افزایش بارندگی به معنی اسراف در مصرف آب نیست
کد خبر: ۲۰۰۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
نباید با بارش های اندکی که رخ می دهد، بهینه سازی را نادیده گرفت زیرا فقط با بهینه سازی الگوی مصرف می توان خطر خشکسالی را کاهش داد.

پرویز رضازاده ادامه روند کنونی مصرف بی رویه آب را بسیار نادرست دانست و افزود: اصلاح رویه های نادرست مصرف، به فرهنگ سازی و تغییر نگرش نیازمند است.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور بر ضرورت مصرف بهینه در حوزه خانگی، کشاورزی و صنعت تاکید کرد و گفت: بروز خشکسالی در ایران به گونه ای شده است که در برخی استان ها برداشت آب که پیش از این به طور معمول از عمق 50 تا 100 متری صورت می گرفت، اکنون به عمق 450 متری زیر زمین رسیده است.

به گفته او، برداشت از عمق 450 متری به معنای کاهش تراز آب تا این اندازه است و ادامه این روند عوارض ناگواری به همراه دارد.

رضازاده افزود: اکنون منابع آبی که در چندین هزار سال در کشور ایجاد شده بود، به مصرف امور مختلف مانند کشاورزی و خانگی می رسد و روز به روز از منابع آبی کاسته می شود.

وی، بروز کم آبی در تهران را یادآور شد و گفت: پارسال با قطع سهمیه آب کشاورزی و کاهش مصرف خانگی توانستیم مشکل کم آبی تهران را پشت سر بگذاریم.

به گفته او، اکنون مصرفی تهران از پنج سد لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو تامین می شود.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور به وقوع پدیده جوی «ال نینو» که بارندگی بیش از اندازه را سبب می شود، اشاره کرد و آن را به دلیل خشکسالی های پیاپی کشور، سودمند دانست.

ال نینو یا ال نینیو (به اسپانیایی: El Nino) یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یک بار ناهنجاری هایی مانند سیلاب های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و همه گیری بیماری را در سراسر زمین سبب می شود.

ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
0
0
مهندس اگر کل آب های دپیا را به ایران بدهند کم است چون هیچ کارمان حساب و کتاب ندارد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار