چگونه ترس از امتحان را کاهش دهید
کد خبر: ۲۰۳۳
تاریخ انتشار: 2015 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
 یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: والدین می‌توانند با استفاده از روش‌های کاهش ترس از امتحان مانند ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج، به رفع اضطراب فرزندان بویژه در ایام امتحانات کمک کنند.
دکتر محمد زارع نیستانک، با بیان اینکه ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان همه گیر و رایج است، گفت: مهم‌ترین علت این موضوع نتیجه‌ای است که از امتحان بدست می‌آید و باعث ارتقا، تهدید، تشویق یا تنبیه می‌شود.
وی اضافه کرد: گاهی این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد به همان نسبت می‌تواند باعث اضطراب و ترس بیشتر از امتحان شود.
زارع نیستانک یادآور شد: ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده، سختگیری مدرسین در طی سال تحصیلی، انتظار بیش از حد والدین، عدم وجود خودباوری در فرد و نامشخص بودن سوالات از جمله عوامل ایجاد ترس هستند.
این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان درباره عوامل کاهش دهنده این نوع ترس‌ها، گفت: والدین می‌توانند با استفاده از روش‌های کاهش ترس از امتحان مانند ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج به رفع اضطراب فرزندان بویژه در ایام امتحانات کمک کنند.
وی تاکید کرد: تنظیم برنامه خواب و استراحت از مهم‌ترین علل ایجاد آرامش در ایام امتحانات است. برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید یا خیلی کم خوابید، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می‌شوند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نیست.
زارع نیستانک با بیان اینکه افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در پی دارد، گفت: باید با خواب و استراحت کافی و نیز تغذیه مناسب، از لحاظ روحی و جسمی، خود را آماده امتحان کرد.
وی گفت: مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید. از مطالب یادداشت‌های فشرده‌ای بردارید تا بازسازی ذهنی، رمزگردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود. سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش برید.
وی خاطرنشان کرد: فشرده خوانی با مرور کردن مطالب، متفاوت است. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان؛ به عبارتی آخرین کوشش‌های شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان. بهتر است بیشتر بر مطالبی که انتظار دارید جزء سؤالات امتحانی باشد، تاکید کنید.
زارع نیستانک افزود: می‌توانید محدوده سوالاتی را که در امتحان مطرح می‌شود را حدس بزنید و بیشتر به آنها بپردازید. برای این منظور سؤالات امتحانی سال‌های گذشته کمک می‌کند. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه می‌کند.
این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: به عنوان مثال شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.
زارع نیستانک در پایان یادآور شد: بجای پرداختن به جنبه‌های منفی، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.

منبع :خبرگزاری ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار