بلفاروپلاستی چیست؟
کد خبر: ۲۰۱۷۱۱
تاریخ انتشار: 2021 January 21    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
بلفاروپلاستی یکی از اعمال جراحی زیبایی است که برای برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافی آن‌ها طراحی شده است و با توجه به تبلیغاتی که توسط افراد، برخی پزشکان و کلینیک‌های زیبایی در خصوص آن صورت می‌گیرد، افزایش اطلاعات افراد درباره این عمل جراحی نه تنها خالی از لطف نیست که ضروری به نظر می‌رسد.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - "از نظر زیباشناسی چشم‌ها مهمترین جزو صورت هستند، چشم‌ها نشان دهنده سن فرد و منعکس کننده حالات هیجانی و خلقی وی هستند. متاسفانه چشم‌ها و پلک‌ها زودتر از سایر اجزای بدن، علائم پیری را نشان می‌دهند. به دلیل همین حساسیت، هر روز افراد بسیاری با استفاده از جراحی زیبایی پلک چشم، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و از زندگی خود لذت بیشتری می‌برند"!

انتشار این جملات بویژه در فضای مجازی از جمله صد‌ها روشی است که برای ترغیب افراد به انجام اعمال جراحی زیبایی روی چشم گفته و شنیده می‌شود. جملاتی تاثیرگذار که بسیاری از مشتاقان زیباتر شدن آنهم به روش انجام جراحی داوطلبانه و بدون ضرورت پزشکی که هدف آن، احساس رضایت فرد متقاضی از ظاهر خود است را به اتاق‌های عمل گرانقیمت می‌کشاند.

بلفاروپلاستی یکی از اعمال جراحی زیبایی است که برای برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافی آن‌ها طراحی شده است و با توجه به تبلیغاتی که توسط افراد، برخی پزشکان و کلینیک‌های زیبایی در خصوص آن صورت می‌گیرد، افزایش اطلاعات افراد درباره این عمل جراحی نه تنها خالی از لطف نیست که ضروری به نظر می‌رسد.

یک عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران در این خصوص گفت: عوامل متعددی باعث افتادگی پلک می‌شود، جراح بایستی این عوامل را مورد بررسی و درمان قرار دهد و چنانچه نتیجه‌ای از درمان‌های جانبی حاصل نشد، آنگاه عمل جراحی برای بیماران تجویز می‌شود.

وی اظهار کرد: بلفاروپلاستی به عمل‌های جراحی روی پلک‌ها اطلاق می‌شود، ولی هر فردی که دچار ورم (پف) یا افتادگی چشم است، کاندیدای مناسبی برای این عمل جراحی نیست. برخی عوامل مانند پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، اختلالات عملکرد کلیوی، کمبود پروتئین‌ها و غیره، تغییراتی را به صورت ورم یا افتادگی روی پلک‌ها ایجاد می‌کنند که در ابتدای امر بایستی بیماران از نظر این بیماری‌های جانبی تحت بررسی کامل قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: بررسی بیماری‌های جانبی سبب می‌شود که منشاء ورم یا افتادگی پلک مشخص شود، شناخت و درمان منشاء این بیماری‌ها، عارضه‌های مانند ورم یا افتادگی پلک را مرتفع می‌کند و دیگر نیازی به عمل جراحی زیبایی در این افراد نیست و تنها زمانی عمل بلفاروپلاستی برای این بیماران تجویز می‌شود که نتیجه‌ای از درمان بیماری‌های جانبی حاصل نشود.

این جراح پلاستیک تصریح کرد: در اصطلاح به افتادگی پلک "پتوز" می‌گویند، این عارضه نیز دلایل متفاوتی دارد، یکی از این دلایل افزایش سن است، گذر زمان حالت پارگی و شلی در عضله بالا برنده چشم ایجاد می‌کند، در نتیجه پلک فرد حالت افتادگی پیدا می‌کند، گاهی این افتادگی سبب آویزان شدن قسمت‌های طرفین پلک‌ها شده و تا حدودی دید فرد را محدود می‌کند که این مشکل نیز با جراحی مرتفع می‌شود.

بلفاروپلاستی چیست؟

گاهی افتادگی چشم به دنبال تصادفات و آسیب‌های فیزیکی بوجود می‌آید، در این افراد به عضله بالابرنده چشم صدمه وارد می‌شود، همچنین در برخی موارد با کودکانی مواجه می‌شویم که به صورت مادرزادی، افتادگی پلک دارند و این امر مانع دید درست آن‌ها می‌شود، معمولا عضله بالا برنده پلک در این کودکان تشکیل نشده که با انجام تمهیدات جراحی، پلک این افراد را بالا نگه می‌دارند. به طور کلی عمل بلفاروپلاستی بدلیل ملاحظات زیبایی‌شناختی و ملاحظات اختلال در دید صورت می‌گیرد.

چرا بلفاروپلاستی انجام می‌شود؟

اگر افتادگی پلک‌ها یا افتادگی چشم مانع از باز شدن کامل چشم‌ها یا پایین آمدن پلک‌های تحتانی شما شوند، ممکن است بلفاروپلاستی را در نظر بگیرید. برداشتن بافت اضافی از پلک‌های فوقانی شما می‌تواند بینایی شما را بهبود بخشد. بلفاروپلاستی درب بالا و پایین می‌تواند باعث شود چشم شما جوان‌تر و هوشیار‌تر ظاهر شود.

این عمل در صورتی که موارد زیر را داشته باشید انجام می‌شود:

پلک‌های بالایی یا برافروخته
پوست اضافی پلک‌های فوقانی که در بینایی محیطی شما اختلال ایجاد می‌کند.
پوست روی پلک‌های پایین بیش از اندازه قرار دارد.
شما ممکن است همزمان با یک روش دیگر، مانند لیفت ابرو، لیفت صورت یا تجدید پوستی، تحت عمل بلفاروپلاستی قرار بگیرید.
پوشش بیمه ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا جراحی شرایطی بینایی را مختل می‌کند یا خیر؟ اگر فقط برای بهبود ظاهر خود جراحی داشته باشید، هزینه‌ای که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. بلفاروپلاستی تقریباً همیشه به دلایل زیبایی انجام می‌شود.

چه کسانی کاندید عمل جراحی زیبایی پلک هستند؟

بهترین کاندید‌های جراحی زیبایی پلک، کسانی هستند که حداقل ۳۵ سال سن دارند و آویزان شدن پوست پلک یا پُف زیر چشم باعث تغییرات ناخوشایند در چهره آن‌ها شده است (البته در موارد استثنایی، افراد جوان‌تر را که به دلایل خاص مشکلات فوق را پیدا کرده‌اند می‌توان تحت عمل جراحی قرار داد). برای انجام این جراحی لازم است شخص به طور کلی سالم بوده و بیماری خاصی نداشته باشد. همچنین باید انتظارات واقع‌بینانه و معقولی از عمل جراحی و نتایج آن داشته باشیم. به همین دلیل دیدن تصاویر قبل و پس از جراحی سایر افراد و احیاناً مشورت با کسانی که قبلاً جراحی شده‌اند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در ضمن باید توجه داشت که جراحی بلفاروپلاستی موارد زیر را بهبود نمی‌بخشد:

حلقه‌های سیاه اطراف چشم

افتادگی ابرو (برای رفع این مشکل به جراحی تکمیلی یا جداگانه‌ای نیاز است.)
چروک‌هایی که اطراف پلک، بین دو ابرو و پیشانی ایجاد می‌شود (برای اصلاح این موارد تزریق بوتوکس روش مناسبی است).

قبل ازجراحی چه اقداماتی نیاز است؟

قبل از عمل جراحی یک معاینه دقیق چشم ضروری است. تعیین قدرت بینایی، بررسی وضعیت لایه اشکی، بررسی حرکات چشم واعصاب حرکتی و حسی چشم و صورت، بررسی وضعیت ابرو‌ها وقرینه بودن آن‌ها از جمله معایناتی است که باید انجام شوند. در صورت وجود بیماری خاص یا حساسیت دارویی یا مصرف داروی خاص باید به پزشک معالج اطلاع داده شود. لازم است دارو‌های رقیق کننده خون از جمله آسپرین و مشابه آن طبق نظر پزشک معالج از ۱۰ روز تا ۲ هفته قبل از عمل قطع شوند.
قبل از عمل باید وضعیت سیستمیک شخص بررسی شده، آزمایشات خون مورد نیاز انجام شود و در صورت تشخیص بیماری خاص باید بررسی و در صورت نیاز با متخصص مربوطه مشاوره شده و تحت درمان قرار گیرد.

جراحی چگونه انجام می‌شود؟

معمولا جراحی به صورت سر پایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد. تقریبا همیشه جراحی با بی حسی موضعی انجام می‌شود. در موارد بسیار استثنایی بسته به وضعیت بیمار و در صورت صلاحدید پزشک، ممکن است بیمار به طور کامل بیهوش گردد.

جراحی پلک فوقانی

در جراحی پلک فوقانی پوست اضافی، عضله و کیسه‌های چربی (که به صورت پف کردگی خصوصا در قسمت داخلی تظاهر می‌کند)، بر اساس امکانات و انتخاب جراح توسط چاقوی جراحی، لیزر یا امواج رادیویی برداشته می‌شود. به علاوه در صورتی که افتادگی پلک نیز وجود داشته باشد می‌توان آن را در حین عمل اصلاح کرد. جراحی پلک فوقانی باعث بهبودی شکل و موقعیت پلک فوقانی شده و اگر این پوست اضافی یا افتادگی پلک باعث محدودیت میدان دید شده باشد، آن را نیز برطرف می‌کند و در مجموع ظاهری جوان‌تر به فرد می‌بخشد. گاهی عمل جراحی بالا کشیدن ابرو نیز همراه با جراحی پلک فوقانی انجام می‌شود.

بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی پلک تحتانی

جراحی پلک تحتانی در اغلب موارد به منظور برداشتن کیسه‌های چربی زیر پلک تحتانی که حالت پف کردگی ایجاد می‌کند انجام می‌شود. در موارد خاص چربی برداشته نشده و فقط جا به جا یا پخش می‌شود. در بیشتر موارد عمل با ایجاد برشی در پشت پلک تحتانی (در سمت ملتحمه) صورت گرفته و چربی‌های اضافی برداشته می‌شوند و در انتهای عمل نیازی به بخیه کردن نیست. در صورت وجود پوست اضافی و شلی پوست، در زیر خط مژه‌ها برش داده شده و از این طریق پوست و چربی اضافی و احیانا عظله برداشته می‌شوند و محل برش با بخیه‌های ظریف دوخته می‌شود.
در جراحی پلک تحتانی نیز می‌توان از لیزر یا امواج رادیویی استفاده کرد. مزیت استفاده از لیزر و امواج رادیویی بستن هم زمان عروق خونریزی دهنده حین برداشتن بافت است، در نتیجه احتمال خونریزی حین و پس از عمل و خطرات احتمالی آن را کاهش می‌دهد.

چه مراقبت‌های پس از عمل نیاز است؟

در پایان جراحی محل برش و بخیه‌ها با پماد چرب می‌شود و نیازی به پانسمان و بسته شدن چشم وجود ندارد. پس از آن که اثر داروی بی حس کننده از بین رفت ممکن است احساس کنید که پلک‌ها تحت کشش و دردناک هستند. این حالت معمولا خفیف است و با مصرف مسکن‌های معمولی بر طرف می‌شود. در صورت بروز هر گونه درد شدید یا کاهش دید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. معمولا توصیه می‌شود که پس از عمل ۲۴ تا ۴۸ ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید و سرتان را بالا نگه دارید (برای خوابیدن هم چند بالش زیر سرتان بگذارید) این اقدامات به کنترل ورم و کبودی محل عمل کمک زیادی می‌کند. میزان ورم و خون مردگی محل عمل در افراد مختلف متفاوت است.
معمولا ورم و کبودی پس از چند روز به حداکثر می‌رسد و ظرف ۲ تا ۴ هفته بر طرف می‌گردد. تا یکی دو هفته پس از عمل پلک‌ها ترشحات خفیف یا حالت چسبندگی دارند. مصرف قطره‌های مناسب به رفع این حالات کمک می‌کند. در هفته‌های اول پس از عمل ممکن اشکریزش، حساسیت به نور و تغییرات گذرای بینایی (مثل تاری دید یا دوبینی) ایجاد شود که به تدریج بر طرف می‌شود. بخیه‌ها معمولا ۵ تا ۷ روز پس از عمل برداشته می‌شود و پس از برداشتن بخیه‌ها تورم پلک‌ها کم کم فروکش می‌کند و فرد ظاهر بهتری پیدا می‌کند.
چه زمانی می‌توان فعالیت‌های عادی و روز مره را از سر گرفت؟

اکثر افراد پس از یکی دو روز می‌توانند مطالعه کرده یا تلویزیون تماشا کنند. پس از ۵ تا ۷ روز که همه بخیه‌ها برداشته شدند و محل زخم تقریبا جوش خورد می‌توان فعالیت‌های شغلی را از سر گرفت. از این زمان با صلاحدید پزشک می‌توان از مواد آرایشی برای پنهان کردن کبودی و محل برش استفاده کرد. معمولا تا ۳ الی ۴ هفته پس از جراحی چشم‌ها به آفتاب، باد شدید و گرد و غبار حساس هستند. در این مدت بهتر است از یک عینک آفتابی بزرگ و یک کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کرد.
تا ۴ الی ۵ روز بهتر است فرد فعالیت‌های خود را محدود کند و در حد امکان استراحت نسبی داشته باشد، به علاوه ۳ تا ۴ هفته لازم است از فعالیت‌های سنگین (مثل خم شدن، برداشتن اشیا سنگین از زمین و ورزش‌های قدرتی) اجتناب شود.

خطرات احتمالی

خطرات احتمالی بلفاروپلاستی می تواند شامل موارد زیر باشد:

* عفونت و خونریزی
* چشم خشک و سوزش دار
* دشواری بسته شدن چشم و یا سایر مشکلات مربوط به پلک
* اسکار قابل توجه
* آسیب به عضلات چشم
* تغییر رنگ پوست
* نیاز به جراحی ترمیم
* تاری دید موقت

خطرات عمومی جراحی: واکنش به بیهوشی، لخته شدن خون، و عوارض قلبی یا ریوی

لازم است دقت داشته باشید، هرچه در انتخاب جراح زیبایی خود دقت بیشتری کنید، احتمال بروز عوارض جانبی فوق به طور چشمگیری کاهش می یابد.

نتایج عمل جراحی پلک ها طولانی مدت است و اکثر بیماران می توانند فعالیت های روزانه خود را در عرض 10-14 روز از سر گیرند. نتیجه نهایی ممکن است چند ماه طول بکشد. نتایج قابل قبول و خوبی انتظار می رود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد – در برخی موارد ممکن است لازم باشد جراحی های ترمیمی انجام شود. برای رسیدن بهترین نتایج، اطمینان حاصل کنید که تمام دستورالعمل های پس از عمل را به دقت دنبال کنید و مطمئن باشید که در طول مدت بهبود فشار شدید، اصطکاک یا تکان دادن به برش ها اعمال نشود.

آیا این عمل عوارضی نیز دارد؟

هر عمل جراحی می‌تواند عوارضی داشته باشد خصوصا که عمل جراحی پلک در ارتباط با بینایی فرد می‌باشد، لذا توصیه می‌شود این گونه عمل جراحی توسط همکاران فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم انجام شود که آشنایی کامل با آناتومی دقیق این ناحیه حیاتی دارند تا عارضه‌ای در ارتباط با بینایی فرد ایجاد نشود. مسلما در دست جراح با تجربه عوارض این جراحی به مراتب کمتر است.
عوارض خفیف پس از عمل عبارتند از: دو بینی یا تاری دید گذرا، تورم و کبودی پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف، جوش‌های سفید کوچک در محل بخیه ها.

بلفاروپلاستی چیست؟

این عوارض گذرا هستند و پس از چند هفته کم کم بر طرف می‌شوند. پس از جراحی در برخی از افراد به خصوص در موقع خواب پلک‌ها کاملا بسته نمی‌شوند. این حالت معمولا خفیف است و پس از چند هفته به تدریج بهتر می‌شود. استفاده از قطره اشک مصنوعی و پماد‌های مرطوب کننده در موقع خواب به کنترل این حالت کمک می‌کند، اما اگر این حالت شدید باشد و منجر به باز ماندن پلک به مدت زیاد شود می‌تواند باعث ایجاد خشکی و زخم قرنیه گردد که عوارض جدی بینایی را به دنبال دارد و باید با جراحی مجدد اصلاح شود. در موارد بسیار نادری ممکن است پس از عمل، خونریزی شدید اتفاق بیافتد و با فشار آوردن بر عصب بینایی باعث کاهش دید شدید و دائمی شود. جراح پلک سعی می‌کند که پس از جراحی، دو طرف کاملا مشابه باشند، اما گاهی اوقات و ندرتا به علت اختلاف روند ترمیم در دو طرف، این قرینگی کامل ایجاد نخواهد شد.

نتایج

بسیاری از افراد از نتایج بلفاروپلاستی مانند ظاهر آرامش بخش و جوان‌تر و اعتماد به نفس بیشتری ابراز رضایت می‌کنند. برای برخی افراد، نتایج جراحی ممکن است یک عمر طول بکشد. برای دیگران، افتادگی پلک ممکن است عود کند.
کبودی و تورم عموما طی ۱۰ تا ۱۴ روز فروکش می‌کند، که ممکن است هنگام احساس راحتی مجدد در بیرون از منزل باشد. زخم ناشی از برش‌های جراحی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. مراقب باشید که از پوست لطیف پلک خود در برابر آفتاب بیش از حد محافظت کنید.


سوالات متداول درباره بلفاروپلاستی


آیا درمان غیر جراحی بلفاروپلاستی امکان پذیر است؟

درمان غیر جراحی برای بلفاروپلاستی وجود دارد. برای این منظور، از تزریق زیر چشم و روش‌های پلاسما استفاده می‌شود. این درمان‌ها باید در فواصل منظم انجام شود. جراحی بلفاروپلاستی راه حل قطعی است.


آیا جراحی افتادگی پلک سخت است؟

جراحی افتادگی پلک سخت نیست. این عمل برای هر بیمار بسیار آسان است.


آیا جراحی دردناک است؟ چه زمانی درد وجود ندارد؟

پس از جراحی افتادگی پلک، درد خفیفی وجود دارد. برای این از دارو‌های مسکن استفاده می‌شود و این روند به راحتی ادامه می‌یابد. درد ممکن است ۲-۳ روز طول بکشد.


جراحی چند ساعت طول می‌کشد؟

عملیات می‌تواند ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. با توجه به اقدامات اضافی، این دوره ممکن است طولانی‌تر باشد.


بعد از جراحی چه زمانی می‌توانم به سرکار بازگردم؟

فرد ۱۰-۷ روز پس از جراحی می‌تواند به سرکار بازگردد. قبل از این، کنترل جراح انجام می‌شود. در طول این دوره اطلاعات می‌تواند از جراح دریافت شود.


آیا گزارش استراحت داده می‌شود؟

اگر بیماران به دانشگاه می‌روند یا در جایی مشغول به کار هستند، گزارش استراحت داده می‌شود. در این مورد باید با جراح پلک مشورت شود.


کنترل جراح چه زمانی انجام می‌شود؟

کنترل جراح تقریبا یک هفته پس از جراحی انجام می‌شود. برنامه کنترل پس از عمل انجام خواهد شد. این برنامه باید با توجه به کنترل مناسب بررسی شود.


آیا اختلال بینایی رخ می‌دهد؟

پس از جراحی افتادگی پلک، اختلال بینایی وجود ندارد. بعد از جراحی، فرد دچار تاری دید می‌شود، اما یک وضعیت موقت است.


آیا محدودیت سنی برای جراحی افتادگی پلک وجود دارد؟

جراحی افتادگی پلک اغلب برای افراد بعد از ۳۰ سال انجام می‌شود و حد بالای آن تا ۷۰ سالگی است. اگر افتادگی پلک مانع دید باشد، می‌توان آن را در هر سنی انجام داد.


آیا نتیجه عملیات از فرد به فرد متفاوت است؟

بلفاروپلاستی جراحی است که میزان موفقیت آن در صورتی که توسط جراحان پلاستیکی و تیم آن‌ها انجام شود افزایش می‌یابد.


باید در بیمارستان خصوصی این جراحی را انجام دهم یا بیمارستان دولتی؟

عملیات در بیمارستان خصوصی یا بیمارستان دولتی مبتنی بر تصمیم و وضعیت مالی فرد است. قبل از جراحی، می‌توانید در مورد جراح و بیمارستان یک تحقیق دقیق انجام دهید.


آیا احتمال بازگشت افتادگی پلک وجود دارد؟

احتمال بازگشت افتادگی پلک وجود ندارد و نتایج دائمی است. در سنین بالا، با اثر پیری تغییرات ممکن است دیده شود که یک فرایند طبیعی است.


آیا می‌توان جراحی به تعویق انداخت یا لغو کرد؟

جراحی ممکن است به تعویق افتد یا لغو شود. این موضوعی است که به تصمیم بیمار بستگی دارد.


آیا پس از جراحی اسکار وجود دارد؟

اسکار‌های بزرگ یا کوچک بعد از هر عمل جراحی باقی می‌مانند. بعد از جراحی افتادگی پلک اسکار گرچه کم، ولی اسکار وجود دارد. این اسکار از آنجا که در چین‌های طبیعی پلک وجود دارد مشخص نیست.


آیا باید به نظرات بیمارانی که جراحی انجام داده اند توجه کنم؟

نتایج جراحی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. برای این، نباید به نظرات افرادی که جراحی انجام داده اند توجه کرد.


آیا پشیمانی بعد از جراحی وجود دارد؟

تعداد افرادی که پس از عمل پلک پشیمان شده اند بسیار کم است. به طور کلی، نتایج بعد از جراحی رضایت بخش است. برای این منظور، نیاز به جراحان واجد شرایط است.


آیا جراحی افتادگی پلک مجاز است؟

افتادگی پلک بعد از مدتی مانع دید می‌شود. جراحی باید قبل از، از دست دادن عملکرد چشم انجام شود. جراحی افتادگی پلک برای لحاظ سلامتی مجاز است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار