همه چیز درباره چیستان
کد خبر: ۲۰۱۶۲۳
تاریخ انتشار: 2021 January 21    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
در این مقاله به بررسی ابعاد ادبی و هنری و درون مایه‌های چیستان می‌پردازیم و ضمن شکل شناسی و ساختاریابی صوری و معنایی آن در مناطق مختلف، انواع و کارکرد‌ها و مضامین آن‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنیم. گونه شناسی این نوع ادبی در فرهنگ عامه، ما را با تنوع در بهره گیری از اوقات فراغت و ... برای ورود به عرصة زندگی آشنا می‌کند.

همه چیز درباره چیستان

همه چیز درباره چیستاناختصاصی «تابناک با تو» - چیسْتان یا چیستْ آن، یک گونه از پازل است که در آن شعر، نثر یا سوالی با بیان نشانه‌ها و ویژگی‌ها و مشخصات یک چیز معین یا توصیف آن چیز (بی آنکه از آن نامی برده شود) نام یا پاسخ آن را از شخص مقابل مورد پرسش قرار می‌دهد و کاربرد آن هوش آزمایی یا مسابقه است.

تاریخچه چیستان

یکی از گونه‌های ادبی در ادب رسمی و فرهنگ مردم ایران چیستان است. چیستان نوعی تفنن ادبی است که جز کارکرد سرگرم کننده، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دیگری نیز دارد. این گونة ادبی در ادبیات محلی مناطق مختلف ایران از تنوع فراوانی برخوردار است و با نام‌هایی مانند چیزچیزک، متّلوکه، واگوشک، تِشتانوک، چاچاک، چنچن، چوچه، چی چی کی، چاوچه، ماتال، مسئله، تاپماجالار و نظایر آن شناخته می‌شود. در این مقاله به بررسی ابعاد ادبی و هنری و درون مایه‌های چیستان می‌پردازیم و ضمن شکل شناسی و ساختاریابی صوری و معنایی آن در مناطق مختلف، انواع و کارکرد‌ها و مضامین آن‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنیم. گونه شناسی این نوع ادبی در فرهنگ عامه، ما را با تنوع در بهره گیری از اوقات فراغت و چگونگی آمادگی ذهنی و تربیت کودکان و جوانان برای ورود به عرصة زندگی آشنا می‌کند.

با این ۱۲ چیستان تصویرسازی کودکان را تقویت کنید

طرح معما یا چیستان به افزایش تصویرسازی و شجاعت کودکان کمک می‌کند؛ زیرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا منتقدانه تفکر کنند و ساختار ذهنی خود را تقویت کنند.

کودکان سرشار از کنجکاوی و انرژی هستند و چه خوب می‌شود اگر این دو مورد را به سمتی هدایت کنیم که برای‌شان مفید باشد. «ایرنا زندگی» در این روز‌های خانه نشینی و قرنطینه، چیستان را برای بازی با کودکان به شما پیشنهاد می‌دهد. بهتر است در ابتدا برای افزایش اعتماد به نفس کودکان از چیستان‌های راحت شروع کنید و اجازه دهید به اندازه کافی فکر کنند و لذت پیدا کردن جواب را بچشند. اگر تا به حال این بازی را با کودکان نکرده‌اید بهتر است برای اولین بار یک جایزه به عنوان پاداش در نظر بگیرید و وقتی جواب درست را داد آن‌ها را تشویق کنید.

همه چیز درباره چیستان

۱۲ مورد پیشنهاد چیستان

۱. چیست آن که هر وعده غذایی در سفره است؛ اما ما آن را نمی‌خوریم؟ (جواب: بشقاب، قاشق و چنگال)

۲. وقتی در یک خانه یک طبقه، پرده‌ها زرد هستند، دیوار‌ها زرد هستند، وسایل خانه زرد هستند، حالا پله‌ها چه رنگی هستند؟ (جواب: خانه یک طبقه پله ندارد)

۳. چیست آن که می‌شود شنید؛ اما نمی‌توان دید و لمس کرد؟ (جواب: صدا)

۴. دختری از یک نردبان ۲۰ متری میفتد؛ اما سالم می‌ماند، چرا؟ (جواب: از پله اول افتاده است)

۵. چیست آن که همیشه به دنبالت می‌آید و هر کاری می‌کنی را از تو تقلید می‌کند؟ (جواب: سایه)

۶. پدربزرگ برای قدم زدن به بیرون می‌رود یک دفعه باران می‌بارد. پدر بزرگ با خود چتر نبرده است و همه لباس‌هایش خیس می‌شود به جز موهایش، چرا؟ (جواب: پدربزرگ طاس است)

۷. چیست آن که به هر چیزی مزه می‌دهد و بسیار لایه دارد؛ اما گریه تو را در می‌آورد؟ (جواب: پیاز)

۸. چیست آن که پا دارد؛ اما راه نمی‌رود؟ (جواب: میز)

۹. چیست آن که شکسته می‌شود بدون اینکه لمس شود؟ (جواب: قول)

‌۱۰. چیست آن که باید باز شود؛ اما قفل و کلید ندارد؟ (جواب: تخم مرغ)

۱۱. پدر فرهاد سه پسر دارد به نام‌های مهرداد و مهران، نام پسر سوم چیست؟ (جواب: فرهاد)

۱۲. آن چیست که تعداد زیادی دندانه دارد؛ اما هرگز گاز نمی‌گیرد؟ (جواب: برس یا شانه)

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار