ۸۷.۵ درصد از زنان به تب دچار می‌شوند.
* ۵۳.۸ درصد از زنان سرفه می‌کنند
* ۲۲.۵ درصد از زنان خستگی مزمن را تجربه می‌کنند.
* ۸.۸ درصد زنان به اسهال دچار می‌شوند.
* ۱۱.۳ درصد زنان به تنگی نفس (dyspnea) دچار می‌شوند.
* ۷.۵ درصد زنان گلو درد را تجربه می‌کنند.
* ۱۶.۳ درصد زنان درد عضلانی (myalgia) را تجربه می‌کنند.
* ۹۱ درصد از زنان با سزارین زایمان می‌کنند (در مقام مقایسه و بر اساس آمار CDC این مقدار در سال ۲۰۱۷ در حدود ۳۲ درصد بوده است.)

در مورد جنین:

* ۱.۲ درصد جنین‌ها مرده به دنیا آمدند. (در مقام مقایسه و بر اساس آمار CDC در حدود ۰.۶ درصد جنین‌ها در آمریکا مرده به دنیا می‌آیند)
* ۱.۲ درصد درون رحم مادر می‌میرند.
* ۲۱.۳ درصد پیش از موعد به دنیا می‌آیند (در مقام مقایسه به صورت معمول در آمریکا ۱۰ درصد نوزادان پیش از موعد متولد می‌شوند)
* ۵.۳ درصد وزن هنگام تولد پایینی دارند
* ۱۰.۷ درصد سندروم دیسترس و یا اضطراب جنینی را تجربه می‌کنند.
* ۱.۲ درصد فقدان اکسیژن (neonatal asphyxia) را تجربه می‌کنند

به گفته پژوهشگران تظاهرات بالینی زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ مشابه افراد بالغ غیر باردار است. نتیجه بارداری در بسیاری از موارد خوب است، ولی داده‌های بررسی شده فقط زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ در سه ماهه آخر بارداری را در بر می‌گیرد. برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر باید تحقیقات بیش‌تری انجام شود.

اقدام به بارداری در زمان ویروس کرونا

اگر در حال حاضر به فکر انجام لقاح در خارج از بدن یا آی‌وی‌اف و یا درون‌کاشت مصنوعی یا آی یو آی و یا حتی منجمد کردن تخمک هستید چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

با در نظر گرفتن شرایط ناشی از بیماری کووید ۱۹ انجمن تولید مثل آمریکا به کلینیک‌های باروری توصیه‌هایی کرده است:

* هیچ چرخه جدید درمانی شامل القا تخمک گذاری، درون‌کاشت مصنوعی یا آی یو آی، لقاح در خارج از بدن یا آی‌وی‌اف و فریز کردن غیر اورژانسی تخمک و جنین نباید آغاز شود.
* تمام پروسه‌های انتقال جنین (چه تازه و چه منجمد) باید لغو شود
* خدمات رسانی به افرادی که در فرایند انجام فناوری‌های کمک باروری هستند باید ادامه داشته باشد.
* جراحی‌های الکتیو و روش‌های تشخیصی غیر اورژانسی باید به تعویق انداخته شود
* معاینه از راه دور به ارتباط شخص به شخص اولویت داده شود.

از طرفی دیگر توصیه می‌شود که افرادی که قصد انجام روش‌های کمک باروری را دارند، در حال حاضر تمام تخمک‌ها و یا جنین را منجمد کرده و انتقال آن‌ها به زمانی که شیوع کووید ۱۹ کم‌تر است موکول کنند.

اگر در حال حاضر در حال انجام این روش‌ها هستند و به کووید ۱۹ هم مبتلا شده اید، باید هر چه سریع‌تر با کلینیک باروری تماس گرفته و پیشنهادات آن‌ها را اجرایی کنید.

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

آیا زن باردار مبتلا به کووید ۱۹ قبل، در طول و یا بعد از زایمان می‌تواند ویروس را به نوزاد منتقل کند؟

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هنوز در حال بررسی این موضوع است، ولی تاکنون این موارد بررسی شده اند:

* احتمال انتقال ویروس از مادر به جنین در طی دوران بارداری بسیار کم است. اما گفته می‌شود که بعد از تولد اگر زاد در ارتباط نزدیک با شخص مبتلا باشد، احتمال بیمار شدنش وجود دارد.
* تست کرونای گروه کمی از نوزادان در فاصله‌ی کمی بعد از تولد مثبت شده است. اما به درستی زمان انتقال ویروس مشخص نیست.
* در مادرانی که در اواخر بارداری به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، نرخ زایمان پیش از موعد بیش‌تر است. ولی مشخص نیست که آیا تولد نوزاد نارس به صورت خاص به ویروس ارتباط دارد یا خیر.

بر اساس دو پژوهشی که به تازگی انجام شده است، احتمال انتقال ویروس از مادر به نوزاد قبل و یا بعد از تولد در جریان حاملگی (vertical transmission) وجود دارد، ولی این احتمال بسیار کم است.

در یکی از این تحقیقات که در ماه ژوئن منتشر شد، پژوهشگران اعلام کرده‌اند که نرخ انتقال ویروس در ۳۱۰ زن باردار آزمایش شده، چیزی در حدود صفر درصد است.

اما در پژوهشی دیگر که ماه بعد از آن یعنی ماه جولای منتشر شد این نرخ به ۱.۷ درصد (۳ نوزاد از هر ۱۷۹ نوزاد) افزایش یافت.

یک تحقیق دیگر ۹ زن باردار در ووهان چین را مورد بررسی قرار داده است. همه‌ی این زنان به صورت کامل بهبود یافته و همه‌ی آن‌ها بدون انتقال ویروس به جنین به سلامت زایمان کرده‌اند. ویروس در نمونه خون، مایع آمنیوتیک، سوآپ گلو و یا شیر مادر مشاهده نشد.

با این همه، به تازگی سه مورد ابتلای جنین به کووید ۱۹ در کشور چین مشاهده شده که همگی مادرانی آلوده به ویروس داشته‌اند. دو نفر از این نوزادان علائم خفیفی داشتند که بعد از چند روز برطرف شدند، ولی یکی از این نوزادان علائم شدیدتری را نشان داده است. این نوزاد به صورت نارس به دنیا آمده است که می‌توان از آن به عنوان یک شاخص یاد کرد.

از آنجایی که این پژوهش بین تنها ۳۳ نوزاد انجام شده است، می‌توان گفت که احتمال انتقال از مادر به نوزاد بسیار کم است. از آن‌جایی که اندازه نمونه بسیار کم است، نمی‌توان با قطعیت گفت که انتقال چه زمانی انجام شده است.

چگونه خطر در معرض بیماری کووید ۱۹ بودن را کاهش دهیم؟

سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا موارد ایمنی و احتیاطی زیر را توصیه می‌کند:

* دست‌های خود را مرتب بشویید: شاید این موضوع بسیار پیش پا افتاده به نظر برسد، ولی هر زمانی که از بیرون به خانه آمدید، سرفه یا عطسه کردید و یا فین کردید لازم است که دست خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون به صورت کامل بشویید.

شستن قسمت بالایی دست‌ها را فراموش نکنید. در فواصل زمانی شستن دست‌ها با آب و صابون، از ژل ضدعفونی کننده‌ی دست با دستکم ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.

* از لمس کردن مکرر صورت پرهیز کنید: بسیاری از مردم، هر چند دقیقه یکبار صورت خود را لمس می‌کنند. از تماس مکرر دست‌ها با صورت، بینی و چشم‌ها خودداری کنید.
* فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از تماس مستقیم با افراد خودداری کنید: از افرادی که علائم بیماری را نشان می‌دهند، دوری کرده و از حضور در جوامعی که شیوع بیماری در آن بسیار بالاست، خودداری کنید. از بغل کردن، بوسیدن و سایر روش‌های ابراز محبت در جمع استفاده نکنید.
* در صورت احساس بیماری در خانه بمانید: در حال حاضر وقت آن نیست که علائم خود را پنهان کنید. اگر احساس بیماری دارید، به رئیس خود اطلاع دهید. در این شرایط می‌توانید دورکاری کرده و یا اینکه از مرخصی سلانه‌ی خود استفاده کنید. برخی از شرکت‌های بزرگ در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع بیش از حد بیماری، از همه کارمندان خود خواسته‌اند که از خانه کار کنند و یا اینکه در مورد کارمندان نیمه وقت خود سیاست‌های پرداختی را تغییر داده اند.

* در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرید: از دستمال استفاده کنید و یا اینکه قسمت داخلی ساعد را جلوی دهان خود بگیرید. بعد از سرفه یا عطسه، دستمال را دور انداخته و دستان خود را بشویید.
* ماسک بزنید: اگر در مکانی هستید که رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر نیست، حتماً از ماسک استفاده کنید. با ماسک و یا پارچه مناسب به صورت کامل دهان و بینی خود را بپوشانید. این کار از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند.
* سطوح را ضدعفونی کنید: سطوحی که روزانه با آن سروکار دارید را به صورت مرتب تمیز کرده و ضد عفونی کنید. اگر سطوح آلوده هستند، قبل از ضد عفونی کردن با کمک آب و صابون سطوح را تمیز کنید.
* از مسافرت غیر ضروری بپرهیزید: سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا از افراد می‌خواهد که از مسافرت غیر ضروری به کشور‌های برزیل، چین، ایران، بسیاری از کشور‌های اروپایی، انگلستان و ایرلند خودداری کنند.

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

آیا من باید از رفتن به بیمارستان یا ملاقات با پزشک و ماما خودداری کنم؟

شما در مدت بارداری قرار‌های ملاقات متعدد با پزشک یا مامای خود دارید. این ملاقات‌ها برای سلامتی شما و جنینتان ضرورت دارند و شما می‌توانید تنها پس از مشورت با پزشک و مامای خود هر یک از این قرار‌ها را لغو کنید. برخی از ویزیت‌ها می‌توانند از طریق تماس تلفنی یا ویدئویی انجام شوند و پزشک یا ماما در صورت مناسب بودن این مورد را در نظر خواهند گرفت. اگر مشکلی در دوران بارداری پیدا کردید، نباید در تماس با پزشک یا ماما خود تردید کنید و بهترین راه دریافت مراقبت را با آن‌ها در میان بگذارید. وقتی به کلینیک یا بیمارستان مراجعه می‌کنید، مرتبا پس از لمس اشیا، دستان خود را بشویید، به صورت خود دست نزنید و در اتاق انتظار فاصله‌ی ایمن حد اقل دو متری یا شش فوت را از سایرین حفظ کنید. هنگام ترک نیز باید دستان خود را بشویید. اگر دچار سرفه هستید، به محض ورود به بیمارستان یا کلینیک ماسک بپوشید و بگذارید هرکسی فوراً این را بداند، یا حتی بهتر است، قبل از رسیدن به بیمارستان یا کلینیک شرایط خود را به آن‌ها اطلاع دهید تا آن‌ها بتوانند با آمادگی بیشتری شرایط مراقبت از شما را فراهم کنند. اگر مبتلا به کووید ـ ۱۹ هستید و قرار ویزیت معمولی و از پیش برنامه ریزی شده دارید، قبل از مراجعه با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید و در مورد این که لازم است این ویزیت انجام شود یا بهتر است به زمان دیرتری موکول شود، با آن‌ها مشورت کنید.

آیا در هنگام بارداری کووید ـ ۱۹ برای من خطرناک است؟

ما در مورد زنان باردار که مبتلا به کووید ـ ۱۹ بیمار شده اند، اطلاعات بسیار کمی داریم. می‌دانیم که بهترین راه این است که از بیمار شدن جلوگیری شود. اما با اطلاعات کمی که در اختیار داریم، به نظر می‌رسد که زنان باردار با کووید ـ ۱۹ در مقایسه با زنان در همان سن که باردار نیستند، بیمارتر نمی‌شوند. زنان با مشکلات بهداشتی دیگر، به ویژه مشکلات ریوی، فشار خون بالا، دیابت یا HIV بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. اگر این مورد برای شما وجود داشته باشد، در صورت تشخیص کووید ـ ۱۹ ممکن است بیشتر از سایر خانم‌های باردار مراقب باشید. اکثریت خانم‌های باردار سالم با تست مثبت در منزل تحت نظر قرار می‌گیرند، ولی با بدتر شدن علائم باید سریعاً دیده شوند. در صورت بدتر شدن علائم، رسیدگی ِسریع بهترین کار برای ممانعت از مشکلات جدی در مادر یا بارداری است. ممکن است به توصیه پزشک اقدام به انجام X ray شود. بعضی اوقات درمان زنان بارداری که خیلی بیمار هستند ضروری است. اگر بدانند شما باردار هستید، باید تمام اقدامات لازم را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که این کار تا حد امکان برای شما و کودک شما با ایمنی انجام می‌شود. مادرانی که دچار بیماری شدید می‌شوند و به ناچار در بیمارستان بستری می‌شوند، بیشتر احتمال دارد وارد مراحل زایمان شوند و به همین دلیل باید به دقت تحت نظر باشند. در صورتیکه تب دارید استامینوفن یا پاراستامول از دارو‌های ایمن در بارداری است.

آیا اگر در زمان بارداری به کووید- ۱۹ مبتلا شوم، برای جنین من خطرناک است؟

ما اطلاعات بسیار کمی داریم که بدانیم ویروس از مادران به نوزادان در دوران بارداری منتقل می‌شود یا خیر. تاکنون آزمایش خون در سه نوزاد نشان داده که در طول بارداری به این ویروس عکس العمل نشان داده‌اند. شواهدی در دست نیست که نشان دهد کووید ـ ۱۹ سبب افزایش نقائص مادرزادی می‌شود، اگر چه اطلاعات ما بر پایه‌ی شواهد تعداد محدودی خانم باردار است که در زمان بارداری به بیماری شدید مبتلا شده اند و همچنان به بارداری ادامه دادند. تب ِبالا در حوالی هفته ششم بارداری یا چهار هفته بعد از لقاح، ممکن است با افزایش خطر مشکلات در مغز و ستون فقرات جنین همراه باشد. این مختص کووید- ۱۹ نیست و با هر علتی که تب ایجاد کند دیده می‌شود. خطر بسیار کم است. حدود دو زن از هر هزار زن با تب در اوایل بارداری؛ در مقابل یک زن در هر ۱۰۰۰ زنی که در اوایل بارداری تب نداشته اند می‌توانند نوزادانی با این مشکلات داشته باشند. برای بررسی این نوع مشکلات، انجام سونوگرافی در هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری توصیه می‌شود.

بیشترین خطر برای نوزاد در زمانی است که به بیماری شدید مبتلا شده و قبل از موعد مقرر وارد زایمان شوید یا پزشک یا ماما به دلیل شرایط نامناسب برای جنین به دلیل شدت بیماری شما، توصیه به ختم بارداری زودرس کنند. هر چقدر به موعد زایمان ِخود نزدیک‌تر باشید، خطر برای نوزاد کمترمی شود. اگر کووید ـ ۱۹ دارید و حین زایمان هستید، ممکن است بدن شما قادر نباشد به اندازه معمول اکسیژن دریافت کند. این ممکن است تطبیق با زایمان را برای جنین مشکل‌تر کند. توصیه می‌شود، هر زمان ممکن باشد، زایمان در بیمارستان باشد تا کودک را بتوان از نزدیک و به طور مداوم مراقبت کرد و امکانات انجام سزارین در صورت لزوم موجود باشد. در حال حاضر دلیلی برای انتخاب سزارین بجای زایمان طبیعی به دلیل ابتلا‌ی مادر به کووید ـ ۱۹ وجود ندارد، مگر اینکه دلیل دیگری وجود داشته باشد. با اطلاعات بسیار اندکی که اگر مادری در زمان زایمان به کووید ـ ۱۹ مبتلاباشد موجود است، به نظر می‌رسد حدود یکی از هر ۲۰ نوزاد علائم عفونت را ظرف چند روز اول بعد از تولد نشان خواهند داد. به احتمال بسیار آن‌ها حوالی زمان زایمان به این عفونت مبتلا شده‌اند. بیشترین چیزی که میدانیم در مورد سه نوزادی است که نیاز به درمان پیدا کردند و به نظر می‌رسد عفونت کووید ـ ۱۹ در آن‌ها بهبود یافته است.

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

بعضی مطالعات با ویروس‌های مشابه نشان داده اند که ممکن است کودک بعد از ابتلا به عفونت مشابه با کووید ـ ۱۹، به خوبی رشد نکند. اکثر افراد صاحب‌نظر حداقل یک سونوگرافی ۲ تا ۴ هفته پس از پایان عفونت را توصیه می‌کنند تا از رشد مناسب کودک اطمینان حاصل کنند. همچنین توصیه می‌شود سونوگرافی‌های مرتب، حداقل هر چهار هفته در طول بارداری برای پایش رشد جنین ادامه پیدا کند.

آیا ابتلای من به کووید ـ ۱۹ زود پس از زایمان، برای کودک من خطرناک است؟

این که مادران مبتلا به کووید ـ ۱۹ باید از کودکانشان جدا شوند یا خیر، مشخص نیست. مناطق مختلف، بر اساس امکانات منطقه‌ای و وضعیت خودشان در رابطه با کووید ـ ۱۹ متفاوت عمل خواهند کرد. اغلب توصیه می‌شود در صورتی که احساس خوبی دارید در کنارکودکتان بمانید. بعضی شرایط ممکن است نیاز باشد از فرزندتان جدا باشید. شما باید از پزشک یا ماما‌ی خود بپرسید که آیا این شرایط برای شما مناسب است. شما باید مراقب باشید که ویروس از شما به فرزندتان منتقل نشود. این پیشگیری به بهترین نحو انجام خواهد شد اگر شما قبل از تماس و لمس کودک دستانتان را بشویید، از لمس کردن صورت کودک خودداری کنید، عطسه و سرفه روی فرزندتان نکنید یا وقتی از کودکتان مراقبت می‌کنید از ماسک استفاده کنید. زمانی که به طور مستقیم از کودک مراقبت نمی‌کنید (به طور مثال وقتی خواب است)، سعی کنید حداقل ۲ متر یا ۶ فوت از کودک دور باشید تا خطر ابتلا به عفونت نوزاد کاهش یابد.

آیا در صورت ابتلا به کووید ـ ۱۹ می‌توانم شیر بدهم؟

شیر تعدادی از مادرانی که به کووید ـ ۱۹ مبتلا بودند، آزمایش انجام شده و هیچ علامتی از ویروس در شیر یافت نشد. بنابراین، به نظر می‌رسد که حتی اگر مبتلا به کووید ـ ۱۹ باشید شیر دادن به کودکتان بی خطر باشد. شما باید مراقب باشید که از انتقال ویروس به کودکتان خودداری کنید. این کار به بهترین نحو با شستن دستهایتان قبل از تماس با کودک، خودداری از تماس با صورت کودک، خودداری از عطسه کردن و سرفه کردن روی نوزاد یا یا پوشیدن ماسک حین شیردهی انجام میشود. یک روش خوب دیگر دوشیدن شیربا دست یا با شیردوش است و فرد دیگری که بیمار نیست آن شیر را به کودک بدهد. حتماً قبل از دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش، دست تان را بشویید.

اگر کسی در منزل پس از تولد کودک من علائم کووید ـ ۱۹ داشته باشد چه میشود؟

اگر این افراد در نگهداری نوزاد خیلی مشارکت دارند باید مراقب باشند که از انتقال ویروس به نوزاد اجتناب کنند. این به بهترین نحو با شستن دستهایشان قبل از تماس با نوزاد، خودداری از سرفه و عطسه روی نوزاد یا پوشیدن ماسک در هنگام مراقبت نوزاد انجام میشود.

اگر نیازی نیست که نزدیک نوزاد بمانند، حداقل ۲ متر یا ۶ فوت از نوزاد در تمام اوقات فاصله بگیرند. به خاطر داشته باشید که دستانتان را قبل از مراقبت از کودک بشویید حتی اگر شما بیمار نیستید، چون ممکن است شما به وسایل منزل که با ویروس در تماس بوده اند، دست زده باشید. همچنین شما باید از کسانیکه بیمارند ۲ متر یا ۶ فوت فاصله بگیرید و مرتب دست‌هایتان را بشویید تا بیمار نشوید. اگر شما قبلا کووید ـ ۱۹ داشته اید، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بدن شما بدون اینکه دوباره بیمار شوید، قادر به مبارزه با ویروس است. اما حتی در این مورد، شستن دست‌ها قبل از لمس کردن کودک بهترین روش برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد از فرد بیمار یا از شیئی است که آن‌ها لمس کرده اند.

سخن پایانی

تحقیقات هنوز ادامه دارد و در حال حاضر پژوهشی دال بر اینکه ابتلا به کووید ۱۹ بارداری در آینده را سخت‌تر می‌کند یا خیر، انجام نشده است.

در این زمان، زنان باردار در معرض خطر ابتلای بیش‌تر به کووید ۱۹ قرار ندارند. اما داده‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلای این افراد به نوع شدیدتر بیماری شاید بیش‌تر از سایرین باشد.

با وجود اینکه احتمال آن بسیار کم است، اما در مواردی امکان انتقال ویروس از مادر به جنین وجود دارد.

در دوران کرونا چگونه می‌توان اقدام به بارداری کرد؟

اگر به کووید ۱۹ مبتلا نیستید، هیچ دلیل علمی و پزشکی در مورد به تعویق انداختم اقدام به بارداری وجود ندارد. در حال حاضر منابع بیمارستانی اندک است، ولی هیچکس نمی‌داند که این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد، پس به مانند زمان‌های عادی اقدام به بارداری باید با تصمیم دو طرف انجام شود.

اگر به کووید ۱۹ مبتلا نیستید و تمایل به استفاده از فناوری کمک باروری (assisted reproductive technology) دارید، بهتر است درمانگاه‌هایی را برای این کار انتخاب کنید که در مناطقی واقع هستند که کرونا شیوع کم‌تری دارد. اگر در حال حاضر در حال انجام آی وی اف یا آی بو آی هستید، با کلینیک باروری در مورد مرحله بعد صحبت کنید.

با این همه طبق دستورالعمل بیماری کووید ۱۹ توصیه می‌شود که انجام روش‌های کمک باروری تا زمان فروکش کردن بیماری به تعویق انداخته شود.

همه‌ی افراد، از جمله زنان باردار باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، موارد احتیاطی و ایمنی را رعایت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار