زبان جهانی رنگ‌ها کدامند؟
کد خبر: ۲۰۴
تاریخ انتشار: 2015 May 15    -    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
بخش نخست؛
رنگ احساسات را تحریک می‌‌کند. فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد و پیش‌زمینه جهان ما را می‌سازد و بر خلاف دیگر ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانی دارد. سخن از رنگ موجب می‌شود ‌خصوصیات موسیقی و طبیعت و ویژگی‌های شخصیتی را بجا آوریم‌. ‌رنگ می‌تواند حالت‌ها را تغییر دهد، فضاهای خاصی به وجود آورد و ...
مهیاراجلال منش به همراه گروه معماری پنداربنیان، با جمع آوری مطالبی در خصوص معماری ودکوراسیون داخلی در این صفحه با بهره‌گیری از منابع و ارائه عکس‌هایی از پروژه‌های موفق داخلی و خارجی، زمینه ساز ایجاد فضایی بهینه و دلنشین در محیط زندگی شماست.

عناوینی که در این صفحه به آن اشاره می‌گردد عبارتند از؛

طراحی و دکوراسیون فضاهای داخلی
طراحی نمای ساختمان
طراحی محوطه و فضای سبز


نور‌پردازی

امید است مطالبی که مطرح می‌شود، مورد توجه واستقبال قرار بگیرد.
باتوجه به اینکه در فصل پرطراوت ورنگارنگ بهار هستیم قصد داریم به نکاتی در خصوص رنگ‌ها بپردازیم که می‌شه با بهره گیری از این نکات شادابی و سرزندگی رو تو فضاهای داخلی آورد.

مقدمه

رنگ یک زبان جهانی است. رنگ احساسات را تحریک می‌‌کند. فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد و پیش‌زمینه جهان ما را می‌سازد. سخن از رنگ موجب می‌شود که خصوصیات موسیقی و طبیعت و ویژگی‌های شخصیتی را به جا آوریم و رنگ بر خلاف دیگر ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ می‌تواند حالت‌ها را تغییر دهد، فضاهای خاصی به وجود آورد و روحیه انسان را بهتر کند و در همین حال جولانگاه خوب و امنی برای خلاقیت انسان است.

دیدن رنگ‌ها، ‌ استفاده از آن‌ها و فضاسازی با پالت شخصی و دلخواه، زمینه آرامش بخشی را در زندگی روازنه ایجاد می‌کند
رنگ یکی از ملزومات با شکوه زندگی است. خانه‌ای که غرق رنگ‌های مناسب باشد، ‌ همیشه آرام‌بخش است؛ اتاق‌ها با ترکیب جالب رنگ‌ها، ‌ بافت و ابعاد، زنده و زیبا می‌شود.

‌توصیف رنگ

اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایه‌های ساده پی ببرید، ‌استفاده از رنگ‌ها در طراحی دکور به تجربه ارزنده‌ای بدل می‌شود. واکنش ما به رنگ‌ها می‌تواند از بعد احساسی یا علمی بررسی شود. کشف این مسأله که رنگ چگونه بر فضا تأثیر می‌گذارد کمک می‌کند تا دریابید چه چیزی حس بهتری در شما ایجاد می‌کند.

رنگ در سطوح و احجام


جایگزینی موثر رنگ‌ها در هر محیط موجب سادگی و شفافی در منطق بصری فضا می‌شود. فضاهای بدون فکر رنگ‌پردازی شده بی‌محتوا و آشفته به نظر می‌رسند.

رنگ‌های برجسته توان جذب دقت به هر نوع نمای خاص و عنصر معماری داخلی را دارد، از قبیل طبقه‌بندی‌های مختلف، پارتیشین‌ها و... حتی می‌توانید زمان انتخاب، رنگ‌های قوی و متضاد اما مناسبی را به کار گیرید.

نکته مطمئن باشید عناصر برگزیده شما در معماری داخلی مناسب‌ترین موارد برای برجسته شدن هستند.



اصول هماهنگی رنگ‌ها

پایدار‌ترین تئوری هماهنگی رنگی در معماری داخلی عبارت است از اطمینان به اینکه رنگ‌ها در هر نوع رنگ‌بندی در برخی ویژگی‌ها با یکدیگر مشارکت دارند. به یاد داشته باشید که رنگ‌ها سه ویژگی دارند؛ نام رنگ، ارزش رنگ، درجه سیر و روشنی و میزان اشباع.
 
حفظ برخی تشابه بین رنگ‌ها به شما این اطمینان را می‌‌دهد که رابطه‌ای که بین یکایک آنهاست، منجر به هماهنگ شدنشان می‌شود. پس نخست باید پایه هماهنگ ترکیب رنگ‌‌ها فراهم شود آن‌گاه برای برجستگی‌ بصری لازم است که رنگ‌های نمایشی به آن‌ها اضافه کنیم که این مهم برای سرزنده نمایاندن ترکیب رنگ و ممانعت از ملال آورشدن محیط امریست ضروری.

آشنایی با چرخه یا دایره ‌رنگ

اساس هر تئوری رنگ، حلقه رنگ است و دسته بندی رنگ‌ها را مشخص می‌کند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ‌های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می‌آید. سر آیزاک نیوتون در سال ۱۶۶۶ اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه‌های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند‌.

اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ‌های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود‌.



منابع: چرخه رنگ ایتن، سایت اتود ، سایت هفتواد، ویکی پیدیا


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار