لته ماکیاتو چیست؟
کد خبر: ۲۰۱۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 January 27    -    ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
ماکیاتو در منوی نوشیدنی‌های قهوه با شیر دسته بندی می‌شه. در کنار قهوه‌های لاته، کاپوچینو، کورتادو و … برای قهوه نوش‌ها این قهوه یادآور طعمی بین اسپرسو و کاپوچینو هستش. این نوشیدنی از اسپرسو سبک‌تر و از کاپوچینو سنگین‌تره. ما‌کیاتو ریشه ایتالیایی داره و برای اولین بار در منوی کافه‌های ایتالیا معرفی شد.

لته ماکیاتو چیست؟

لته ماکیاتو چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - لاته ماکیاتو (به ایتالیایی: Latte macchiato) نام نوعی نوشیدنی قهوهٔ ایتالیایی است که از شیر جوشیده‌شده کف کرده و مقدار کمی قهوهٔ پررنگ (اسپرسو) تهیه می‌شود.

ماکیاتو چیست؟ (MACCHIATO)

ماکیاتو در منوی نوشیدنی‌های قهوه با شیر دسته بندی می‌شه. در کنار قهوه‌های لاته، کاپوچینو، کورتادو و … برای قهوه نوش‌ها این قهوه یادآور طعمی بین اسپرسو و کاپوچینو هستش. این نوشیدنی از اسپرسو سبک‌تر و از کاپوچینو سنگین‌تره. ما‌کیاتو ریشه ایتالیایی داره و برای اولین بار در منوی کافه‌های ایتالیا معرفی شد. این قهوه دوست داشتنی رو می‌تونین به راحتی توی خونه و محل کار آماده کنین و از نوشیدنش لذت ببرین.

داستان ماکیاتو چیه؟

داستان ماکیاتوماکیاتو بخصوص اسپرسو ماکیاتو گزینه‌ای دیگر مبتنی بر اسپرسو و کاپوچینو است! اما از کاپوچینو معمولی شما قوی‌تر است.

کلمه ماکیاتو، مانند اکثر اصطلاحات نوشیدنی‌های اسپرسو، ایتالیایی است. تقریباً به “علامت گذاری شده” یا “رنگ آمیزی” ترجمه می‌شود!

معرفی انواع ماکیا‌تو

ماکیاتو یه نوشیدنی ایتالیاییه به معنی لکه دار؟! که علت این نام گذاری لکه (مقدار کم) فوم شیری هستش که روی اون قرار می‌گیره.
دو مدل ماکیا‌تو داریم: اسپرسو ماکیا‌تو (Espresso Macchiato) و لاته ما‌کیاتو (Latte Macchiato) که تفاوت اصلی اون‌ها مقدار شیر اضافی ست که لاته ما‌کیاتو داره.

اسپرسو ماکیاتو چیست؟

لته ماکیاتو چیست؟

اسپرسوماکیاتو (Espresso Macchiato) یعنی اسپرسو به همراه لکه شیر!
وقتایی که دلتون می‌خواد طعم اسپرسوتون یکم ملایم‌تر باشه و از طرفی نمی‌خواین نوشیدنی‌تون مثل کاپوچینو شیرش زیاد باشه، این قهوه یه انتخاب خیلی خوبه.

لاته ماکیاتو چیست؟

لاته ما‌کیاتو (latte Macchiato) ترکیب اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر هستش یعنی دقیقا همون ترکیب اسپرسو ما‌کیاتو رو داره، ولی لاته ما‌کیاتو مقدار شیر بیش‌تری داشته به همین دلیل طعمش نسبت به اسپرسو ما‌کیاتو ملایم‌تره.

چه موقع اسپرسو ماکیاتو را سفارش دهیم؟

سفارش قهوهاگر می‌خواهید چیزی با عطر و طعم اسپرسو بسیار قوی و غنی باشد و یا مثل کاپوچینو برای شما خیلی شیرین باشد، یک ماکیاتو اسپرسو سفارش دهید.

این نوشیدنی برای افرادی مناسب است که عطر و طعم اسپرسو رو خیلی دوست دارند، اما قدرت کامل شات اسپرسو را نمی‌خواهند!

با این حال، بخاطر داشته باشید که فنجان‌هایی اسپرسو‌های ماکیاتو معمولاً خیلی بزرگ نیستند، مگر اینکه درخواست دو برابر کنید.

چه موقع سفارش لاته ماکیاتو بدهیم؟

سفارش قهوهاگر بیشتر طرفدار طعم شیر در اسپرسو هستید بهتره که این بار لاته ماکیاتو را سفارش دهید، زیرا در آن طعم شیر غالب‌تر می‌باشد.

در واقع در این مدل، فقط اشاره‌ای به عطر و طعم اسپرسو می‌شود و شیر جوشیده در آن نقش اصلی را بازی می‌کند! همچنین، این نوشیدنی‌ها اغلب توسط سیروپ‌ها طعم دار هم می‌شوند (گاهی اوقات بدون اینکه حتی سفارش داده باشید!).

اگر ماکیاتو لاته هنوز برای شما خیلی قوی است، دیگه باید شیرخشک گرم را پیشنهاد کنیم! اگر خیلی ضعیف است یا طرفدار عطر و طعم بیشتری هستید می‌تونید یک لاته را امتحان کنید.

لته ماکیاتو چیست؟


نحوه سفارش ماکیاتو!

نحوه سفارش ماکیاتونحوه سفارش این نوشیدنی‌ها به شدت به جایی بستگی دارد که آن را سفارش داده اید. اگر شما در یک کافی شاپ معمولی هستید، با گفتن “ماکیاتو” احتمالاً شما را به یک اسپرسو اسپانیایی دعوت می‌کنند، ولی اگر به کافی شاپی تخصصی رفته باشید موفق به خوردن لاته و یا اسپرسو ماکیاتو می‌شوید!

اغلب اوقات، ماکیاتو حتی در فهرست کافه‌ها ظاهر نمی‌شود. اما در کافی شاپ‌های معتبر و حرفه ایی به احتمال خیلی زیاد انواع قهوه‌ها از جمله ماکیاتو را می‌تونید ببینید!

طرز تهیه لاته ما کیاتو


لاته ما‌کیاتو بسیار شبیه به اسپرسو ما‌کیاتو ست با این تفاوت که مقدار شیر لاته ما‌کیاتو بیش‌تره.
برای تهیه لاته ما‌کیاتو اسپرسو رو گرفته و کف فنجون سرو می‌ریزیم و تقریبا به اندازه سه‌چهارم حجم اسپرسو، شیر فوم گرفته شده اضافه کرده و در نهایت روی نوشیدنی یک لکه فوم شیر قرار میدیم.

در انتها طرز تهیه لاته ماکیاتو و نحوه سرو آن را برای شما آمورده ایم: 

طرز تهیه لاته ماکیاتو (Latte Macchiato)

لته ماکیاتو چیست؟

لاته ماکیاتو نیز مثل خیلی از قهوه‌های دیگر بر پایه اسپرسو تهیه می‌شود. با انتخاب یک ترکیب خوب از یک فنجان قهوه اسپرسو (دبل شات) و یک فنجان شیر همراه با کف شیر، می‌توانیم یک نوشیدنی خوب به نام لاته ماکیاتو بنوشیم. طرز تهیه این نوع قهوه نیز بسیار شبیه کافه لاته و اسپرسو ماکیاتو می‌باشد.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید: طرز تهیه کافه لاته | طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو [/alert]مواد و تجهیزات لازم:

یک فنجان قهوه اسپرسو عالی
یک لیوان شیر تازه کم چرب
دستگاه اسپرسو ساز
پیچر (ظرف مخصوص تهیه کف شیر)
دماسنج

طرز تهیه لاته ماکیاتو:

مرحله‌ی اول: تهیه کف شیر

ابتدا بخار زن دستگاه اسپرسو را روشن کنید تا آب و بخار سرد داخل لوله خارج شود، سپس یک لیوان شیر تازه پرچرب را داخل پیچر ریخته و دماسنج را داخل آن قرار دهید. بخارزن دستگاه را مجدداً روشن و پیچر را بصورت مورب زیر نازل بخار بگیرید تا شیر افزایش حجم پیدا کرده و دمایی بین ۶۳ تا ۶۵ درجه سانتیگراد (۱۴۵ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت) پیدا کند. سپس شیر بخارزده و کف شیررا داخل لیوان بریزید. اگر روش تهیه کف شیر را با استفاده از دستگاه اسپرسوساز نمی‌دانید، می‌توانید آموزش طرز تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار را مطالعه کنید.

لته ماکیاتو چیست؟

مرحله‌ی دوم: تهیه قهوه اسپرسو

ابتدا باید یک فنجان قهوه اسپرسو غلیظ (دبل شات) توسط دستگاه اسپرسو ساز خود تهیه کنید. در این مرحله سعی کنید از بهترین دانه‌های قهوه تازه رست شده استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو درجه آسیاب قهوه شما در بوجود آمدن قهوه اسپرسو با کرمای خوب بسیار موثر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تهیه یک قهوه اسپرسو عالی می‌توانید مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو را مطالعه نمایید.

مرحله‌ی سوم: اضافه کردن قهوه به کف شیر

لته ماکیاتو چیست؟

سپس به آرامی قهوه آماده شده را روی کف شیر بریزید. در این مرحله سعی کنید قهوه را به آرامی در مرکز لیوان بریزید و پس از آن مشاهده خواهید کرد که لیوان شما به سه قسمت تقسیم شده که قهوه در قسمت مرکزی قرار می‌گیرد.
برای تزیین و افزایش رایحه‌ی لاته ماکیاتو می‌توانید مقداری پودر کاکائو یا دارچین روی آن بریزید.

نحوه سرو ماکیاتو

* مقدار اسپرسو برای این قهوه سلیقه ایه. می‌تونیم یک یا دو شات اسپرسو استفاده کنیم.
* ما‌کیاتو رو می‌تونیم توی فنجون‌های شیشه‌ای یا سرامیکی سرو کنیم.
* زمان سرو این نوشیدنی باید خیلی کوتاه باشه، چون لکه فوم روی اون سریع سرد میشه.
* ما‌کیا‌تو رو می‌تونیم با شکلات، کوکی و کلوچه فومن یا نون خرمایی سرو کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
1
0
اسمش لاته هست نه لته
قبل ازنوشتن مطلب بد نیست طرز تلفظش رو توی یوتیوب سرچ کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار