آمریکا فردی را به اشتباه 13 سال در گوانتانامو حبس کرد
کد خبر: ۲۰۰۲۴
تاریخ انتشار: 2015 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
روزنامه گاردین نوشت: مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که یک مرد را به علت هویت نادرست به مدت 13 سال در زندان گوانتانامو در بازداشت داشته‌اند.

مقام های آمریکایی اعلام کردند که مصطفی عزیز شمیری 37 ساله اهل یمن یکی از نیروهای ارشد القاعده نبوده و تنها یکی از سربازان سطح پایین به شمار می رفته و به اشتباه 13 سال در گوانتانامو در بازداشت بوده است.

این روزنامه به نقل از اسناد غیر طبقه بندی اعلام کرده است که مقام‌های آمریکایی پیش از این تصور می کردند که مصطفی عزیز الشمیری کسی است که بارها در کنار نیروهای القاعده در افغانستان جنگیده است و یکی از نیروهای آموزش دهنده این گروه به شمار می‌رود ولی پس از گذشت 13 سال از بازداشت وی در گوانتانامو اکنون مشخص شده است که به خاطر تشابه اسمی با یکی دیگر از مقام های ارشد القاعده بازداشت شده است.

الشمیری با بازداشت نامحدود در زندان گوانتانامو روبرو شده و وی بدون محاکمه یا وجود شواهد و اسناد کافی، یکی از افراد خطرناک تلقی شده و اجازه آزادی وی داده نشده است.

در سال 2009 میلادی اوباما قول داد تا زندان گوانتانامو را تعطیل کند ولی تاکنون نتوانسته است به این وعده خود عمل کند. تشدید نگرانی ها نسبت به وضعیت حقوق بشر و بدرفتاری پرسنل آمریکایی با زندانیان، فشارها برای تعطیلی این زندان را افزایش داده است.

دولت اوباما رایزنی هایی را برای انتقال زندانیان گوانتانامو به زندان‌های کارولینای جنوبی و کانزاس انجام داده ولی برخی نمایندگان کنگره با این پیشنهاد به شدت مخالفت کرده اند.
 
تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار