بلندگوهای کاغذی رول‌شده‌ با صدایی فراگیرتر از ۳۶۰ درجه‌
کد خبر: ۲۰۲۹۹۰
تاریخ انتشار: 2021 February 04    -    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
دانشمندان دانشگاه فناوری Chemnitz آلمان سال‌ها صرف تولید و توسعه بلندگو‌هایی جمع‌وجور و ساده کردند که به نازکی یک برگ کاغذ هستند و باعث می‌شوند یک صدای فراگیر و تجربه‌ای غوطه‌ور در صدا را با فناوری‌های پیشرفته داشته باشید. این دانشمندان به روشی برای چاپ مداوم بلندگو‌های کاغذی به شکل دایره‌های رول شونده‌ای دست پیدا کردند...

دانشمندان بلندگوهای کاغذی رول‌شده‌ای ساختند که صدای فراگیر ۳۶۰ درجه‌ای تولید می‌کنند

دانشمندان بلندگوهای کاغذی رول‌شده‌ای ساختند که صدای فراگیر ۳۶۰ درجه‌ای تولید می‌کنند«تابناک با تو» - دانشمندان دانشگاه فناوری Chemnitz آلمان سال‌ها صرف تولید و توسعه بلندگوهایی جمع‌وجور و ساده کردند که به نازکی یک برگ کاغذ هستند و باعث می‌شوند یک صدای فراگیر و تجربه‌ای غوطه‌ور در صدا را با فناوری‌های پیشرفته داشته باشید.

این دانشمندان به روشی برای چاپ مداوم بلندگوهای کاغذی به شکل دایره‌های رول شونده‌ای دست پیدا کردند که می‌توانند به عنوان سیستم‌های سرگرمی ارزان‌قیمت برای محیط‌های داخلی خانه‌ها استفاده شوند و صداهایی جذاب تولید کنند.

این تحقیق در انستیتوی Institute for Print and Media Technology دانشگاه آلمانی انجام شده است و ایده ساخت آن به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد که در آن زمان T-Book نامیده شد.

T-Book شامل یک کتاب مصور با سیستم‌های الکترونیکی یکپارچه و بلندگوهای پنهان شده در صفحات کتاب بود که هنگام ورق زدن، صداهایی دلنشین و مرتبط با محتوا برای کاربر پخش می‌کردند.

دانشمندان بلندگوهای کاغذی رول‌شده‌ای ساختند که صدای فراگیر ۳۶۰ درجه‌ای تولید می‌کنند

پروفسور دکتر آروید سی هوبلر می‌گوید: «T-Book یک نقطه عطف در توسعه فناوری الکترونیک چاپی بود اما توسعه آن هنوز ادامه دارد و جای پیشرفت خواهد داشت.»

صفحات کتاب T-Book از طریق یک فرآیند نیمه خودکار ساخته شدند که در هر زمان می‌توانند یک برگ الکترونیک چاپی تولید کنند. این برگ‌ها دارای دو لایه پلیمری آلی رسانا هستند و یک لایه پیزوالکترونیک در میان آن‌ها قرار گرفته است. دو لایه پلیمر آلی در نقش الکترود عمل می‌کنند و با لایه پیزوالکترونیک، یک لرزش در مواد برگه ایجاد می‌کنند که منجر به تولید صدا می‌شود.

بلندگوهای کاغذی با صدای ۳۶۰ درجه

اکنون، دانشمندان دانشگاه Chemnitz آلمان تمرکز خود را معطوف به ساخت T-Paper کردند که شامل بخش‌هایی از جنس بلندگوهای کاغذش چاپ شده و رول‌شونده می‌شود. در ساخت این بلندگوهای کاغذی از تکنیک‌های لایه‌سازی‌های پشت سر هم استفاده می‌شود که به پروسه‌های roll-to-roll معروف هستند. در هر زمان، یک لایه ساخته شده و روی لایه بعدی قرار می‌گیرد. از فویل‌های انعطاف‌پذیر برای این امر استفاده شده و روی آن‌ها رنگ‌ها و طرح‌هایی برای زیبایی بیشتر چاپ می‌شود.

پروفسور هوبلر می‌گوید این روش اجازه می‌دهد تا لوازم الکترونیکی در کاغذ جاسازی شوند و به طور نامرئی و محافظت‌ شده‌ای قرار بگیرند. تیم تحقیقاتی این پروژه فعلا موفق شدند یک T-Paper جدید بسازند که T-Ring نام گرفته و دقیقا یک بلندگوی کاغذی رولی است. در ساخت آن از ۹۰ درصد کاغذ معمولی استفاده شده که هر دو طرف آن رنگ‌آمیزی می‌شود و فقط ۱۵۰ گرم وزن دارد.

دانشمندان بلندگوهای کاغذی رول‌شده‌ای ساختند که صدای فراگیر ۳۶۰ درجه‌ای تولید می‌کنند

این T-Ring مفهومی درست شده می‌تواند یک مسیر تقریبا ۴ متری (۱۳ فوتی) را با ۵۶ بلندگوی منفرد پوشش دهد. این بلندگوها در هفت بخش و به شکل دایره‌ای کنار هم چیده شدند و امکان شنیدن یک صدای فراگیر ۳۶۰ درجه‌ای را می‌دهند.

از این بلندگوها می‌توان در موزه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تفریحی و سرگرمی بسته استفاده کرد. توسعه بلندگوهای کاغذی الکترونیکی ادامه دارد و در آینده می‌توان از ان‌ها در صنعت یا ساخت سیستم‌های سرگرمی بزرگ و همگن برای دالان‌های طولانی و بزرگ استفاده کرد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار