به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!
کد خبر: ۲۰۰۴۳۱
تاریخ انتشار: 2021 January 17    -    ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
طی چند سال گذشته، لپ‌تاپ‌ها محبوب‌ترین کامپیوتر مورد علاقه کاربران بودند. در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۶۶ میلیون لپ‌تاپ در سراسر جهان فروخته شده است؛ در حالی‌که در همین مدت فقط ۸۸ میلیون کامپیوتر رومیزی به فروش رفته است. انتظار می‌رود این شکاف حداقل تا سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!«تابناک با تو» - طی چند سال گذشته، لپ‌تاپ‌ها محبوب‌ترین کامپیوتر مورد علاقه کاربران بودند. در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۶۶ میلیون لپ‌تاپ در سراسر جهان فروخته شده است؛ در حالی‌که در همین مدت فقط ۸۸ میلیون کامپیوتر رومیزی به فروش رفته است. انتظار می‌رود این شکاف حداقل تا سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

این آمار به این معنی نیست که لپ‌تاپ‌ها یک انتخاب درست برای همه مردم هستند. یعنی ۱۶۶ میلیون نفر در جهان اشتباه کردند؟ نمی‌توانیم بگوییم همه مردم، ولی حداقل درصد قابل توجهی از مردم به لپ‌تاپ نیاز ندارند و باید دستگاه محاسباتی دیگری خریداری کنند. در واقع، دلیلی ندارد پول هنگفتی برای دستگاهی بدهند که به اندازه کافی برای آن‌ها بهینه نیست.

چرا مردم لپ‌تاپ می‌خرند؟

پیش از اینکه دلایل نخریدن لپ‌تاپ و دستگاه‌های جایگزین را بگوییم؛ بهتر است لحظه‌ای فکر کنیم چرا مردم در وهله اول یک لپ‌تاپ می‌خرند؟

بزرگ‌ترین مزیت لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوتر‌های رومیزی، وزن، اندازه و قابلیت حمل و نقل آن‌ها است. وزن یک لپ‌تاپ معمولی مدرن شاید به ۵ پوند (۲.۲ کیلوگرم) برسد. به راحتی در کیف خود قرار داده و هر کجا که می‌خواهید؛ با خود می‌برید.

مردم از لپ‌تاپ‌ها برای چه کار‌هایی استفاده می‌کنند؟ اکثریت کاربران در چند دسته بزرگ قرار می‌گیرند: تولید موسیقی، ویرایش فیلم، تایپ و پردازش متون، بازی، سرگرمی در حال نشستن و بی‌تحرک و چندین کاربرد دیگر. واقعا لپ‌تاپ‌ها بهترین دستگاه برای این دسته از کاربران نیستند. در زیر دلایل این حرف را می‌گوییم:

۱- برای حمل و نقل آسان: تبلت‌ها

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!

به سال ۲۰۱۰ برگردیم؛ زمانی که استیو جابز اعلام کرد وارد عصر پس از کامپیوتر‌های رومیزی شدیم: «وقتی ما یک کشور کشاورزی محور بودیم؛ همه ماشین‌ها کامیون بودند. اما با حرکت بیشتر مردم به سوی مراکزشهری، مردم ماشین سوار شدند. من فکر می‌کنم کامپیوتر‌های شخصی مانند کامیون‌ها خواهند بود و این روز‌ها افراد کمتری به آن‌ها احتیاج دارند؛ و این تحول برخی افراد را ناراحت خواهد کرد. آن‌ها شگفت‌انگیز بودند، اما باید تغییر کنیم و ما شروع به این تغییر کردیم.»

تبلت‌ها بخش عظیمی از انقلاب پساکامپیوتر‌ها را تشکیل می‌دهند. به طور متوسط، تبلت‌ها ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌ها هستند، وزن کمی دارند، قابل حمل‌تر هستند و برای استفاده در حین حرکت طراحی شدند. می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و غالب مزایای لپ‌تاپ‌ها در سفر‌ها را دارند.

علاوه بر همه این‌ها، عمر باتری بهتری دارند. برنامه‌های آن‌ها ارزان‌تر از نرم‌افزار‌های دسکتاپ هستند و از ویژگی‌هایی مانند ورودی لمسی، سنسور‌های حرکتی، داده‌های جی‌پی‌اس و دوربین‌های داخلی برخوردار هستند.

۲- برای بهره‌وری و کارایی بیشتر: دسکتاپ‌ها

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!

اگر در سفر نیاز به تولید محتوا یا ویرایش فیلم دارید؛ می‌توانید یک صفحه‌کلید قابل نصب روی تبلت‌ها بخرید و از مجموعه وسیعی از اپلیکیشن‌های خلاقانه و کارآمد روی گوگل پلی‌استور یا اپ استور استفاده کنید.

اگر قصد کار‌های طولانی دارید؛ احتمالا باید این کار‌ها را در خانه یا محل کار انجام دهید که بهتر است برای این مورد از دسکتاپ‌ها استفاده کنید.

دسکتاپ‌ها دارای مزایای اساسی نسبت به لپ‌تاپ‌ها هستند:

ارزش: دسکتاپ‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر از لپ‌تاپ‌ها هستند. دلیل اصلی، هزینه‌هایی است که قطعات لپ‌تاپ به خاطر دردسر اضافی کوچک‌سازی قیمت بالاتری دارند. با یک دسکتاپ می‌توانید با همان قیمت انرژی بیشتری دریافت کنید.

ارگونومی: لپ‌تاپ‌ها فشار‌هایی را بر گردن، مچ و پشت شما وارد می‌کنند. صفحه‌کلید‌ها کوچک‌تر هستند و شما در نهایت دچار مشکل قوزی کمر می‌شوید. در دسکتاپ‌ها، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است و برای چشم راحتی بیشتری دارد. صفحه‌کلید‌ها نیز بزرگ‌تر و راحت‌تر هستند.

اندازه صفحه: هیچ صفحه‌نمایش لپ‌تاپی نمی‌تواند با مانیتور‌های دسکتاپ مقایسه شود. از نظر بهره‌وری، کارایی، فعالیت بیشتر و کارآمدی، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به معنای داشتن پنجره‌های بیشتر و کار روی چندین نرم‌افزار به طور همزمان است.

دسکتاپ‌ها قدرت بیشتری دارند؛ از کارت گرافیک مجزا برخوردار هستند و از نظر گرم شدن قطعات داخلی، هوارسانی و تهویه هوای بهتری دارند.

۳- برای سرگرمی: پخش‌کننده‌های دیجیتالی

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!

وقتی صحبت از استریم فیلم، سریال‌های تلویزیون و موسیقی می‌شود؛ پخش‌کننده‌های دیجیتالی یک گزینه بهتر نسبت به لپ‌تاپ‌ها هستند.

می‌دانیم که شما با لپ‌تاپ می‌توانید به به یوتیوب، نتفلیکس و هولو وصل شده و فیلم و سریال استریم کنید، ولی از دو حالت خارج نیست. نخست، تماشای این فیلم و سریال روی یک صفحه‌نمایش کوچک است و دوم اتصال لپ‌تاپ با کابل HDMI به تلویزیون است که دردسر‌های خاص خودش را دارد و باید لپ‌تاپ را نزدیک تلویزیون و روی یک سه پایه یا میز جداگانه قرار دهید.

راه‌حل‌هایی مانند استفاده از Roku در کنار یک پی‌سی دسکتاپ مزایای بسیار بیشتری نسبت به لپ‌تاپ دارد. این سرویس با پشتیبانی از Miracast اجازه می‌دهد دسکتاپ خود را روی تلویزیون به اشتراک بگذارید. با استفاده از برنامه بومی Plex می‌توانید در کتابخانه این سرویس دنبال فیلم و سریال دلخواه خود بگردید.

Roku به هزاران کانال استریم ویدئو دسترسی دارد و مانند لپ‌تاپ می‌توانید به هر محتوایی که علاقه دارید؛ دسترسی داشته باشید. همین‌طور، از سرویس‌های استریم اشتراکی مانند هولو، نتفلیکس، یوتیوب، آمازون ویدئو، گوگل پلی، اسپاتیفای و ده‌ها مورد دیگر پشتیبانی می‌کند.

۴- برای دیتا: درایو‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!

ایده ترکیب چندین دستگاه در یک گجت منسوخ شده است و نباید انتظار داشته باشید لپ‌تاپ یک دستگاه همه‌کاره برای شما باشد. اگر از لپ‌تاپ به عنوان درایو پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی اطلاعات و فایل‌ها استفاده کنید؛ احتمالا خیلی زود پشیمان می‌شوید. چون، مدیریت اطلاعات بایگانی شده بسیار سخت است؛ به‌اشتراک‌گذاری این اطلاعات با دستگاه‌های دیگر سخت‌تر می‌شود و به راحتی نمی‌توانید به هر فایل و پوشه‌ای دسترسی پیدا کنید.

راه‌حل مطلوب استفاده از دستگاه‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه یا NAS است. NAS به هریک از دستگاه‌های شما اجازه می‌دهد به یک فضای ذخیره‌سازی اطلاعات تحت شبکه دسترسی داشته باشد و فایل‌ها یا پوشه‌هایی روی آن ذخیره کند و بعد به راحتی و در بالاترین سرعت ممکن باز به آن‌ها دسترسی پیدا کند. یک هاب متمرکز برای همه رسانه‌ها است، ولی کنترل دسترسی کاملا رعایت می‌شود.

دستگاه‌های NAS قابلیت‌های پشتیبان‌گیری خودکار دارند و از فرمت‌های فایلی گسترده‌ای پشتیبانی می‌کنند. می‌توانید با چند تنظیم ساده، از راه دور به NAS خود از طریق FTP دسترسی داشته باشید. یعنی از هر کجای دنیا بتوانید اطلاعات ذخیره شده را بخوانید یا بنویسید؛ حتی با همان تبلتی که در بالا اشاره کردیم!

سه دلیل نیاز به لپ‌تاپ

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم؛ برای بسیاری از افراد خرید لپ‌تاپ ضروری نیست و می‌تواند از زندگی آن‌ها حذف شود. با این وجود، لپ‌تاپ هنوز مزایای خاصی نسبت به دسکتاپ‌ها و تبلت‌ها دارد:

به این دلایل هم به لپ تاپ نیاز دارید و هم ندارید!

۱- لوازم جانبی

اگر صاحب شغلی هستید که نیاز به جابه‌جایی زیادی دارید (مانند روزنامه‌نگاری یا عکاسی حرفه‌ای)؛ احتمالا به طور مرتب نیاز دارید وسایل جانبی خود را به کامپیوتر بزنید و لپ‌تاپ بهترین وسیله است. می‌خواهید چاپگر، کارت SD، حافظه فاش USB و کابل HDMI را همزمان به لپ‌تاپ بزنید.

۲- ذخیره‌سازی

تبلت‌ها به راحتی همان فضای ذخیره‌سازی که لپ‌تاپ‌ها دارند را برای شما فراهم نمی‌کنند. بیشتر لپ‌تاپ‌های مدرن امروزی حداقل دارای یک درایو ۲۵۰ گیگابایتی هستند در حالی‌که پرچم‌دارترین تبلت از فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد.

۳- دیسک درایو

سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها به آرامی در حال مرگ هستند، ولی هنوز نمرده‌اند.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید و تقریبا هر روز نیاز به نصب یک نرم‌افزار یا رایت عکس‌ها و ویدئو‌ها برای یک کنفرانس و همایش دارید؛ لپ‌تاپ نسبت به تبلت گزینه بهتری است. حتی از نظر شخصی هم این قابلیت لپ‌تاپ‌ها می‌تواند مفید باشد. در سفر‌های طولانی، سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های فیلم و موسیقی را گذاشته و سرگرم شوید.
آیا واقعا به لپ‌تاپ نیاز دارید؟

در بالا نشان دادیم همه مردم واقعا به لپ‌تاپ نیاز ندارند. حق با استیو جابز بود. ما وارد دوران پساکامپیوتر‌ها شدیم و برای افرادی که فقط فیسبوک را چک می‌کنند یا هر شب یوتیوب تماشا می‌کنند؛ گزینه‌های بهتری وجود دارد.

حتی اگر به دستگاه با قدرت محاسباتی بالاتری نسبت به یک تبلت ساده، نیاز داشته باشید؛ باز هم لپ‌تاپ‌ها لزوما بهترین انتخاب شما نیستند. این روز‌ها هزینه خرید یک دسکتاپ و تبلت تفاوت چندانی با خرید لپ‌تاپ ندارد (احتمالا این جمله برای ایران صادق نیست).

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار