مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون
کد خبر: ۲۰۲۵
تاریخ انتشار: 2015 June 11    -    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
پژوهش ها نشان می دهد بسیاری از گیاهان و ادویه های داروییِ غنی از فنول های آنتی اکسیدانی می توانند از آسیب و التهاب ناشی از افزایش قند خون جلوگیری کنند.


مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

حفظ قند خون در حد طبیعی، برای سلامت بدن لازم است. اگر قند خون تان بالا و پایین می شود، عملکرد بدن تان تحت تأثیر قرار می گیرد و در صورت کنترل نشدن، می تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.
افت قند خون به معنای کاهش سطح گلوکز بدن به پایین تر از حد طبیعی است که مشکلی جدی تر را نشان می دهد. افرادی که دچار این مشکل می شوند علائمی همچون لرز، گیجی، رفتارهای غیرطبیعی و گاهی اوقات بیهوشی را تجربه می کنند.
این مشکل معمولاً با دیابت ارتباط دارد. با این حال، عادت های غذایی ناپایدار یا استفاده ی مفرط از فست فودها می تواند باعث افت قند خون شود. کمی شکر یا آب میوه این مشکل را به سرعت حل می کند اما‌ این تنها یک راه حل کوتاه مدت است و نمی تواند جای وعده های غذایی منظم، سالم و مغذی را بگیرد.
از طرف دیگر، افزایش سطح قند خون در کوتاه مدت به بدن آسیب نمی رساند اما می تواند باعث ضعف، تشنگی، دفع ادرار مکرّر و آسیب پذیری بدن در برابر عفونت ها شود.
این مشکل در بلند مدت هم می تواند به دیابت، بیماری های کلیوی تبدیل شود و حتی باعث از بین رفتن عصب ها و در نتیجه، قطع عضو شود. در واقع،‌ در صورتی که دیابت به طور مناسبی کنترل نشود، در آینده می تواند موجب بیماری های قلبی و مشکلاتی مربوط به فشار و  کلسترول خون شود.

مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

استفاده از خواص غذایی و درمانی گیاهان و ادویه ها سابقه ی طولانی دارد. پژوهش ها نشان می دهد بسیاری از گیاهان و ادویه های داروییِ غنی از فنول های آنتی اکسیدانی می توانند از آسیب و التهاب ناشی از افزایش قند خون جلوگیری کنند. تحقیقات نشانگر آنند که فنول های موجود در گیاهان و ادویه های دارویی می توانند عوارض ناشی از افزایش قند خون همچون التهاب و آسیب به بافت ها را کاهش دهند.

اکنون به برخی از گیاهان و ادویه های مؤثر در کاهش قند خون اشاره خواهیم کرد:

۱- دارچین

مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

فنول ها ۱۸ درصد از وزن خشک دارچین را تشکیل می دهند. مطالعات نشان داده اند که دارچین، دارویی گیاهی است که می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و افرادی که نسبت به انسولین مقاوم هستند، به کنترل قند خون و افزایش حسّاسیت بدن به انسولین کمک کند. بهبود مقاومت به انسولین به کنترل وزن و کاهش خطر بیماری های قلبی یکی از خواص استفاده از دارچین است.

۲- میخک

مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

۳۰ درصد از میخک را فنول های آنتی اکسیدانی تشکیل می دهند. میخک حاوی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین و کورستین نیز هست.
این گیاه ضدعفونی کننده و ضدباکتری است و خواص ضدالتهابی و تسکین دهندگی دارد. می توان از روغن میخک برای تسکین دندان درد، سردرد، رفع سرفه و حتی سوءهاضمه نیز استفاده کرد.

۳- پونه ی کوهی

مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

پونه کوهی، عطر و طعم خوبی به غذاها می دهد و ترکیب آن با تخم مرغ، گوجه و گوشت عالی است. پونه به رفع عفونت های باکتریایی و انگلی کمک می کند و از روغن آن برای درمان شپش سر استفاده می شود.
متخصّصان طب سنتی و گیاهان دارویی، آن را به عنوان درمانی برای عفونت ناشی از ویروس اِکولی نیز توصیه می کنند.

۴- مریم گلی

مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

گیاه دارویی مریم گلی حاوی استرول های گیاهی است که خواص خنک کنندگی دارند.
متخصّصان طب گیاهی از این گیاه برای درمان خونریزی و گرفتگی مثانه استفاده می کنند. تحقیقات در آلمان نشان می دهد که نوشیدن دمنوش مریم گلی با معده ی خالی، به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

۵- سیر

مؤثرترین گیاهان و ادویه ها برای کاهش قند خون

سیر حاوی ترکیبات سولفوری – به خصوص گاز هیدروژن سولفات – است که باعث گشاد شدن رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. این ترکیبات به متابولیسم آهن نیز کمک می کنند و از آسیب اکسیداتیو و حتی افزایش سطح کلسترول  جلوگیری می نمایند.
با استفاده از گیاهان و ادویه های دارویی علاوه بر طعم دار کردن غذاها، بدون افزایش کالری غذای خود، ارزش درمانی آن را بالا ببرید. این خبری بسیار خوب برای کسانی است که مراقب کالری مصرفی خود هستند.

علاوه بر این، استفاده از گیاهان دارویی، راه ارزان و آسانی برای کنترل قند خون است و معمولاً بی خطر است و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را هم ندارد.

منبع:باغ دارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار