آیا اوژنیک یا اصلاح نژاد انسان ایده‌ای خطرناک است؟!
کد خبر: ۱۹۹۳۳۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 25    -    ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
داستان از آنجا آغاز می‌شود که جوانی به نام «اندرو ساپسکی» به عنوان مشاور نخست‌وزیر انگلیس «بوریس‌جانسون» منصوب شد. برخی از روزنامه نگاران به دنبال مشاور جدید گشتند و پست‌های قدیمی با نظرات بحث‌برانگیز او را در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی یافتند.

آیا اوژنیک یا اصلاح نژاد انسان ایده‌ای خطرناک است؟!

آیا اوژنیک یا اصلاح نژاد انسان ایده‌ای خطرناک است؟!اختصاصی «تابناک با تو»؛ ایده بهبود نسل یا «اوژنیک» همیشه یکی از بحث برانگیزترین ایده ها از لحاظ اخلاقی بوده است. این ایده ابتدا در یونان باستان مطرح شد. در اواخر قرن نوزدهم به صحنه بازگشت و حتی تلاش برای اجرای آن در قرن بیستم توسط نازی‌ها صورت گرفت.

ایده اوژنیک چندی پیش به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود و دلیل آن توئیت زیست‌شناس مشهور تکاملی «ریچارد داوکنز» بود که باعث شد تا هشتگ #Eugenics  در توئیتر ترند شود.

برای درک کامل آنچه اتفاق افتاده و تأثیر آن، لازم است ابتدا در مورد اخبار صحبت کنیم، و سپس به موضوع "eugenics" بپردازیم تا بفهمیم چیست و دلیل اختلافات بزرگ پیرامون آن چه می‌باشد، و پس از چندین دهه حذف از سیاست کشورها، دوباره مهم شده است.

توییت‌های داوکنز و شرایط اطراف آن

آیا اوژنیک یا اصلاح نژاد انسان ایده‌ای خطرناک است؟!

داستان از آنجا آغاز می‌شود که جوانی به نام «اندرو ساپسکی» به عنوان مشاور نخست‌وزیر انگلیس «بوریس‌جانسون» منصوب شد. برخی از روزنامه نگاران روی مشاور جدید تمرکز کردند و پست‌های قدیمی با نظرات بحث‌برانگیز او را در حساب‌هایش در شبکه‌های اجتماعی یافتند.

طبق معمول در دنیای روزنامه‌نگاری دیجیتال، نشریات به سرعت توئیت‌های سابق او را در همه جا پخش کردند و ساپسکی ـ که بعداً استعفا داد ـ به عنوان مشاور نخست وزیر به دلیل نظریات مطرح شده اخیرش به چهره‌ای مهم تبدیل شد.

در میان نظریات بحث‌برانگیز ساپسکی، موضوع «اوژنیک» در وهله اول مورد توجه قرار گرفت و البته انتقادات گسترده‌ای را دریافت کرد. در مورد موضوع اغراق‌ها و حتی اظهارات غلط زیادی وجود داشت، زیرا بسیاری اظهار داشتند که «اوژنیک» به هیچ وجه امکان پذیر نیست، بلکه این فقط یک افسانه است.

در کوران اختلافات در مورد ساپسکی و نظرات او، داوکینز (که او نیز شخصیتی جنجالی دارد) تصمیم گرفت با ارسال توییتی نظر خود را در مورد این موضوع به اشتراک بگذارد: اوژنیک موضوعی است که می‌توان از دیدگاه ایدئولوژیک، سیاسی یا اخلاقی  آن را نکوهش کرد، اما اگر اینکه نتیجه بگیریم که هنگام اجرا عملی نخواهد شد چیز دیگری است. البته من میگویم این کار شدنی است.  اوژنیک در گاو، خوک، سگ و گیاهان کار می‌کند، چرا برای انسان مفید نباشد؟ واقعیت‌ها ایدئولوژی‌ها را نادیده می‌گیرند.

پس از این توئیتر کاربران به او حمله کردند. گروهی او را به نژادپرستی متهم کردند. گروهی گفتند که او یک دانشمند خدانشناس است که از علمش «بد» استفاده می‌کند و دیدگاهش کاملاً غیر اخلاقی است. 

داوکنز هم با توئیتی دیگر پاسخ داد: برای آنهایی که در برابر دانستن مقاومت می‌کنند. من اوژنیک را نکوهش و محکوم می کنم. اما آیا محکوم کردن آن به این معناست که این کار شدنی نیست؟ مگر روی گاوها این کار انجام نمی شود تا شیر بیشتری بدهند. پس می توان این کار را روی انسانها هم انجام داد تا بیشتر بدوند یا بالاتر بپرند. اما (خدای نکرده) فکر نکنید، من چنین چیزی می خواهم.

 

اوژنیک Eugenics چیست؟!

این کلمه‌ی انگلیسی ریشه‌ای یونانی دارد و به معنی «متولد شدن با شکلی زیبا » است. تعریف اوژنیک عبارت است از ازدواج یا شناسایی فرزندان انسانی با هدف به دست آوردن افرادی که از ویژگی های خوبی برخوردار هستند؛ بنابراین، انسان را صاحب «ژن های با کیفیت بالاتر» می کند.

آیا اوژنیک یا اصلاح نژاد انسان ایده‌ای خطرناک است؟!

نمایشگاهی در مورد اوژنیک و سلامت در ایالات متحده آمریکا طی دهه ۱۹۲۰

این ایده برای رسیدن به «جامعه برتر ژنتیکی» مطرح میشود و این روش‌ها معمولاً شامل تولید نسل با توجه به خصوصیات مطلوب است و در مقابل از تولد گروه‌هایی که دارای ویژگی‌های نامطلوب هستند جلوگیری می‌کند. در چارچوب تلاش برای اجرای سیاست‌های اوژنیک، موضوع به سرعت از یک ایده علمی صرف با اهداف نظری خوب (جامعه‌ای که از بیماری رنج نمی‌برد و دارای ویژگی‌های مطلوب) به یک واقعیت کاملاً وحشتناک و دوپهلو تبدیل شد و گاهی به شکل بی رحمانه‌ای تا دهه ۱۹۷۰ ادامه یافت.

در حقیقت، ردیابی تاریخ علم اوژنیک می‌تواند هزاران سال به عقب بازگردد، زیرا سوابق تاریخی اوژنیک به ساکنان اسپارتا در یونان باستان وجود دارد.

اسپارتی‌های باستان در دوران اسپارتای مستقل (بین قرن هفتم و اول قبل از میلاد) نوزادان بیمار یا معلول یا کودکانی که به اندازه کافی قوی نبودند را به دهانه کوه تیگیتوس در نزدیکی شهر پرتاب می‌کردند. این البته یک شکل ابتدایی کنترل نسل بود.

البته اسپارت‌ها تنها نبودند. حتی فیلسوف مشهور افلاطون نیز پیشنهاد داشت که برای تولید «طبقه‌ای خاص از نگهبانان»، شبیه کاری که اسپارتی‌ها انجام می‌دادند و مشابه ایده‌های مدرن اوژنیک را انجام بدهند. در جوامع مدرن، ایده اوژنیک بار دیگر از سوی دانشمند انگلیسی، فرانسیس گالتون، که از بستگان پدر تئوری تکامل «چالرز داروین» بود مطرح شد؛ گالتون اصطلاح «اوژنیک» را برای بیان و مطالعه این عمل ابداع کرد.

ایده‌های گالتون به طور گسترده‌ای در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم گسترش یافت و بسیاری از دولت‌ها سیاست‌های eugenics را از طریق فرآیند‌های عقیم سازی اجباری برای افرادی که در جامعه نامطلوب تلقی می‌شدند و از بیماری‌های مزمن یا بدشکلی رنج می‌بردند و همچنین مجرمان و آن‌ها که به بیماری‌ها و اختلالات روانی مبتلا بودند اتخاذ کردند..

نازی‌ها برای کسانی که ویژگی‌های مطلوبی داشتند، برنامه‌های ازدواج را آغاز کردند و مردم آلمان را به ازدواج بیشتر تشویق کردند، زیرا خود را از نژاد برتر می‌دانستند. پس از شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، از محبوبیت ایده‌های جلوگیری از بارداری به دلیل ارتباط این عمل با نازی‌ها از یک سو و جنبه‌های اخلاقی آن، این عمل بسیار نکوهش شد؛ هر چند کامل از بین نرفت و در دهه‌های بعد ادامه پیدا کرد.

در حقیقت، عقیم سازی اجباری تا دهه‌ها پس از شکست نازی‌ها ادامه داشت. برای مثال در سوئد تا ۱۹۷۶ متوقف نشد و ایالات متحده آن‌ها را تا ۱۹۷۸ ممنوع نکرد. حتی امروز، هزاران قربانی این عقیم سازی‌های اجباری هنوز زنده هستند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
27
8
غربيها نژادپرست هستند و احمقهاي غربزده هم مليگرايي ايراني را برابر نژادپرستي مي دانند درحاليكه مليگرايي ايراني بنيانهاي اخلاقي و انساني دارد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
چرت و پرت نگو
محمد ثانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
6
7
البته فراموش نکنیم در دوران قاجار هم خیلی ها قربانی عقیم سازی میشدند.لیکن اوژنیک منفی انجام میگرفت بدین نحو که جوانان زیبارو را عقیم میکردند تا خواجه دربار و حرمسرا یا غلام بچه شوند..الیته خیلی از غلام بچه ها از دوران ناصرالدین شاه به بعد از عقیم سازی جان به در بردند.
مشهورترین عقیم شده منوچهرخان گرجی بود که از سوی ناصرالدین شاه حاکمیت اصفهان را گرفت و محمدتقی خان کیانرسی یا مندرسی را در جنگی بزرگ مغلوب کرد.
آغامحمدخان قجر نیز به مصالح زندیه اخته شد..
در مورد نازی ها ..پروژه های ابرسرباز یا سرباز جهانی به نتایج خوبی رسیده بود.پروزه مذکور در آمریکا هم دنبال شد و تاکنون ادامه دارد.
دلیل مخالفت انگلیسی ها با مشاور بوریس جانسون در واقع تشابه عقاید او با نازی ها بود.
به نظرم اوژنیک یک اقدام بسیار عالی در جهت افزایش مقاومت انسان در برابر بیماریها و نیز رسیدن به سطحی از توانایی های برتر است و می بایست روی داوطلبان انجام گیرد.هیچ جنبه تنافر با مذهب نمی توان در آن یافت.مگر غیر این است که انسان را در برابر بیماری مقاوم میکند؟ اگر این با شرع تنافر دارد باید پزشکی را یکسره زیر سوال برد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
این عمل یعنی طبقه بندی جامعه.
کسی که قرار است سرباز و مرد جنگی باشد، نمی تواند مثلا معلم شود.
ازدواج های اجباری برای پرورش نسل خاص. نسلی که توسط شرایط سیاسی تعریف می گردد.
پس آزادی انسان چه می شود؟ کسانی که دم از آزادی می زنند چه کار خواهند کرد؟
در ضمن شنیده ها از افراد مسن، گویای این است که در ارتش بلژوییک ویا احتمالا شوروی سابق چنین ایده ای بود و کسانی فقط برای تولید مثل افراد قوی هیکل به استخدام در می آمدند ......
این ایده بشریت را به نابودی خواهد کشاند.....
ناشناس
| |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ای الدنگ، انسانی دیگه رو بکشیم یا عقیم کنیم که نسل های بعدی شیک و پیک تر بشن؟ تو همون برو خواستگاری دختر ترگل ورگل همین بسته در مورد زندگی دیگران به تو امثال تو مربوط نیست
ناشناس
| |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
با سلام
معیار برتر بودن یکی بر دیگری چیست؟ تعریف خوب و بد چیست؟ آیا فقط به دلیل اینکه کسی بیمار است، معلول است، بدن ضعیف تری دارد یا ناراحتی روانی دارد، به معنی پست تر بودن است؟ بسیاری معلول دیده ام که کارآفرینند و برای بسیاری افراد سالم شغل ایجاد کرده اند. بسیاری بدن ضعیفی دارند اما بسیار باهوشند. بسیاری از افراد دارای ناراحتی روانی، هنرمندان برجسته ای هستند. کسانیکه چنین ایده ای را می پرورانند هنوز مفهوم انسان بودن را نفهمیده اند. انسان جمع همه اضداد است. در هر انسانی خوبی و بدی، برتری و پست تری جمع شده است و اصولا انسان بودن یعنی همین یکپارچگی صفات نیک و بد در قالب روان یک شخص. بسیاری از افراد در نیمه اول زندگی افرادی خلافکار و ضد اجتماعی بوده اند اما در نیمه دوم زندگیشان خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه کرده اند یا بالعکس.
با تمام این اوصاف من نمیخواهم موضوع یوجنیک را بطور کامل محکوم یا منتفی کنم، اما می گویم این قضیه به این سادگیها نیست و باید از جنبه های مختلف به دقت بررسی شود و حتی اگر در برخی جنبه ها مفید و قابل استفاده بود، به لحاظ حقوقی نیز قوانینی وضع شود که امکان سوء استفاده از افراد و سازمانها و دولتها منتفی شود.
با احترام
محمد ثانیا
| |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
بنده نوشتم: از میان داوطلبان..
پیداست که نظر را کامل نخوانده اید..
مساله اختیار و.. برای کودکی که هیچ درکی از اینها ندارد تنها سفسطه است و بس.
واقعا نمیدانم چرا اغلب دوستان اینقدر ایده الیستی هستند..در جهانی که نرمال ها هم قابل دستیابی نیستند.
شماها چه علاقه ای دارید به دیدن افراد ناقص الخلقه؟ به جای کوبیدن بر طبل اخلاق و شرع, حداقل مزایای یوژنیک را ببینید
کدام جوان سالم وقوی و زیبا شاکی والدین خود خواهد شد که مرا سالم و دارای این توانایی ها به دنیا آوردید؟
انسانی که هنوز هم خلقتش نقصان دارد مثلا دندان عقل, آپاندیس, و چندین جزئیات دیگر که نیازی به گفتن ندارند, اگر به گونه ای متولد شود که بدون زائده راست روده باشد, بهتر نیست؟ مگر جز این است که عده زیادی در تاریخ تنها به دلیل همین زائده بی استفاده در بدن, از دنیا رفتند؟
مگر جز این است که با یوژنیک می توان ایمنی بدن را افزایش داد؟ در ساده ترین شکل, میزان شیردهی یک مادر افزایش می یابد میدانید آن کودک سالم چه مزایایی برای جامعه دارد؟
در یوژنیک, قرار نیست انسان یک شاخ وسط پیشانی اش باشد.
بلکه فقط همان اختصاصات انسانی, تقویت میشدند.
اخلاق گرایی خوب است, ولی وقتی به جنگ پزشکی می آید دیگر اخلاق نیست عین جهل است..
در زمان امیرکبیر پیرمردی که پنج پسرش مرده بود, و تنها یک پسر کم سن و سال داشت, مانع از مایه کوبی فرزندش شد زیرا اخلاق گراهای متشرع, معتقد بودند واکسن باعث حلول جن در بدن میشود..بدین ترتیب کودکی مرد ..و اینجا برای اولین بار مردم گریه های امیرکبیر را دیدند..
شماها معتقدید من و طرفداران یوژنیک برای کودکان و نسب بعد تصمیم میگیریم..ولی این شما هستید که تصمیم میگیریم..زیرا مانع سلامت آنها هستید..شما به جای آنها فکر می کنید و تصمیم میگیرید

کمی تعقل..
کمی خردورزی..
مگر در قرآن بارها نخوانده اید افلاینظرون؟ افلا یتدبرون؟
مهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
11
5
با علم ژنتیک میشه:

• در مقابل ایدز کاملآً مقاوم شد.
• در مقابل سرما خوردگی کاملاً مقاوم شد.
• در مقابل حساسیت به خوردنی ها و گیاهان مقاوم شد.
• به عُمر ابدی میرسیم.
• تا ابد جَوون میمونیم.
• قد + رنگ پوست و مو و چشم + نوع مو و دندون + شکل چهره و اندام و... خودمونو تعیین کنیم.
• میتونیم مثل ماهی ها آبشُش داشته باشیم و زیر آب تنفس کنیم.
• میتونیم مثل گُربه تو شب ببینیم و چشمامون نورانی شن.
• میتونم مثل حشرات نورانی خودمونو نورانی کنیم .
• میتونیم مثل آفریقایی ها 2 تا استخوان اضافه داشته باشیم و تندتر بدوئیم.
• میتونیم مثل هندی ها انقدر پر طاقت بشیم که یه فیلم هندی 24 ساعته رو تا آخر ببینیم بدون اینکه خسته شیم.
• میتونیم مثل مردم شرق آسیا زیاد کار کنیم و خسته نشیم.
• میتونیم هممون مثل آینشتین بشیم و بچه هامونم نابقه بشن و زودتر رشد کنن و برن سر کار.
• میتونیم کاری کنیم که تو خلاء فضا زنده بمونیم مثل بعضی موجودات میکروسکوپی.
• میتونیم کاری کنیم که بدنمون در مقابل اشعات رادیو اکتیو مقاوم شه.
• میتونیم مغزمونو بزرگتر کنیم و کاری کنیم تصاویر ذهنیمون مثل یه تلوزیون 8K شفاف شن و یه واقعیت مجازی کامل و عالی تو مغزمون داشته باشم.
• میتونیم یه کاری کنیم که پوست کف دستمون مثل پوست آفتاب پرست تغییر رنگ بده و پیکسل پیکسل باشه و تصاویر ذهنیمونو به بقیه نشون بدیم !
• میتونیم یه کاری کنیم مثل طوطی هـــر صدایی رو تقلید کنیم و بعده ها خواستیم با فرازمینی ها حرف بزنیم بتونیم قشگ صداشونو تقلید کنیم و باهاشون روان حرف بزنیم.
• میتونیم گوش و مغزمونو قوی تر کنیم تا با هر حیوونی ارتباط برقرار کنیم.

کلاً نیازه دیگه. این کجاش غیر اخلاقیه دقیقاً؟ چیز به این خوبی !
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
دیگه نه انقدر :)
ناشناس
| |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
جناب مهیار این می تونیم یعنی چه؟
من برای شخصی که به دنیا نیامده، تصمیم می گیرم که آبشش داشته باشد, یا خودم برای خودم تصمیم می کیرم که مثلا تندتر بدوم؟
اگر اولی باشد، به دنبال نسل برده خواهیم بود. برده علم، برده کار و ...
ولی اگر حالت دوم باشد که ایده آل و مطلوب همه خواهد بود.
ناشناس
| |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
اونوقت این جونوری که توصیف کردی اسمش چیه؟
ناشناس
| |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
تو اوژنی شدی ولی یادشون رفته مغزت رو سر جاش بذارن
محمد ثانیا
| |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
درسته..موافقم..و البته میتونیم عده ای را از جهالت نجات بدیم..
ترسی که اینها دارند اینه که مغزشان بزرگتر بشه..
البته اینها اگر مغزشان کنی بزرگ بشه خدا را سریعا نفی میکنند از بس بی جنبه اند..بگذار همان نادان های اعصار بمانند..زنجیره نفهمی اینها باید ادامه یابد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
1
5
تحریم ها در ایران ی اصلاح ژنتیکی منفی انجام داد
نخبه ها یا رفتند یا بچه دار نمی شند
پخمه ها معتاد شدند و بچع دار شدند
پاسخ ها
محمد ثانیا
| |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خدایی گل گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
1
3
خیلی هم خوبه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار