ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم "قوی سیاه"
کد خبر: ۱۹۹۹۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 January 01    -    ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
"دارن آرنوسفکی" پس از ساختن فیلمی درباره چیزی که در نظرش نازل‌ترین نوع هنر است یعنی کُشتی، درباره موضوعی فیلم ساخت که به نظرش والاترین شکل هنر است: باله. قوی سیاه فیلم ترسناک روانشناختی درباره یک بالرین وسواسی است که کارش بر زندگی‌اش سایه می‌اندازد.

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم «تابناک با تو» - "دارن آرنوسفکی" پس از ساختن فیلمی درباره چیزی که در نظرش نازل‌ترین نوع هنر است یعنی کُشتی، درباره موضوعی فیلم ساخت که به نظرش والاترین شکل هنر است: باله. قوی سیاه فیلم ترسناک روانشناختی درباره یک بالرین وسواسی است که کارش بر زندگی‌اش سایه می‌اندازد.

به‌نوشته‌ی ویجیاتو بامنبع اسکرین‌رنت، فیلم علی‌رغم تردید اولیه‌ی سرمایه‎گذاران در بودجه دادن، در گیشه ترکاند و ناتالی پورتمن هم برای نقشش برنده‌ اسکار شد. در ادامه ۱۰ اتفاق جذاب در پشت صحنه ‌Black Swan را با هم مرور خواهیم کرد.

۱۰. ناتالی پورتمن یک سال باله تمرین کرد تا بتواند برای فیلم آماده شود

بنا بر یک مصاحبه رادیویی با دارن آرنوفسکی (کارگردان فیلم)، ناتالی پورتمن یک سال تمام آموزش حرفه‌ای باله دید تا بتواند آمادگی لازم برای نقشش را کسب کند.

و از آن جا که در آن زمان فیلم هنوز به صورت رسمی بودجه دریافت نکرده بود و آرنوفسکی هنوز دنبال سرمایه‌گذار بود، ناتالی پورتمن هزینه‌ کلاس‌هایش را از جیب خودش پرداخت کرد. کارگردان از تعهد پورتمن به پروژه قدردانی کرد و گفت کمک او نقش به سزایی در رسیدن فیلم به مرحله‌ تولید داشت.

۹. دارن آرنوفسکی در ابتدا قصد داشت باله را در داستان فیلم قبلی‌اش The Wrestler ادغام کند.

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

دنیای کشتی‌گیری و باله برای دارن آرنوفسکی (کارگردان) جذاب بود و می‌خواست از ذهن کشتی‌گیران و بالرین‌ها فیلم بسازد. او اعتقاد داشت این کار تضاد جالبی به وجود می‌آورد، چون کشتی‌گیری مظهر هنر سطحی و عامه‌پسندانه و باله مظهر هنر والا و فاخر است. در حقیقت آرنوفسکی ابتدا قصد داشت باله را با داستان فیلم The Wrestler ادغام کند و قصه‌ای درباره رابطه عاشقانه بین یک کشتی‌گیر و یک بالرین بسازد.

البته کارگردان به این نتیجه رسید که دنیای کشتی و باله برای جای گرفتن در یک فیلم زیادی بزرگند پس او نقش معشوق کشتی‌گیر را (که قرار بود بالرین باشد) به یک رقاص کلاب تغییر داد و تصمیم گرفت فیلمی جداگانه درباره باله، یعنی همان ‌Black Swan بسازد.

۸. میلا کونیس به پیشنهاد ناتالی پورتمن برای نقشش انتخاب شد

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

بلیک لایولی (Blake Lively) و ایوا گرین (Eva Green) پیش از انتخاب شدن میلا کونیس برای نقش لیلی مصاحبه کرده بودند. ناتالی پورتمن پس از این که فهمید میلا کونیس در کودکی به عنوان تفریح باله کار می‌کرده، او را برای نقش پیشنهاد داد.

دارن آرنوفسکی نقش را در یک صحبت ویدیویی در اسکایپ به میلا کونیس پیشنهاد داد و حتی نیازی به تست دادن ‌هم برای گرفتن نقشش نبود.

۷. ناتالی پورتمن تریلرش را برای دادن مخارج معالجه پزشکی معاوضه کرد

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

دارن آرنوفسکی وقتی در ابتدا داشت مخارج را محاسبه میکرد امیدوار بود بتوانید حدود سی میلیون دلار سرمایه دریافت کند اما در نهایت فقط توانست ۱۳ میلیون دلار به دست آورد. این مسئله باعث شد بودجه آن قدر محدود شود که وقتی یکی از دنده‌های ناتالی پورتمن در رفت، به او گفتند توانایی پرداخت مخارج پزشکی او را ندارند.

به دلایل واضحی پورتمن هر طور شده به معالجه پزشکی نیاز داشت پس به تیم تولید گفت می‌توانند تریلر (اتاقی متحرک که برای بازیگران در روی صحنه تهیه می‌شود) او را حذف کنند تا جا برای مخارج پزشکی باز شود. روز بعد تریلر پورتمن حذف شده بود.

۶. ده سال طول کشید تا فیلم‌نامه کامل شود

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

یک دهه تمام طول کشید تا فیلم‌نامه Black Swan کامل شود و آرنوفسکی آن را به مرحله تولید برساند. فیلم‌نامه ابتدا توسط آندره هاینز (Andres Heinz) و تحت نام The Understudy نوشته شد. این ورژن داستان درباره صحنه‌ تئاتر نوشته شده و نام شخصیت اصلی آن الکساندریا بود، نه نینا.

آرنوفسکی از فیلم‌نامه خوشش آمد اما به نظرش بهتر بود داستان در دنیای باله باشد. او جی. مک‌لفلین را برای تغییر دادن زمینه‌ فیلم‌نامه و مایک هیمن را برای بازنویسی آن به کار گرفت.

۵. نماد قاعدگی باعث شد ناتالی پورتمن بتواند پایان فیلم را درک کند

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

وقتی عوامل فیلم خون مصنوعی را بر زخم چاقوی ناتالی پورتمن قرار دادند، او به دارن آرنوفسکی گفت که احساس معذب بودن می‌کند چرا که ظاهر لباس خونینش شبیه لک قاعدگی بود. آرنوفسکی هم در پاسخ جواب داد که این شباهت اتفاقی نیست و قصد همین بوده تا تداعی کننده تبدیل شدن نینا از دختربچه به یک زن باشد.

این اتفاق باعث شد پورتمن بتواند برداشت خود را از پایان بندی فیلم داشته باشد. او اعتقاد ندارد که نینا در انتهای داستان می‌میرد بلکه باور دارد نینا دختر بچه‌ درونش را کُشت تا تبدیل به یک زن کامل شود.

۴. فیلم‎برداری با دوربین ۱۶ میلی‌متری صورت گرفت

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

دارن آرنوفسکی تصمیم گرفت فیلم‌بردای Black Swan را با دوربین ۱۶ میلی‌متری انجام دهد تا فیلم قیافه‌ای بیش از حد تر و تمیز و درخشان نداشته باشد. او به تصاویر ظاهری زمخت بخشید و رنگ‌ها را مات کرد، همانطور که در فیلم قبلی‌اش The Wrestler کرده بود.

آرنوفسکی برای کاویدن موضوعات روانشناختی فیلم، آن را با دوربین دستی ضبط کرد چرا که می‌خواست فیلم قیافه‌ای cinéma vérité گونه داشته باشد (یک استایل به خصوص فیلم‌سازی که معمولا واقع‌گرایانه است و تصویر ظاهری مصنوعی و هنری ندارد و همچنین معمولا با تجهیزات ساده ساخته می‌شود). قابل حمل بودن دوربین سوپر ۱۶ میلی‌متری کار را بسیار ساده‌تر کرد.

۳. ناتالی پورتمن همسرش را بر صحنه‌ Black Swan ملاقات کرد

ناتالی پورتمن همسرش، بنجامین میلپید را که کوریوگراف فیلم بود در حین ساخت Black Swan ملاقات کرد. از زمان منتشر شدن فیلم آن‌ها ازدواج کرده‌اند و دو فرزند دارند.

۲. سامر گلا در فیلم نقشی دریافت کرد که در مراحل پیش از تولید حذف شد

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

سامر گلا (Summer Glau) برای بازی در فیلم تست داد و حتی قبول هم شد اما دارن آرنوفسکی در مراحل پیش از تولید، فیلم‌نامه را فشرده‌تر و شخصیت سامر گلا را به کلی حذف کرد.

آرنوفسکی پیش از این که ویونا رایدر را برای نقش بث مکینتایر انتخاب کنند پارکر پوری را برای نقش در نظر داشت. همچنین هیو جکمن و آنتونیو باندراس جزو گزینه‌های انتخابی برای نقش توماس لروی بودند.

۱. تلاش دارن آرنوفسکی برای ایجاد رقابت بین ناتالی پورتمن و میلا کونیس بی نتیجه بود

ده اتفاق جالب پشت صحنه‌ی فیلم

دارن آرنوفسکی در طول تولید Black Swan تلاش کرد بین ستاره‌های فیلم یعنی ناتالی پورتمن و میلا کونیس در زندگی واقعی رقابت ایجاد کند. او برای هر کدام از این دو بازیگر پیام‌هایی با مضمون تحسین بازی طرف مقابل می‌فرستاد.

البته طبق گفته‌های میلا کونیس این کار آرنوفسکی جواب نداد و اتفاقا نتیجه‌ عکس داشت چرا که کونیس و پورتمن از قبل دوستان خوبی بودند. هر زمان که آرنوفسکی به یکی از آن‌ها درباره تحسین برانگیز بودن بازی دیگری پیام می‌داد، آن‌ها به هم پیام می‌دادند و تبریک می‌گفتند.

منبع: سرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
2
در گیشه ترکاند!؟
محمد ثانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
3
درود.
متن عالی بود ولی چند ایراد کوچک داشت مربوط به ویراستاری و برخی مربوط به اطلاعات علمی
نخست استفاده از "ترکاند" در متن نازیباست.
دوم اینکه مترجم عزیز و پردازشگر متن باید بداند که کارگردان, کشتی کج را سطح نازل فیلمسازی میدانست..نه کشتی به معنی آنچه می شناسیم
واژه "کشتی" در متن برای خوانندگان آمریکایی آشناست و مستقیما ذهنشان به سمت کشتی کج میرود اما برای خواننده ایرانی, این واژه نماد هنر پهلوانی است بنابرین نباید بپوییم سطح نازل فیلمسازی..ولو نقل قول باشد.
سوم اینکه Eva ترجمه اش "حوا" است..نه اینا

در پایان باز هم از سایت وزین تابناک باتو سپاسگزارم..برای اطلاعات علمی نابی که نشر میدهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار