استراتژی این زن، به تاخیر انداختن اوج همه‌گیری کرونا بود
کد خبر: ۱۹۹۴۱۶
تاریخ انتشار: 2020 December 28    -    ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
با مدیریت تیچر، هزاران نیروی داوطلب به کار گرفته شدند و آموزش دیدند: از نیرو‌های رهیاب ویروس تا افرادی که برای تست گرفتن از افراد و به‌ویژه مسن‌ها به خانه‌ها می روند. وزارت بهداشت کرالا ۱۳۰۰ آشپزخانه‌ی محلی راه انداخت تا در دوران کرونا به افراد مستمند غذا دهد تا برای لقمه‌ای نان مجبور به بیرون آمدن و کار روزمرد نباشند.

زن هندی

زن هندی«تابناک باتو» ـ در ایالت کرالا در هند، کمتر از هر ایالت دیگری در این کشور پهناور، مرگ‌ومیر ناشی از کرونا رقم خورد و این استان موفق‌تر از هر نقطه‌ی دیگری در هند، بحران کرونا را مدیریت کرده است. همه‌ی این موفقیت مدیون یک زن است که در راس امور است و تیم کاری موفقی که گرد هم آورد: شایلاجا تیچر، زن ۶۴ ساله‌ای که وزیر بهداشت ایالت کرالاست و بیشتر اعضای تیم او را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

ایالت کرالا ۳۵ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از فقیرترین ایالات کشور هند است و جمعیت افراد پیر در این ایالت نیز به نسبت دیگر ایالت‌ها بالاست. خانم تیچر از ابتدای شروع همه‌گیری در هند می‌دانست که مسئولان نمی‌تواند مرز‌های ایالت را ببندند. کرالا برای نیاز‌های روزمره‌ی غذایی محتاج واردات از ایالات دیگر است و ۱۷ درصد جمعیت ایالت نیز در ایالت‌های اطراف کار می‌کنند؛ بنابراین بستن مرز‌ها ممکن نبود و باید دنبال چاره‌ی دیگری می‌رفت.

استراتژی تیچر، به تاخیر انداختن دوره‌ی اوج همه‌گیری تا جای ممکن بود تا ایالت آماده‌ی دوران اوج ابتلا شود. او و تیمش این هدف را تعیین کردند که نرخ مرگ‌ومیر را زیر ۲ درصد نگاه داشته و نرخ توانایی گسترش بیماری (R Rate) را زیر ۱ درصد نگاه دارد. خیلی زود معلوم شد که هدف دوم، ناممکن است و در کرالا هم مثل تقریبا همه‌جای دیگر جهان، ویروس کرونا به وضعیت گسترش محلی رسید که در این مرحله دیگر مهار بیماری به سادگی ممکن نیست.

با این‌ حال کرالا با این‌که ایالتی بود که در ماه ژانویه اولین کیس ابتلا به کوید-۱۹ در سراسر هند را شناسایی کرد و انتظار می‌رفت با شدیدترین وضعیت همه‌گیری مواجه شود، با مدیریت درست تیچر دیرتر از هر ایالت دیگر هند به دوره‌ی اوج همه‌گیری رسید. این مدت زمانی به تیچر و همکاران او اجازه داد که نظام درمانی ایالت را برای مقابله و مهار بهتر در دوره‌ی اوج، آماده کنند. ونتیلاتور‌های بیشتر برای بیمارستان‌ها فراهم کنند، کادر درمانی را آموزش دهند و داوطلب برای کمک در بیمارستان‌ها تربیت کنند.

زن هندی

با مدیریت تیچر، هزاران نیروی داوطلب به کار گرفته شدند و آموزش دیدند: از نیرو‌های رهیاب ویروس تا افرادی که برای تست گرفتن از افراد و به‌ویژه مسن‌ها به خانه‌ها می روند. وزارت بهداشت کرالا ۱۳۰۰ آشپزخانه‌ی محلی راه انداخت تا در دوران کرونا به افراد مستمند غذا دهد تا برای لقمه‌ای نان مجبور به بیرون آمدن و کار روزمرد نباشند. نیرو‌های داوطلب که بیشتر آن‌ها زن‌اند، در حال حاضر هر روز به خانه‌های ۸ میلیون نفر مستمند و افراد پیری که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند، بسته‌های غذا تحویل می‌دهند. این اقدامات در کنار بسته‌ی کمک مالی به اقشار آسیب‌پذیر ایالت، جواب داد و نه تنها نرخ مرگ‌ومیر در کرالا از هر ایالت دیگر هند کمتر شد، بلکه کرالا یکی از معدود نقاط جهان است که نرخ مرگ و میر در دوره‌ی اوج همه‌گیری، پایین‌تر هم آمد. در تمام این ماه‌ها هیچ‌وقت بیشتر از یک چهارم ونتیلاتور‌های بیمارستان‌های ایالت استفاده نشد و در ماه جاری از هر ۱۰ تخت‌خواب آی‌سی‌یو در ایالت، تنها یک تخت اشغال است. کرالا مطلقا «امکانات فراوان» ندارد. اما نشان داد اگر مدیریت درست و به موقع باشد و تخصیص منابع به درستی صورت گیرد، می‌شود با همین امکانات محدود هم بحران را بهتر مدیریت کرد.

حالا مجله‌ی «ووگ هند، تیچر را به عنوان «رهبر سال» انتخاب کرده است. تیچر می‌گوید او این افتخار را با تک تک اعضای تیم‌اش سهیم است که اکثر آن‌ها زن‌اند. تیچر هم یکی دیگر از زنان رهبر است که در این سال سخت نشان دادند اکثرا در مدیریت بحران کرونا به‌مراتب از همتایان مرد خود قابل‌تر، تواناتر و بهتر عمل کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار