بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها
کد خبر: ۲۰۱۶۸۵
تاریخ انتشار: 2021 January 21    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
در تازه‌های پزشکی این هفته: بهترین و بدترین غذا‌ها برای سلامت ریه‌ها. چربی قهوه‌ای، محافظی در برابر بیماری قلبی و دیابت. سیگار‌های الکترونیکی روده‌ها را ملتهب می‌کند. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف بیشتر قهوه. محققان دریافتند که مصرف سیگار‌های الکترونیکی منجر به نشت روده می‌شود ...

بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها

بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها«تابناک باتو» ـ در تازه‌های پزشکی این هفته: بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها. چربی قهوه‌ای، محافظی در برابر بیماری قلبی و دیابت. سیگارهای الکترونیکی روده ها را ملتهب می کند. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف بیشتر قهوه.

ریه‌های شما ممکن است بنا به هر دلیلی از جمله بیماری‌های عفونی و یا آلودگی هوا، ملتهب شوند. این التهاب خطر ابتلا به آمفیزم، آسم و برونشیت را افزایش می‌دهد.

با این حال انتخاب‌های غذایی درست می‌تواند منجر به کاهش التهاب اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها شود. در مقابل، برخی مواد غذایی نیز هستند که مصرف آنها در طولانی‌مدت، باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ریه‌ها می‌شود.

مفید: غذاهای پر فیبر

تحقیقات نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند. از غذاهای غنی از فیبر می‌توان به اسپاگتی گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، کینوا، گلابی و کلم بروکلی اشاره کرد.

مضر: گوشت‌های فرآوری‌شده

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد. محققان معتقدند که نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند.

مفید: قهوه

خبر خوب برای دوستداران قهوه: نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید است. کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شوند.

مضر: مصرف بیش از حد الکل

نوشیدن زیاد برای کبد و ریه‌ها مضر است. سولفیت‌های موجود در الکل می‌توانند علائم آسم را بدتر کنند و اتانول الکل، سلول‌های ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر زیاد بنوشید، بیشتر ممکن است به ذات‌الریه مبتلا شوید. اما نوشیدن الکل به میزان کم برای سلامت ریه‌ها خوب است؛ به خصوص اگر شراب باشد.

مفید: غلات کامل

غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر و کینوا نه تنها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، بلکه منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری محسوب می‌شوند که برای سلامت ریه ضروری‌اند. غلات تصفیه‌شده، مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

مضر: نوشیدنی‌های قندی و نمک

به ریه‌های خود لطف کنید و نوشیدنی‌های غیرالکلی حاوی قند را جایگزین آب نکنید. یک مطالعه نشان داده بزرگسالانی که بیش از ۵ نوشیدنی غیرالکلی شیرین در روز می‌نوشند، در معرض ابتلا به برونشیت مداوم و آسم هستند. همچنین افرادی که بیش از حد نمک می‌خورند، بیشتر از سایرین دچار برونشیت طولانی‌مدت و آسم می‌شوند.

مفید: گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد. خوردن گوجه‌فرنگی و محصولات آن مانند آب گوجه‌فرنگی در صورت ابتلا به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، احتمال مرگ را کاهش دهد.

چربی قهوه‌ای، محافظی در برابر بیماری قلبی و دیابت

به نظر می‌رسد نوع خاصی از چربی در بدن، به نام چربی قهوه‌ای،نقش محافظت‌کننده در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا داشته باشد و به کالری‌سوزی کمک کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر؛ تحقیقات محققان آمریکایی که در ژورنال Nature Medicineمنتشر شده، نشان می‌دهد که حتی افراد چاق نیز از این اثر حفاظتی چربی قهوه‌ای سود می‌برند.

محققان دانشگاه راکفلر در شهر نیویورک نتایج اسکن بیش از ۵۲ هزار بیمار از مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering را بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ بررسی کردند.

طبق نتایج این تحقیق، دیابت نوع ۲ فقط در ۴.۶ درصد از افراد دارای بیشترین میزان چربی قهوه‌ای (حتی افراد چاق) مشاهده شد، در حالی که ۹.۵ درصد از افراد فاقد این چربی به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند. همچنین سطح کلسترول ال‌دی‌ال یا همان کلسترول بد در گروه اول به مراتب کمتر بود. چربی قهوه‌ای گلوکز را برای مصرف انرژی می‌سوزاند و به ثبات سطح قند خون و جلوگیری از دیابت کمک می‌کند.

دکتر پل کوهن؛ محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: چربی قهوه‌ای باعث سوخت‌و‌ساز چربی سفید می‌شود. این نوع چربی به طور طبیعی در بدن هنگام تولد وجود دارد، ولی با افزایش سن، از میزان آن کاسته می‌شود. این نوع چربی بر خلاف چربی سفید که در شکم، دور کمر و زیر پوست ذخیره می‌شود، در اطراف گردن، امتداد شانه‌ها و قلب وجود دارد.

چربی قهوه‌ای به عنوان یک لایه محافظ برای گرم نگه داشتن ما نیز عمل می‌کند. تولید چربی قهوه‌ای آسان نیست. با این حال ورزش منظم، خواب با کیفیت و قرار گرفتن در معرض سرما می‌تواند چربی سفید را به قهوه‌ای تبدیل کند. در حالی که اولین و سریع‌ترین عکس‌العمل بدن در سرما لرزیدن برای تولید گرما است، در نهایت بدن موفق می‌شود مقدار کافی سلول‌های چربی قهوه‌ای تولید کرده تا بتواند وظیفه گرم کردن بدن به طور کامل را به این سلول‌ها محول نماید.

سیگارهای الکترونیکی روده‌ها را ملتهب می‌کند

تحقیقات جدیدمحققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکیباعث تخریب سد روده و بروز التهاب در سراسر بدن می‌شود.

بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها

محققان دریافتند که مصرف سیگارهای الکترونیکی منجر به نشت روده می‌شود که در نتیجه آن میکروب‌ها و سایر مولکول‌ها از روده خارج می‌شوند و التهاب مزمن ایجاد می‌کنند. چنین التهابی می‌تواند به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری التهابی روده، زوال عقل، برخی سرطان‌ها، تصلب شرایین، فیبروز کبدی، دیابت و آرتروز منجر شود.

به گفته محققان، دو ماده شیمیایی پروپیلن گلیکول و گلیسرول یا گلیسیرین که در سیگارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث بروز التهاب در روده‌ها می‌شوند. هنگام گرم شدن این دو ماده شیمیایی، بخارهایی ایجاد می‌شود که بیشترین آسیب را به بدن وارد می‌کنند و متاسفانه هیچ مقرراتی تاکنون برای پیشگیری از استفاده از آنها وضع نشده است.

این نخستین پژوهشی است که نشان می‌‌دهد قرار گرفتن در معرض سیگارهای الکترونیکی چگونه موجب افزایش حساسیت روده نسبت به عفونت‌‌های باکتریایی می‌‌شود و التهاب مزمن را پدید می‌‌آورد.

به گفته محققان، در صورت حذف این مواد شیمیایی از سیگارهای الکترونیکی، آسیب وارد شده به روده ممکن است برگشت‌پذیر باشد، اما اثرات التهاب مزمن بر سایر اندام‌ها مانند قلب یا مغز برگشت ناپذیر است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف بیشتر قهوه

نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد.

به گزارش ژورنال پزشکی بریتانیا (British Medical Journal)؛ در تلاش برای درک این رابطه، محققان بریتانیایی داده‌های ۱۶ مطالعه را که در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن انجام شده بود، جمع‌آوری کردند. این مطالعات بر روی بیش از یک میلیون مرد انجام شده بود که از این تعداد کمتر از ۵۸ هزار نفر به سرطان پروستات مبتلا شدند.

به گفته محققان، خطر ابتلا به سرطان پروستات در کسانی که بیشترین تعداد فنجان‌های قهوه را در روز مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که قهوه نمی‌نوشند، تا ۹ درصد کمتر است. همچنین هر فنجان اضافی خطر ابتلا به این بیماری را تا ۱ درصد کاهش می‌دهد. تجزیه و تحلیل‌های بیشتر در مورد سرطان موضعی و پیشرفته پروستات، نشان داد که در مقایسه با کمترین میزان مصرف قهوه، بیشترین میزان مصرف، خطر ابتلا به سرطان موضعی پروستات را تا ۷ درصد و خطر ابتلا به سرطان پیشرفته و کشنده پروستات را ۱۲ تا ۱۶ درصد کاهش می‌دهد.

افسانه اول نخستین افسانه این است که ماکارونی سبب چاقی می‌شود. تنها در صورتی این افسانه صحیح خواهد بود که در خوردن ماکارونی، چون خوراک‌های دیگر، زیاده‌روی شود. آنچه چاق‌کننده است سس‌ها یا لایه‌های پنیر همراه ماکارونی است که کالری بسیاری دارند.
افسانه دوم افسانه دوم می‌گوید: سالاد سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین است.این تصور اشتباه است، زیرا مثلا یک برگ کاهو از ۹۵ درصد آب تشکیل شده است و مواد مغذی فراوانی در آن یافت نمی‌شود.
افسانه سوم افسانه سوم در ارتباط است با برطرف شدن اسهال از طریق نوشیدن کوکاکولا. قند و کافئین موجود در کولا حتی به افزایش اسهال می‌انجامند. این "داروی خانگی" نامناسب را باید بخصوص در ارتباط با کودکان کنار گداشت.
افسانه چهارم گریپ فروت با داروهای مختلف سازگاری ندارد. این امر صحیح است. مواد تشکیل دهنده در گریپ فروت سبب می‌شوند دفع برخی داروها با تاخیر بسیاری انجام شوند. در چنین شرایطی سطح دارو در خون بیش از حد لازم افزایش می‌یابد و می‌تواند به عوارض جانبی خطرناکی منجر شود.
افسانه پنجم افسانه پنجم می‌گوید: مواد بدون قند کالری ندارند. این امر اشتباه است، زیرا جایگزین‌های قندی نیز دارای کالری هستند. یک بسته ۱۵ گرمی شامل ۱۰ آدامس بدون قند حدود ۲۲ کیلوکالری دارد. یک بسته ۱۵ گرمی شامل ۱۰ آدامس به همراه قند اما بیش از دوبرابر، حدود ۴۵ کیلوکالری دارد.
افسانه ششم مواد کم‌چرب، کم‌کالری هستند. این تصور نیز نادرست است، زیرا بسیاری از مواد کم چرب دارای قند بسیار یا دیگر کربوهیدرات‌ها هستند. این مواد در بعضی موارد حتی بیشتر از مواد چرب کالری دارند.
افسانه هفتم مرکبات حاوی ویتامین C بسیاری هستند. این ادعا اشتباه است. البته درست است که پرتقال و لیمو دارای ویتامین C هستند، اما میزان ویتامین C در فلفل و جعفری بسیار بیشتر از این میوه‌ها است.
افسانه هشتم نمک فشار خون را افزایش می‌دهد. این ادعا تنها تا حدودی درست است. در هر سه موردِ افزایش فشار خون، یک مورد در مورد کسانی بوده که نمک بیش از اندازه در مواد خوراکی‌شان وجود داشته است. مسلم این امر است که بیماران فشار خونی با نخوردن نمک این فاکتور احتمالی بالا بردن فشار خون را حذف می‌کنند.
راست و دروغ افسانه‌های رایج درباره رژیم‌های غذایی افسانه نهم اسفناج را نباید دوباره گرم کرد. این ادعایی اشتباه است. گرچه اسفناج حاوی نیترات است که به مواد مضری تبدیل می‌شود، اما اگر اسفناج پس از آماده‌سازی در یخچال قرار گیرد و یک روز بعد استفاده شود، هیچ اشکالی بوجود نمی‌آورد. البته گفته می‌شود نوزادان و کودکان بهتر است از اسفناج مانده استفاده نکنند.
افسانه دهم زنان باردار باید به اندازه دونفر غذا بخورند. این ادعا نیز اشتباه است. نیاز به انرژی در یک زن باردار در چهارماهگی کمی بیشتر از یک زن غیرحامله یعنی حدود ۲۵۰ کیلوکالری بیشتر، در روز است. ۲۵۰ کیلوکالری حدود یک لقمه نان و پنیر است.
افسانه یازدهم افسانه یازدهم می‌گوید اسفناج باعث قدرت می‌شود، زیرا آهن فراوانی دارد. باید گفت که آهن اسفناج به هیچ‌وجه زیاد نیست و بدن انسان می‌تواند آهن مورد نیاز خود را خیلی بهتر از منابع حیوانی تا منابع گیاهی به دست آورد؛ منابعی چون محصولات گوشتی.
افسانه دوازدهم هرچه بیشتر ویتامین به بدن انسان برسد بهتر است. این ادعا اشتباه است، زیرا دریافت بیش از حد ویتامین‌هایی چون B6 ، A D یا E از طریق مکمل‌های غذایی می‌توانند برخی عوارض جانبی ناخواسته برای بدن بوجود آورند.
افسانه سیزدهم افرادی که شب غذا می‌خورند چاق می‌شوند. این ادعا نیز اشتباه است. موضوع اصلی زمان غذاخوردن نیست، بلکه میزان انرژی‌ای است که به بدن می‌رسد. کسی که کالری بیش از حد مصرف، به بدن خود می‌رساند، چاق می‌شود، چه صبح، چه نیمروز یا شب.
افسانه چهاردهم اشتباه است که می‌گویند خوراک‌های قارچی را نباید دوباره گرم کرد. اگر خوراک‌های قارچی به سرعت سرد شوند، می‌توان آنها را بدون نگرانی گرم و صرف کرد. البته باید آنها را قبل از خوردن خوب گرم کرد.
افسانه پانزدهم مصرف نوشیدنی‌های الکلی سبب خواب راحت می‌شود. این تصوری اشتباه است. اگرچه یک لیوان آبجو یا یک گیلاس شراب کمی خواب‌آور هستند، اما با خوردن مشروبات الکلی کیفیت خواب بدتر می‌شود.

قهوه متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشد، دارای خواص ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و بر سطح هورمون‌های جنسی تأثیر می‌گذارد.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع و ششمین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در مردان است.
منبع: dw.com

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار