عبور بی‌خطر یک سیارک از نزدیکی زمین
کد خبر: ۲۰۱۳۹۸
تاریخ انتشار: 2021 January 16    -    ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از عبور سیارکی از مقابل زمین در اولین روز از آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی خبر داد.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از عبور سیارکی از مقابل زمین در اولین روز از آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی خبر داد.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به عبور بزرگترین و سریع ترین سیارک از کنار زمین در ابتدای سال ۱۴۰۰ خورشیدی، گفت: در ساعت ۱۹ و ۳۳ دقیقه شامگاه یکشنبه، اولین روز از نوروز سال ۱۴۰۰، سیارک 231937 و یا FO32 2001 از ۵ برابر فاصله ماه تا زمین، از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد و در کمترین فاصله با کره خاکی ما، حدود ۲ میلیون کیلومتر فاصله خواهد داشت که در ابعاد نجومی چنین فواصلی کوتاه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: کمترین و بیشترین فاصله این سیارک از خورشید، بین ۰.۳ تا ۳.۱۱ واحد نجومی است. (A.U و یا Astronomical Unit، میانگین فاصله زمین تا خورشید است و هر واحد نجومی تقریبا برابر ۱۵۰ میلیون کیلومتر است).

عتیقی یادآور شد: چهار نزدیکی پیش بینی شده بعدی این سیارک در دهه‌های آینده با زمین عبارتند از :

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: بنابراین سیارک مورد اشاره تا ۳۱ سال پس از سال ۱۴۰۰، از نزدیکی زمین عبور نخواهد کرد و جالب است علاقمندان آگاه باشند که در سال جدید پیش رو، این سیارک حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر نسبت به سال ۱۴۳۱ خورشیدی به زمین نزدیکتر است!

وی ادامه داد: سرعت این جرم که حدود ۳۵ کیلومتر بر ثانیه است (۱۲۳ هزار و ۸۸۷ کیلومتر در ساعت) حتی از سرعت مداری زمین به گرد خورشید سریع‌تر (سرعت گردش زمین به دور خورشید ۳۰ کیلومتر بر ثانیه) است و آن چنان سریع این جرم در آسمان جا به جا می‌شود که رصدگران با تلسکوپ قادر به تشخیص جا به جایی آن از مقابل ستارگان خواهند بود.

عتیقی با تاکید بر اینکه این سیارک بزرگترین سیارک شناخته شده عبوری از کنار زمین در سال ۱۴۰۰ است، ادامه داد: قطر این جرم آسمانی حدود یک کیلومتر تخمین زده شده است؛ بر این اساس، سیارک مورد بحث از ۹۷ درصد سیارکها بزرگتر است، اما در مقایسه با سیارکهای بزرگ، کوچک به حساب می آید؛ لازم به توضیح است که ابعاد سیارک FO32 2001 با پل معلق "گلدن گیت" در سانفرانسیسکوی آمریکا مقایسه شده است.

وی اضافه کرد: این سیارک هم اکنون در جنوب صفحه منظومه خورشیدی به سمت خورشید در حرکت است و همانگونه که اشاره شد در روز اول سال نو خورشیدی که آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی محسوب می‌شود، از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

عتیقی، با بیان اینکه اجرام نزدیک به زمین با عنوان Near Erath Object و یا NEO طبقه بندی می‌شوند، ادامه داد: گاهی اوقات از NEO برای این اجرام به عنوان سیارک‌های نزدیک به زمین استفاده می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: علی رغم آنکه مدار سیارک FO32 2001 شناخته شده و گاهی از نزدیکی زمین نیز عبور می‌کند، سازمان فضایی ناسا آن را به عنوان "سیارک بالقوه خطرناک" طبقه بندی کرده است؛ هر چند که از جمله سنگ‌های فضایی است که هیچ گونه خطر برخوردی با زمین تا کنون نداشته است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار