دانستنی های جالب درباره پنکیک
کد خبر: ۲۰۱۷۱۹
تاریخ انتشار: 2021 January 21    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
کیک تابه‌ای یا پنکیک (به انگلیسی: Pancake) نوعی کیک نازک، تخت و گرد است که با ریختن خمیر آشپزی در ماهی‌تابه پخته می‌شود. بیشتر پنکیک‌ها نوعی نان آماده محسوب می‌شوند. در هنگام پخت کیک تابه‌ای باید آن را در ماهی‌تابه پشت و رو کرد تا طرف دیگر آن نیز پخته شود. بسته به منطقه جغرافیایی پنکیک‌ها را همراه با مربا،عسل، شکلات و ... مصرف می‌کنند.

همه چیز درباره پنکیک

همه چیز درباره پنکیکاختصاصی «تابناک با تو» - کیک تابه‌ای یا پنکیک (به انگلیسی: Pancake) نوعی کیک نازک، تخت و گرد است که با ریختن خمیر آشپزی در ماهی‌تابه پخته می‌شود. بیشتر پنکیک‌ها نوعی نان آماده محسوب می‌شوند. در هنگام پخت کیک تابه‌ای باید آن را در ماهی‌تابه پشت و رو کرد تا طرف دیگر آن نیز پخته شود. بسته به منطقه جغرافیایی پنکیک‌ها را همراه با مربا،عسل، شکلات، میوه، شیره درخت افرا و گوشت مصرف می‌کنند.

کیک‌های تابه‌ای پهن و شیرین هستند و نوع پخت و ساختار آن در سراسر جهان متفاوت است. انواع متعددی از آن در سراسر اروپا وجود دارد. برای مثال در آلمان کیک‌های تابه‌ای با سیب‌زمینی درست می‌شوند. در منطقه مازندران به نان کماج که نوعی نان سنتی است معروف است.

پنکیک غذای محبوبی است،البته پنکیک نه تنها یک نان خوشمزه بلکه یک نان شیرین است.این غذا در بین کودکان بسیار طرفدار دارد.پنکیک از شیر، بیکینگ پودر، آرد،وانیل، نمک و تخم مرغ تشکیل می شود.

پنکیک، کیکی به قدمت تاریخ

پنکیک (کیک داغ، کیک تابه‌ای یا فلپ جک) یک کیک صاف، تخت، نازک و گرد است که معمولا از یک خمیر رقیق بر پایه نشاسته تهیه می‌شود. اکثرا حاوی تخم مرغ، شیر و کره است. این کیک را روی سطح صاف و داغ مانند تابه یا صفحه‌های حرارتی و اغلب با روغن یا کره می‌پزند.

ظاهر و ساختار این کیک از ناحیه به ناحیه و کشور به کشور تغییر می‌کند. معروف‌ترین نوع این کیک، کرپ بوده که فرانسوی است. کرپ بسیار نازک است و در مواد آن از عمل آورنده استفاده نشده و معمولا هم روی پنکیک ساز تهیه می‌شود. در انگلستان پنکیک پف ندارد و بیشتر به کرپ شباهت دارد.

 

در آمریکای شمالی معمولا از پف ‌دهنده یا عمل آورنده‌های خمیر مانند بیکینگ پودر یا جوش شیرین استفاده می‌شود. آلمانی ها پنکیکی دارند که از سیب زمینی تهیه می‌شود و حتی در ایران خودمان نیز دسته‌ای از کلوچه‌ها و نان‌هایی مانند کماج مازندران پخته می شود که نوعی پنکیک محسوب می‌شوند.

این کیک را می‌توان در تمام طول روز و با تاپینگ‌ها و فیلینگ‌های مختلف سفارش داد. مانند شیره درخت افرا (که معروف‌ترین و محبوب ترین آن‌هاست)، میوه، خامه، چیپس شکلات، نوتلا و … . با این حال اما در امریکا و اروپا این کیک فقط برای صبحانه سرو می‌شود.

اولین شواهد وجود پنکیک را در یونان باستان می‌توان یافت. آن‌ها از نامی لاتین برای این کیک استفاده می‌کردند که ریشه آن به معادل لغت “ماهی‌تابه” می رسد. قدیمی‌ترین ردپای این کیک را می‌توان در اشعار یونانی در قرن چهارم پیش از میلاد یافت.

کیک یونانیان متشکل از روغن زیتون، آرد، شیر و عسل بود و برای صبحانه تهیه می‌شد. رومیان باستان هم ورژن خاص پنکیک خورد را alia Dulcia یا «شیرینی‌های دیگر» می‌نامیدند. درنهایت واژه پنکیک در قرن پانزدهم در انگلستان ظاهر می‌شود.

همه چیز درباره پنکیک

سندروم پنکیک!

سندروم پنکیک یک واکنش آلرژیک (حساسیتی) به پنکیک بوده که برخی از افراد بعد از خوردن آن دارند. این حساسیت در نواحی استوایی و به دلیل وجود نوعی آفت که خاص آن نواحی است و ممکن است در آرد استفاده شده موجود باشد، دیده می‌شود.

چگونه تزئین پنکیک را انجام دهم؟

در این مرحله از طرز تهیه پنکیک شما می‌توانید پنکیک‌ها را دانه دانه روی هم بچینید و به اصطلاح یک برج پنکیک درست کنید! سپس روی آن یک تکه کره، یا کمی شربت یا عسل بریزید. علاوه بر این‌ها، اگر دوست داشته باشید می‌توانید پنکیک‌ها را همراه با خامه قنادی، میوه تازه، مغز میوه‌ها، مربا، یا حتی تکه‌های خرد شده شکلات نیز سرو کنید.

گزینه‌های بسیار متنوعی پیش روی شما هستند که می‌توانید بر طبق سلیقه شخصی خودتان از بین آن‌ها انتخاب کنید، تا صبحانه عادی خود را به یک صبحانه خوشمزه و هیجان‌انگیز تبدیل کنید. بعضی از میوه‌هایی که همراه با پنکیک خوش طعم می‌شوند عبارتند از موز تازه، توت فرنگی، یا ترکیبی از این دو میوه همراه با هم. علاوه بر این، برای خوش طعم شدن پنکیک‌های خود می‌توانید از پودر دارچین، نارگیل، یا لیمو هم استفاده کنید.

نکات مهم در طرز تهیه پنکیک

اگر قصد دارید که از روغن برای پختن پنکیک استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما روغن کانولا و یا یک روغن گیاهی است. می‌پرسید چرا؟ دلیلش این است که این روغن‌ها سطح ماهیتابه را به خوبی چرب می‌کنند و علاوه بر این، بدون اینکه مزه پنکیک‌های شما را تغییر بدهند، آن‌ها را به شکل یکسان می‌پزند. درست کردن پنکیک با کره هم مشکل خاصی ندارد، اما این کار باعث می‌شود که سطح پنکیک‌های شما کمی متراکم و تُردتر بشود.

بعد از اینکه روغن یا کره به اندازه کافی داغ شد، خمیر پنکیک را با استفاده از یک ملاقه گرد و عمیق و به شکل دایره‌های کوچک درون ماهیتابه بریزید. سعی کنید که قطر هر عدد از این دایره‌ها بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر نشود. اگر اندازه ماهیتابه خود را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کرده باشید، می‌توانید در هر مرحله، چیزی در حدود ۴ پنکیک درست کنید. فقط یادتان باشد خمیر پنکیک را طوری در ماهیتابه بریزید که لبه هر عدد پنکیک با لبه دیگری تماس نداشته باشد. در غیر این صورت پنکیک‌های شما به هم می‌چسبند.

همه چیز درباره پنکیک

مدت زمان مورد نیاز برای پخته شدن پنکیک‌ها به طور کامل (سطح و داخل آن‌ها) به میزان حرارت سطح پخت و اندازه هر پنکیک بستگی دارد. این مدت زمان معمولا چیزی در حدود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه برای هر طرف از پنکیک است. زمانی که متوجه شدید روی سطح خمیر خیس پنکیک حباب‌هایی ایجاد شده است، یعنی وقت آن رسیده که پنکیک را زیر و رو کنید.

بعضی از مردم دوست دارند که پنکیک را کمی برشته و به رنگ قهوه‌ای شکلاتی بخورند. بعضی دیگر هم دوست دارند که رنگ پنکیک‌شان روشن باشد و به طور کامل پخته نشده باشد. به همین دلیل، میزان پخته شدن و ظاهر پنکیک به سلیقه شخصی شما نیز بستگی دارد.


نکاتی برای تهیه پنکیک پف دار

استفاده از بیکینگ پودر برای درست کردن پنکیک کاملا اختیاری است، اما باعث می‌شود که پنکیک‌های شما بیشتر پف کنند.

بعضی از افراد دوست دارند که به خمیر پنکیک مقداری روغن نیز اضافه کنند. این کار باعث می‌شود که وقتی مواد اولیه را با هم مخلوط می‌کنید، بهتر به هم بچسبند و در نتیجه، از وا رفتن پنکیک شما جلوگیری بشود.

حواستان باشد که مواد اولیه پنکیک را بیش از حد با هم مخلوط نکنید، چون این کار باعث می‌شود که پنکیک‌های شما پس از پخته شدن، کمی سفت بشوند.

بعد از اینکه مخلوط کردن مواد اولیه پنکیک تمام شد، اجازه بدهید که خمیر درست شده برای مدت ۳ الی ۵ دقیقه استراحت کند. این کار باعث می‌شود که خمیر پنکیک سفت‌تر بشود و خودش را خوب بگیرد. برای اینکه در خمیرتان حباب ایجاد نشود، گاهی آن را به آرامی هم بزنید. زمانی که به خمیر پنکیک خود استراحت می‌دهید، می‌توانید به آماده کردن محیط و سطح پخت آن بپردازید.

یکی از مزایای استراحت دادن به خمیر پنکیک این است که باعث می‌شود نشاسته موجود در آن به اصطلاح آرام شود. این مسئله باعث می‌شود که بافت پنکیک‌های شما بعد از پخته شدن، پف دارتر و سبک‌تر بشود.

همه چیز درباره پنکیک

چند حقیقت در مورد پنکیک

* در حال حاضر گرانترین نوع پنکیک 200 دلار قیمت دارد و مواد اولیه آن شامل ورقه نازک طلای 23 عیار و وانیل ماداگاسکار (که از کم یاب‌ترین و گران‌ترین نوع وانیل است) است.
* اگر شما رکورد خوردن پنکیک را بشکنید، نام شما در کتاب رکوردهای گینس ثبت نخواهد شد، چرا که دراین کتاب بخشی برای پنکیک در نظر گرفته نشده است.
* شهر اولنی (Olney) در انگلستان هر سال میزبان مسابقات پنکیک در روز گرامیداشت پنکیک است. این مراسم از سال 1445 در این شهر برگزار می‌شود.
* ایده خوردن پنکیک در روز سه شنبه اعتراف، خوردن تمام مواد ممنوعه در مدت زمان روزه مسیحیان بوده‌است.
* پنکیک یکی از قدیمی‌تری دستورهای غذایی است که توسط انسان‌های ما قبل تاریخ ثبت شده است.
* حدود 52 میلیون عدد تخم مرغ تنها در انگلستان و در روز پنکیک مصرف می‌شود.
* پنکیک از معدود دستورهای غذایی است که در سراسر دنیا (با تغییراتی) یافت می‌شود.

در ادامه طرز تهره پنکیک را برای شما آورده ایم:

طرز تهیه پنکیک

پنکیک را به سادگی و با چند ماده اولیه در منزل نیز می‌توان تهیه کرد. دستوری که در زیر برای شما گذاشته ایم یکی از قدیمی ترین دستورهای تهیه این کیک خوشمزه است.

همه چیز درباره پنکیک

مواد لازم:

آرد: یک و نیم پیمانه
بیکینگ پودر: یک قاشق غذا خوری
نمک: نصف قاشق چای خوری
شکر سفید: یک قاشق غذاخوری
شیر: یک و یک چهارم پیمانه
تخم مرغ: یک عدد
کره آب شده یا روغن: سه قاشق غذاخوری

دستور پخت:

در یک کاسه بزرگ ابتدا مواد خشک را ترکیب کنید و در کاسه دیگر مواد تر (مانند شیر و تخم مرغ و …) سپس هر دو را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر رقیق یک دست حاصل شود. تابه را گرم کنید و با کمی روغن کف آن را چرب کنید. حال با یک ملاقه مقداری خمیر روی تابه گرم شده بریزید و صبر کنید تا روی خمیر حباب ظاهر شود. 5 دقیقه پس از ظاهر شدن حباب روی خمیر آن را برگردانید و صبر کنید تا روی دیگر آن نیز بپزد و طلایی رنگ شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار