زجر تنفسی که مهرداد میناوند با آن دست و پنجه نرم می‌کند چیست؟
کد خبر: ۲۰۲۰۶۴
تاریخ انتشار: 2021 January 24    -    ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
برای آشنایی بیشتر با سندروم زجر تنفسی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

بعد از مراجعه مهرداد میناوند و همچنین علی انصاریان بازیکنان قدیمی فوتبال به بیمارستان مشخص شد هر دو به کرونا مبتلا شده اند، اما به علت مراجعه دیرهنگام میناوند حال وی وخیم‌تر است و درصد زیادی (۸۰ درصد) از ریه‌اش درگیر این بیماری است. دکترمحمدرضا هاشمیان پزشک بخش عفونی بیمارستان مسیح مهاجری درباره شرایط مهرداد میناوند گفت: «او به کما نرفته، اما در شرایط بسیار بد ریوی است و زجر تنفسی ناشی از کرونای شدید دارد و تحت ونتیلاتور یا دستگاه تنفسی تهاجمی است و کار‌های بسیار تهاجمی انجام دادیم.» به منظور آشنایی بیشتر شما با سندروم زجر تنفسی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

سندروم زجر تنفسی
سندروم زجر تنفسـی حـاد یـک التهـاب و ضـابعه شدید ریوی است که باعث به خطـر افتـادن زنـدگی می‌شـود. ریـه در ایـن بیمـاری بـه شـدت متـورم می‌شود و حبابچه‌های ریـوی پـر از خـون و مـاده آبکی می‌شود. در ایـن بیمـاری بـه اکسـیژن اضــافی و دســتگاه مکــانیکی تــنفس (ventilator) نیاز است.

چه عواملی باعث سـندروم زجـر تنفسـی حـاد می‌شود؟
ذات الریه، عفونت‌های خون، تصادفات، ضربه‌های مغزی، شکستگی استخوان، ضربه به قفسه صدری، تزریق خون و فراورده‌های آن، استنشاق گازها، خونریزی شدید، کاهش فشار خون، شیمی درمانی، پرتودرمانی، پانکراتیت وعفونت‌های داخل حفره شکم از عواملی است که باعث سندروم زجر تنفسی می‌شود.

درمان بیماری
درمان اختصاصی برای درمان این بیماری وجـود نـدارد و اقـدامات درمانی دو هدف را پوشش می‌دهد.

حمایت تنفسی کـه باید لولـه در نـای بیمـار گذاشته شود و به دسـتگاه مکـانیکی تنفسـی وصـل شود و از دارو‌هایی استفاده شود کـه بیمـار راحـت بتواند دستگاه را تحمـل کنـد.

عوارض استفاده از ونتیلاتور
با این که ونتیلاتور یک حمایت تنفسی است و باعث زنده نگه داشتن بیمار می‌شود عوارضی هم دارد، پنوموتوراکس (سوراخ شدن ریه، زیرا دستگاه با فشار مثبت، هوا را به داخل ریه می‌فرستد و ممکن است باعث سوراخ شدن ریه شود) عفونت ریوی یکی از عوارض شایع دستگاه عفونت ریوی است.

آسیب رساندن به بافت ریه
فشار مثبت دستگاه ونتیلاتور ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت ریه شود در این زمان پزشکان باید دستگاه را طوری تنظیم کنند که این آسیب حداقل باشد.

سندروم زجر تنفسی حاد، گاهی اوقات تهدید کننده است، اما این عارضه معمولا قابل درمان است و بیشتر مبتلایان به آن بهبود می‌یابند. تشخیص سریع و درمان این بیماری، اهمیت زیادی دارد.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار