قیمت خودرو در بازار افزایشی شد
کد خبر: ۲۰۲۱۷۰
تاریخ انتشار: 2021 January 25    -    ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
اوايل دي ماه امسال بود كه شوراي رقابت از مصوبه‌اي رونمايي كرد كه براساس آن قيمت 18 مدل خودرو از چارچوب قيمت‌گذاري خارج خواهد شد.از همان ساعات نخست انتشار اين خبر بازار راكد خودرو با شوك افزايش قيمت‌ها روبه رو شد و انتقادات زيادي در چرايي اين مصوبه به شوراي رقابت مطرح شد.

اوايل دي ماه امسال بود كه شوراي رقابت از مصوبه‌اي رونمايي كرد كه براساس آن قيمت 18 مدل خودرو از چارچوب قيمت‌گذاري خارج خواهد شد.از همان ساعات نخست انتشار اين خبر بازار راكد خودرو با شوك افزايش قيمت‌ها روبه رو شد و انتقادات زيادي در چرايي اين مصوبه به شوراي رقابت مطرح شد.

و در حالي كه قرار بود اول بهمن ماه قيمت تعدادي از خودروها افزايش پيدا كند رضا شيوا رييس شوراي رقابت طي نشستي اعلام كرد: اين قضيه فعلا منتفي است و با توجه به شرايط بازار ، درشورا تصميم گرفته شد تا رفتاري هيجان‌انگيز در بازار خودرو انجام نشود و محصولات ايران خودرو و سايپا طي سه‌ماهه پاياني سال هيچ گونه افزايش قيمتي نداشته باشند. به گفته شيوا نه خودروهاي كم تيراژ و نه پرتيراژ تا پايان سال هيچ افزايش قيمتي نخواهند داشت و در اين سه ماه بازار رصد مي‌شود و اگر لازم باشد جلسه شوراي رقابت برگزار مي‌شود درغير اين صورت جلسه خودرويي تا پايان سال برگزار نخواهد شد.

افت نرخ ارز و تاثير آن بر بازار خودرو

در اين ميان طي روزهاي گذشته و پس از كاهش نرخ ارز هر روز شاهد ريزش قيمت‌ها در بازار بوديم؛ به گونه‌اي كه اين كاهش قيمت در بخش خودروهاي خارجي بسيار مشهودتر از خودروهاي ايراني بود. ريزش قيمت‌ها در بازار خودرو به گونه‌اي بود كه حتي برخي اظهارنظرهاي خوش‌بينانه نيز وجود داشت كه بر اساس آن گفته مي‌شد اگر نرخ دلار به همين شكل كاهش يابد، ريزش قيمت‌ها در بازار خودرو نيز ادامه مي‌يابد، اما حالا گفته مي‌شود كه با توجه به نزولي بودن قيمت‌ها، خريداران بيش از قبل نسبت به خريد خودرو ترديد دارند، به شكلي كه فروشنده در بازار وجود دارد اما اين روزها ديگرخريداري نيست. كارشناسان بازار خودرو خبر از ركود اين بازار مي‌دهند و مي‌گويند: با افت قيمت ارز در هفته‌هاي گذشته، مشخص بود كه ديگر نمي‌توان همچون ماه‌هاي گذشته به خودروسازان اجازه افزايش قيمت‌ها را داد؛ هر چند اين روزها معاملات در بازار در حد صفر است و خريداران با احتمال افت بيش از پيش نرخ ارز و در نتيجه كاهش قيمت‌هاي خودرو، دست از خريد كشيده‌اند، اما اين انتظار مي‌رود با اين نرخ ارز قيمت خودروهاي داخلي بين ۱۰ تا ۲۰ ميليون تومان ديگر ريزش داشته باشد، اما آنچه شاهد آنيم اين است كه نه تنها اين اتفاق نيفتاده بلكه همچنان شاهد نوسان در اين بازار هستيم و قيمت‌ها كمي افزايش هم داشته است.

علي‌رضا پورحسني، عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو در اين خصوص به «اعتماد» گفت: در حال حاضر خريد و فروش خودرو محدود شده است و مردم چندان رغبتي براي خريد ندارند زيرا همه اميدوارند تا گشايش‌هايي به لحاظ اقتصادي با بازگشتن امريكا به برجام و لغو ممنوعيت واردات خودرو به وجود بيايد. پورحسني با اشاره به تغييرات سياسي در امريكا افزود: خوشبيني‌هاي به وجود آمده در بازار باعث شد تا قيمت دلار طي هفته گذشته تا مرز 21 هزار تومان افت كند هر چند همه به اين ريزش اميد داشتند اما اواخر هفته مجدد دلار تا كانال 22 و 23 هزار تومان بالا رفت. اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو با بيان اينكه قيمت خودرو كمي افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: در حالي كه هفته قبل به واسطه نرخ ارز قيمت خودرو بين 4 تا 5 ميليون تومان افت كرده بود مجددا قيمت خودرو اين هفته افزايش پيدا كرد به گونه‌اي كه قيمت پرايد كه به زير 100 ميليون تومان رسيده بود در حال حاضر به 104 ميليون تومان، تيبا از 120 ميليون تومان به 123 ميليون تومان، پ‍ژو 206 تيپ 2 از 180 ميليون تومان به 185 ميليون تومان، پژو تيپ 5 به 245 ميليون تومان، سمندLX از 170 ميليون تومان در هفته گذشته به محدوده 180 ميليون تومان، سراتو 790 ميليون تومان و ساندرو به 410 ميليون تومان رسيده است.

پورحسني در پاسخ به اين پرسش كه آيا آزادسازي قيمت خودرو تاثيري در بازار آزاد خواهد داشت؟ تصريح كرد: در حال حاضر با توجه به شرايط موجود اجازه افزايش قيمت‌ها را به خودروسازان نداده‌اند و بعيد است تا پايان سال هم اين اتفاق بيفتد اما به محض تغييرات قيمت در خودروسازي‌ها قيمت خودرو در بازار آزاد هم افزايش خواهد يافت. همه اين مسائل باعث شده تا هيچ افزايشي در قيمت خودرو دست‌كم تا پايان امسال متصور نباشيم، مگر اينكه نوسان‌هاي ارزي مانع شود. اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو به دليل اين موضوع اشاره كرد و گفت: علت اصلي اين موضوع اين است كه خودروسازان توليدات به روز خود را راهي بازار نمي‌كنند و هميشه تعهداتي براي فروش خودرو دارند و الزام بر تحويل تعهدات قبلي‌شان باعث اين افزايش قيمت مي‌شود.

كرولا و هايلوكس بيشترين انتخاب در آفريقا
پورحسني با اشاره به آمار فروش خودرو در كشورهاي ديگر و مقايسه آن با ايران گفت: آمار فروش دو خودروي تويوتا كرولا و تويوتا هايلوكس در آفريقا از همه خودروها بالاتر بوده و در ايران بيشترين فروش خودرو مربوط به پرايد بوده اين در حالي است كه مسلما اين انتخاب براي اين تعداد از مردم نيست و اين خودرو به آنها تحميل شده است. اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو گفت: عدم رقابتي بودن و سخت‌گيري‌هاي گمركي و عوارض‌هاي سنگين باعث اين انتخاب شده است. اين در حالي است كه در دنياي امروز به دنبال توليد خودروهاي هيبريدي و برقي و بدون راننده هستند اما در ايران هنوز بر سر نرخ‌گذاري و مدل فروش خودرو بحث مي‌شود. بر اساس اين گزارش؛ پيش از جلسه رضا شيوا در خصوص نرخ‌گذاري‌هاي جديد 18 خودرو، لطف‌الله سياهكلي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از تدوين طرح ساماندهي بازار خودروي كشور خبر داده و گفته بود در حال چكش‌كاري در كميسيون صنايع و معادن هستند و در كميسيون صنايع مجلس با نرخ‌هاي ارايه‌شده از سوي شوراي رقابت مخالفت شده و گفته بود مجلسي‌ها به ‌هيچ‌وجه موافق گراني خودرو در شرايط كنوني نيستند. او گفته بود كه در شرايطي كه مردم با مشكلات اقتصادي عديده‌اي دست‌وپنجه نرم مي‌كنند، گران كردن خودرو اصلا به‌صلاح مردم و كشور نيست؛ چرا كه همين قيمت امروز خودرو هم خيلي بيشتر از قيمت واقعي آن است و اصلا هيچ تناسبي با كيفيت و امكانات خودروهاي توليدي خودروسازان ندارد.

روزنامه اعتماد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار