کف پای صاف تا 18 ماهگی طبیعی است
کد خبر: ۲۰۳۶
تاریخ انتشار: 2015 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
اختلال کف پای صاف ارثی یا مربوط به ضایعات تغییر شکل‌های استخوانی مچ پا است. 97 درصد کودکان تا 18 ماهگی کف پای صاف دارند و طبیعی محسوب می‌شود. همچنین انجام برخی ورزش‌ها و استفاده از کفش مخصوص در درمان این اختلال موثر است.

فرهنگ غنی‌پور، فوق تخصص ارتوپدی اطفال ، با بیان اینکه تغییر شکل اندام تحتانی به ویژه پای پرانتزی، ضربدری، کف پای صاف و  تغییر شکل مچ پا جزو اختلالاتی است که مراجعان یک ماه گذشته درمانگاه‌های ارتوپدی با آن مواجه بوده‌اند، اظهار داشت: کف پای صاف اختلالی شایع در کودکان است معمولاً 97 درصد کودکان تا 18 ماهگی کف پای صاف دارند اما این روند باید پس از 18 ماهگی بررسی شود.

وی افزود: کف پای صاف ممکن است ارثی یا مربوط به ضایعات تغییر شکل‌های استخوانی مچ پا باشد. در صورتی که این اختلال در مراحل اولیه باشد باید با توجه به فرم بیماری رادیوگرافی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شرح حال و عکسبرداری در تشخیص اختلال موثر است؛ همچنین باید این مسئله روشن شود که آیا تغییر شکل‌هایی که در زوایای استخوان‌های مچ پا دیده می‌شود ثابت است یا خیر از طرفی کف پای صاف گاهی جبرانی به مشکلات دیگر است که در این صورت دیگر کف پای صاف محسوب نمی‌شود.

عضو انجمن ارتوپدی اطفال گفت: کف پای صاف باید توسط ارتوپد اطفال تشخیص داده شود زیرا برخی همکاران غیر ارتوپد کف پای صاف جبرانی را نیز اختلال کف پای صاف تلقی می‌کنند در حالی که ممکن است بیمار چرخش پا داشته و بیشتر از لبه داخلی پایش استفاده کند.

وی افزود:‌ اگر تغییر شکل برطرف شود کف پای صاف نیز ممکن است برطرف شود که این مسئله اهمیت تشخیص و درمان توسط پزشک ارتوپد اطفال را مشخص می‌کند.

این فوق تخصص ارتوپدی کودکان درباره درمان کف پای صاف در کودکان اظهار داشت: معمولاً یک سری ورزش‌ها و کفش‌های مخصوص برای این کودکان در نظر گرفته می‌شود که بهتر است خانواده‌ها در زمینه انجام ورزش‌ها مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر کف پای صاف ثانویه باشد ممکن است نیاز به جراحی یا درمان‌های خاص داشته باشد.

غنی‌پور خاطر نشان کرد: اختلال کف پای صاف در پسران شایع‌تر از دختران است و با اینکه علت این  شیوع در پسران هنوز ناشناخته است اما فرم ورزش کردن و پرش‌هایی که پسران انجام می‌دهند می‌تواند در ابتلا به این اختلال موثر باشد.

فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار