راز نگهداری آرد گندم برای طولانی مدت
کد خبر: ۲۰۲۲۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 January 26    -    ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
چون آرد مانند شکر، نمک و یا فلفل نیست که فاسد نشود. این‌ها در هر پستویی سالم می‌مانند، اما بسیاری نمی‌دانند که آرد ممکن است فاسد شود. تمامی انواع آرد‌ها مقداری روغن را درون خود دارند که به واسطه آن فاسد می‌گردند. آرد مانده و فاسد، بوی بد و طعمی تلخ دارد.

راز نگهداری آرد گندم برای طولانی مدت

اختصاصی «تابناک باتو» ـ من عاشق آرد و نون هستم. خیلی دوست دارم نون بپزم، به همین خاطر یک عالمه از سوپرمارکت ارد خریدم! چی بگم آخه من عاشق نون پختن ام. حالا چطور می‌تونم این همه آرد و نگهداری کنم. آیا آبدارخانه جای مناسبی است، یا بزارم تو انباری. گنجه یا دولاب (اتاق چه مجاور آشپزخانه است که بیشتر ظروف و آذوقه منزل را نگهداری می‌کنند.) کجا؟ من شنیدم که فریزرکردن آرد، حشرات داخل آرد رو از بین میبرد. درسته؟

برای پاسخ به این سوال‌ها پیش یک خبره که سال‌ها نانوا بوده رفتیم. او به سوالات ما این طور پاسخ داد: چند راهکار برای تازه و سالم نگه داشتن آرد وجود دارد.

راز نگهداری آرد گندم برای طولانی مدت

اول اینکه توجه کنید که آیا آردی که خریده اید سالم هست و فاسد نشده است؟

چون آرد مانند شکر، نمک و یا فلفل نیست که فاسد نشود. این‌ها در هر پستویی سالم می‌مانند، اما بسیاری نمی‌دانند که آرد ممکن است فاسد شود. تمامی انواع آرد‌ها مقداری روغن را درون خود دارند که به واسطه آن فاسد می‌گردند. آرد مانده و فاسد، بوی بد و طعمی تلخ دارد.
قانون کلی در مورد آرد وجود دارد: آرد‌های تصفیه نشده که به آن آرد گندم کامل می‌گوییم زودتر از آرد‌های تصفیه شده فاسد می‌گردند و اما تاریخ مصرف آرد چقدر است؟

باید بگوییم که بسته به نوع آرد و چگونگی ذخیره آن، این تاریخ متفاوت می‌باشد. آرد‌های چند منظوره که تصفیه شده اند از ۶ تا ۱۲ ماه سالم می‌ماند، اگر در ظروف دربسته نگهداری شوند، اما اگر درب این آرد‌ها برای یک بار باز شود، زمان نگهداری آن‌ها به ۸ ماه کاهش می‌یابد.
آرد‌های تصفیه نشده (آرد کامل گندم) به علت این که مقدار بیشتری روغن دارند به مدت سه ماه قابل نگهداری می‌باشد.
بنابر توصیه شرکت نان " کینگ آرتور " , سه عامل اصلی در نگهداری آرد گندم دخیل می‌باشد: ۱ - سرما ۲ - تاریکی و ۳- نگهداری در بسته بندی‌های مناسب غیر قابل نفوذ هوا

راز نگهداری آرد گندم برای طولانی مدت

مراحل نگهداری آرد بدین صورت است

شماره ۱ - آرد را به داخل ظروف پلاستیکی با درپوشی محکم انتقال دهید. حتی می‌توانید بدون باز کردن درب پاکت، آن را همان طور در داخل ظرف پلاستیکی قرار دهید. در نظر داشته باشید که هر چقدر نفوذ هوا به آرد کمتر باشد، آرد سالم‌تر می‌ماند، چون از پروسه اکسیده شدن آن جلوگیری می‌شود.
محل ذخیره را در خانه مشخص کنید. توجه نمایید که هرچقدر جایی که انتخاب می‌کنید تاریک تر و سردتر باشد، برای نگهداری آرد مناسب تر است.
بیشتر نانواها و خبره های این کار توصیه می کنند که بهترین محل برای نگهداری آرد، داخل یخچال یا فریزر است. توجه کنید که ظرف آرد در داخل یخچال، حتی‌المقدور از درب یخچال فاصله داشته باشد. با این شیوه آرد چندمنظوره برای دو سال سالم خواهد ماند، اما آرد گندم کامل تا حدود شش ماه در یخچال یا فریزر سالم می ماند.

حشره آرد چیست؟ شپشک آفت آرد می‌باشد. برای از بین بردن آن کافیست سه روز آرد را در فریزر نگه دارید. تمام حشرات داخل آن از بین خواهند رفت. بعد آن را در محل خشک و در ظرفی مناسب که هوا به آن نفوذ نکند قرار دهید.

توصیه آخر اینکه لطفاً آرد را به میزان لازم بخرید تا با مشکلات نگهداری آن مواجه نشوید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
خیلی مفید و جالب بود
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
1
اولین قدم اینه که موقع خرید آرد رو بو کنید که بوی لاستیک سوخته نده . بوی لاستیک سوخته نشانه کهنگی و اکسید شدن چربی آرده هاست که معمولا تلخ مزه هم هست وقتی که از تازه بودن آرد مطمئن شدید دقت کنید که آرد رطوبت نداشته باشه برای اینکار باید به گندم زمان بدهند تا مغز آن کاملا خشک و عاری از رطوبت شود و اگر از بیرون آرد خریداری می کنید یکی دو روز آرد را کاملا هوادهی و خشک کنید تا رطوبت آن کم شود سپس آن را برای جلوگیری از اکسید شدن کاملا فشرده کرده و هوای ظرف آن را کاملا تخلیه کنیدو محیط فاقد هوا برایش فراهم کنید و دست آخر اینکه در محیط خنک نگهداری کنید. این روش هوادهی در حفظ کیفیت تمام آردها از جمله قهوه نیز موثر است . برای حفظ دانه های آسیاب شده اجازه دهید بمدت یکی دو روز کاملا خشک شوند سپس در ظروف در بسته و عاری از هوا و نور و گرما نگهداری نمایید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار