انسان هرگز به مریخ نخواهد رفت
کد خبر: ۲۰۲۶۵۱
تاریخ انتشار: 2021 January 31    -    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
طرفداران "اسپیس ایکس" (SpaceX) در ایالات متحده و سراسر جهان منتظر تماشای اولین سفر آزمایشی فضاپیمای این شرکت به نام "SN ۹" در روز پنجشنبه بودند، اما تنها چیزی که دیدند یک فضاپیمای بزرگ بود که ثابت بر روی سکوی پرتاب مانده بود.

طرفداران "اسپیس ایکس"(SpaceX) در ایالات متحده و سراسر جهان منتظر تماشای اولین سفر آزمایشی فضاپیمای این شرکت به نام "SN۹" در روز پنجشنبه بودند اما تنها چیزی که دیدند یک فضاپیمای بزرگ بود که ثابت بر روی سکوی پرتاب مانده بود.

دقایقی بعد از لغو پرتاب، ایلان ماسک مدیر عامل این شرکت در توییتر خود، اداره‌ی هوانوردی فدرال(FAA) را برای قوانینش در مورد پرتاب فضاپیما که مجوز پرتاب آزمایشی به اسپیس ایکس را نداده بود مورد انتقاد قرار داد.

ماسک نوشت: بخش فضایی اداره‌ی هوانوردی فدرال برخلاف بخش هواپیمایی آن که خوب است، ساختار نظارتی کاملا نامناسبی دارد. قوانین آنها برای تعداد کمی پرتاب در سال از چند مرکز دولتی مناسب است و با این قوانین، بشر هرگز به مریخ نخواهد رفت.

این اداره زمانی که ماسک عصبانیتش را در فضای مجازی ابراز می‌کرد سکوت کرد اما بخش فضایی آن به دیلی‌میل گفت: ما پیش از تصویب پرواز آزمایشی بعدی، برای حل مشکلات ایمنی مهم با اسپیس‌ایکس کار خواهیم کرد.

اگرچه اداره‌ی هوانوردی فدرال به این موضوع اشاره‌ای نکرده است اما شاید این تاخیر مربوط به پرتاب قبلی اسپیس‌ایکس یعنی فضاپیمای "SN۸" باشد که هفت مایل بالا رفت و سپس روی سکوی پرتابش منفجر شد. پرتابی که ماسک آن‌ را آزمایشی فوق‌العاده می‌داند.

صرف نظر از اینکه اسپیس‌ایکس برای انجام آزمایش مجدد به مجوز نیاز دارد این شرکت اعلام کرده که قصد دارد در روز دوشنبه تلاش دیگری انجام دهد.

فضاپیمای "SN۹" یک هفته روی سکوی پرتاب منتظر انجام پرواز آزمایشی خود بوده است تا شش مایل به سمت بالا برود تا مانوری در هوا و فرودی آیرودینامیکی داشته باشد. مشابه کارهای "SN۸" در ماه دسامبر.

در روز پنجشنبه اسپیس‌ایکس سوخت‌گیری آن را انجام داد و دقایقی بعد ماموریت را متوقف کرد.

سپس در روز جمعه خدمه پرواز شروع به آماده شدن کردند و منطقه آزمایش خالی از سکنه شد که برای آزمایش‌هایی با ارتفاع زیاد نیاز است.

سختگوی اداره هوانوردی فدرال در ایمیلی به دیلی‌میل گفت: ما با اسپیس‌ایکس کار خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری را که شرکت در اختیار ما قرار داده به عنوان بخشی از اصلاح درخواست مجوز آن مورد ارزیابی قرار دهیم.

ما اهمیت حرکت سریع به سوی تقویت و رشد نوآوری‌های تجاری فضایی را می‌دانیم اما اداره هوانوردی فدرال مسئولیت خود در برابر ایمنی مردم را به خطر نخواهد انداخت. ما فقط زمانی به اسپیس‌ایکس مجوز خواهیم داد که مطمئن شویم این شرکت اقدامات لازم برای تنظیم برنامه خود با قوانین لازم را انجام داده است.

اسپیس‌ایکس از ابتدای ماه ژانویه در مورد پرتاب فضاپیمای خود صحبت می‌کند اما به نظر می‌رسد این ماموریت تا زمانی که این شرکت و اداره هوانوردی به توافق نرسند انجام نخواهد گرفت و توییت ایلان ماسک نیز به این موضوع کمکی نکرده است.

نگرانی‌های اداره‌ هوانوردی ممکن است به‌ خاطر انفجار فضاپیمای "SN۸" بر روی سکوی پرتابش پس از فرود باشد. این فضاپیمای غول پیکر در ساعت ۵:۴۵ دقیقه بعد از ظهر در مرکز بوکاچیکا(Boca Chica) تگزاس بلند شد و موتورهای رپتور آن شروع به کار کردند تا به هدف صعود ۷.۸ مایلی خود در آسمان برسد. شش دقیقه طول کشید تا موتورهای این فضاپیما خاموش شود و به سمت سکوی پرتاب خود بازگردد.

همه نشسته بر لبه‌ی صندلی خود با نگرانی به فضاپیمایی که به زمین نزدیک می‌شد خیره شده بودند تا ببیند پیش‌بینی ماسک در مورد فرود آن درست خواهد بود یا خیر. هنگامی که بالاخره" SN۸" سکوی پرتاب خود را لمس کرد در شعله‌های آتش گم شد و هنگامی که دود و آتش فرونشست تنها چیزی که باقی‌مانده بود تلی از آوار بود.

با این حال ماسک این پرتاب را موفقیت آمیز دانست و گفت: حتی اگر این فضاپیما نابود شده باشد اطلاعات زیادی به اسپیس‌ایکس می‌دهد و ما را یک قدم به فرستادن انسان‌ها به مریخ نزدیک‌تر می‌کند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار