کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین
کد خبر: ۲۰۲۸۲۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 09    -    ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
یکی از محققین و متخصصین باستان شناسی اسلامی در دانشگاه Hebrew که سرپرست این حفاری بوده است، اظهار داشته: ما اطلاعات جامعی در مورد ساخت مساجد در صدر اسلام در دست داریم. دیگر مساجد تقریباً در همان دوران ساخته شده‌اند مانند: مسجد پیامبر در مدینه، مسجد بزرگ دمشق و مسجد الاقصی.

کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین

اختصاصی «تابناک باتو» ـ باستان‌شناسان اعلام نمودند، در حفاری‌های انجام شده در شهر طبریه (Tiberias)، بقایای یک مسجد کشف شده است؛ این مسجد در سال ۶۷۰ میلادی در شهر طبریه بنا شده بود.

بنا بر این گزارش، شهر Tiberias شهر اشغالی در استان شمالی فلسطین است که تا قبل از جنگ شش روزه متعلق به سوریه بوده و نامش از نام دومین امپراتور روم در سال ۲۰ میلادی گرفته شده است.

باستان‌شناسان در این باره اعلام نمودند که این مسجد در سال‌های اولیه ظهور اسلام، ساخته شده و قدمت آن به حدود سال‌های ۶۷۰ میلادی می‌رسد؛ یعنی تقریباً یک نسل بعد از فوت پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله ساخته شده و طبق برآورد و مطالعات انجام شده، محل زندگی و عبادت پیشوایان اولیه مسلمان بوده است.

کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین

نماز در محل محراب بقایای کشف شده مسجد دوران اولیه ظهور اسلام

یکی از محققین و متخصصین باستان شناسی اسلامی در دانشگاه Hebrew که سرپرست این حفاری بوده است، اظهار داشته: ما اطلاعات جامعی در مورد ساخت مساجد در صدر اسلام در دست داریم. مساجد دیگر نیز تقریباً در همان دوران ساخته شده‌اند مانند: مسجد پیامبر در مدینه، مسجد بزرگ دمشق و مسجد الاقصی.

کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین

مسجد پیامبر اسلام صلوات الله علیه

بنا بر این گزارش، حفاری اخیر و کشف این مسجد به باستان شناسان فرصت تحقیق و بررسی بیشتر بر روی مساجد آن زمان را داده است، به گونه ای که با بررسی های انجام گرفته، مشخص شد، زمان ساخت این مسجد در شهر طبریه، چند سال بعد از اشغال این شهر صورت گرفته است.

این شهر قبل از ظهور اسلام برای پنج دهه مرکز یهودیت بوده و بعد از اشغال، در سال ۶۳۵ جزو ایالات مرکزی حکومت اسلامی شد و خلیفه اول، قصر خود را در این شهر در کنار ساحل بنا نمود.

 

کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین

کشف یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام

باستان شناسان اظهار می‌دارند که یافتن بقایای مساجد در این حین بسیار ارزنده است، چون کمک شایانی به باز نمودن گره‌های تاریخی و همینطور معماری سال‌های نخست ظهور اسلام خواهد کرد. همچنین اطلاعات بسیاری در مورد زمان تغییر قبله مسلمین به سوی مکه مکرمه به دست خواهد داد.

کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین

باستان شناسان امیدوارند با اکتشاف جدید از بسیاری ناشناخته های فرهنگ و معماری دوران ظهور اولیه اسلام پرده بردارند.

گفتنی است، در شروع سال پیش، به علت همه گیری کرونا، حفاری‌های باستان شناسان در این محل به تعویق افتاد و هم اکنون سبزه و علف‌ها روی این مناطق حفاری شده رشد کرده اند، ولی باستان‌شناسان در صددند تا طی ماه آینده، فعالیت‌های خود را دوباره از سر بگیرند.

بنا بر نتایج حفاری‌های گذشته، باستان شناسان بر این باور بودند که ساختمان جدیدی به نام مسجد در این محل ساخته نشده، بلکه مسلمانان از بازار‌های بیزانسی به عنوان مسجد استفاده می‌کردند، اما با بررسی و حفاری جدید مشخص شد که قدمت این بنا به سال‌های ۶۶۰ و و ۶۸۰ میلادی می‌رسد؛ یعنی بعد از اشغال شهر طبریه از سوی مسلمانان و به علاوه ستون‌های مسجد، نقشه اشکوب و ساختمان، قبله و جایگاه عبادت، بسیار به دیگر مساجد در شهر‌های مسلمان نشین شباهت دارد.

این گزارش می افزاید، برای سال‌های طولانی و بعد از ظهور اسلام، سرنوشت این شهر‌ها و ساختمان‌های آن، مبهم باقی مانده بود؛ اما با حفاری‌های اخیر می‌توان به بسیاری از سوالات تاریخی و فرهنگی آن دوران پاسخی منطقی داد.

کشف بقایای مسجدی از اوایل ظهور اسلام در فلسطین

مسجد مدینه معماری باشکوه اسلامی را به نمایش می گذارد.

امروزه باستان شناسان می‌دانند که مراحل تدریجی در بازسازی شهر وجود داشته و این مسجد اولین پایگاه مسلمانان در شهر تازه تسخیر شده طبریه بوده است؛ بنابراین، با نگاهی به ساختار و حضور ساختمان‌های دوران اسلام و عدم تخریب کلیسا و کنیسه‌ها، می‌توان نتیجه گیری کرد که مسلمانان در زمان ورود به شهر، تمامی حقوق شهروندان را اعم از یهودی، مسیحی و سامری محترم شمرده و هیچ یک از منازل مردم را تخریب نکرده و محل عبادات آن‌ها را محترم شمرده اند، اما در کنار آن به ساخت مساجد خود و رونق شهر همت گماشتند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
5
6
نماز با کفش ایرادی نداره؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
خودتو زدي اون راه يا واقعا نفهميدي كه براي نشان دادن محل محراب و قبله و دارن شكل سجده رو نشون ميدن!!!!!
ناشناس
| |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
این مقاله با این حد از اطلاعات رو فقط کفش رو دیدی همین ، تا این حد .
ذوق و نزدیکی این مسلمانان رو به صدر اسلام ندیدی
صمدپاشازاده
| |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
سجده شکر بجا آوردن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
4
شاید سجده شکر باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
7
6
چند نکته مهم تو این مقاله بود
یادآوری رأفت اسلامی و مشخص شدن این امر که مسلمانان در مساجدی که ساختند به عبادت پرداختند نه اینکه از بازارچه قدیمی بیزانسی برای محل عبادت استفاده کنند چون یک نظریه همیشه محققین اسلامی را آزار می‌داد و آن اینکه مسلمانان شهر و اموال مردم را غارت میکردند و در خانه های آنان اسکان می نمودند ولی این کشف اخیر صحت این مطلب بود که نه تنها مسلمانان مسجد و خانه های خود را ساخته اند بلکه کلیسا ها و کنیسه ها را نیز ویران ننمودند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
مطمئني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چطور وارد ايران شدن ؟؟؟ آقاي نظريه پردااااااز
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
5
5
بعد از اشغال؟
مسلمانان اونجا رو اشغال کردن؟
یا فتح کردن؟
اشغال رو کسی مینویسه که از ورود مسلمانا به اونجا ناراحته
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
به نظرم مقاله حاوی نکات بسیار مثبتی بود . اگر به اشغال شهر اشاره شده باید در نظر داشت که مقاله رو یک مسلمان معتقد ننوشته ! با این همه نویسنده رویکرد مثبتی نسبت به اسلام در ذهن دارد .
باید دلها را به اسلام تلطیف کرد چقدر خشن هستید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
3
4
قصر خلیفه اول ؟ کدوم یک از خلفا قصر داشتن؟ اونا که ساده زیست ترین مردم بودن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
شواهد تاریخی متقن در مورد وجود قصر خلیفه اول در این شهر موجود است
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
0
3
کدام شواهد تاریخی ، اولا فلسطین در زمان خلیه دوم فتح شده ،ثانیا در هیچ منبع تاریخی ذکری از فتح یا حتی سفر خلیفه اول به فلسطین نشده،حتی مسیحی ها هم به عدل و ساده زیستی خلفای راشدین اذعان دارند و با احترام از یاران پیامبر صحبت می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار