انتقاد از حذف عکس پاسارگاد از کتاب درسی+عکس
کد خبر: ۱۹۸۷۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 17    -    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
در دومین دوره از دولت پیشین، گفتمانی که به تظاهر و کاریکاتورنمایی بیشتر شبیه بود، در سطحی از جامعه شکل گرفت، که ادعای ملّی‌گرایی و حمایت از تمدن قدیم ایرانی داشت و البته باطنش آن‌قدر نمایان بود، که باورپذیر نمی‌نمود.

در دومین دوره از دولت پیشین، گفتمانی که به تظاهر و کاریکاتورنمایی بیشتر شبیه بود، در سطحی از جامعه شکل گرفت، که ادعای ملّی‌گرایی و حمایت از تمدن قدیم ایرانی داشت و البته باطنش آن‌قدر نمایان بود، که باورپذیر نمی‌نمود.

کسانی که جلوه‌های بیرونیِ فعلی کشور را چندان مراعات نمی‌کردند و گاه دستمایه‌هایی از شرمندگی و انفعال را هم به ارمغان می‌آوردند، ناگهان سینه‌چاک احیای میراث کوروش و داریوش شدند و گفتارها و رفتارهایی که اصولا در قواره و اندازه و جنس گفتمانشان نبود ابراز می‌کردند.

انتقاد از حذف عکس پاسارگاد از کتاب درسی

از جمله، مجمعی را فراخواندند به ناگاه از ایرانیان خارج از کشور؛ عمدتاً از قماشی که نه چندان درد کشورشان را داشتند و نه اصولا وزنه‌ای به عنوان پیشانی و نمایه‌ی کشور در خارج بودند و در چند روز آنان را در هتل‌های لاکچری تهران اسکان دادند و چند سخنرانی مثلا در صیانت از میراث تمدن ایرانی تحویلشان.

آن جماعتِ مدعو نیز گرم خوردند و نرم خفتند؛ از کیسه‌ی مردم داخل؛ و بانیان تبلیغات کردند که بله؛ ایرانیان خارج را به داخل آوردیم! میهمان‌ها هم پس از چند چرب خوردن از اطعمه و اشربه و گذران اوقات و دریافت هدایا و سوغات، دوباره روان شدند به کشورهای میزبانشان؛ علی برکة‌اللهِ آن دوران!

عده‌ای نیز با دوقطبی‌کردن جامعه در نزاع ساختگی میان ملّیت و اسلامیت و مشاجره‌آمیز کردن تمدن هفت‌هزارساله‌ی ایرانی با فرهنگ هزار و چهارصد ساله‌ی اسلامی، بر طبل توخالی و پرصدای این دوگانه‌سازی کوبیدند و موجب افراط عده‌ای دیگر در رفتارهای کاریکاتوری شدند؛ تا جایی که دخیل‌بندی به بنای پاسارگاد و عریضه‌خوانی در برابر مرقد مرحوم‌ کوروش کبیر شد یک پُز و یک برند.

انگار این دوگروه بنا ندارند باهم کنار بیایند؛ یکی بر کاریکاتورسازیِ ملی‌گرایی و اطوارْبازیِ واپس‌مانی در گذشته اصرار دارد و دیگری به محو و حذف همه‌ی آثار ملی و تمدنی، به نام اسلام‌گرایی.

جای استاد شهید مطهری خالی، که کاش می‌بود و جلد دوم کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را می‌نگاشت و به عوامی‌گری هردو گروه پاسخ می‌داد.

امسال در کتاب عربی سال یازدهم، نماد پاسارگاد با عمارتی تاریخی در سنندج جایگزین شده؛ شاید به زعم نویسندگان، زهر کوروش بیشتر گرفته شود و شهد اسلام، بیش از پیش چشیده!…

روزنامه اطلاعات

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
2
13
بسیاری از کشورها از میراث کهن خود به خوبی یاد و نگهداری وبرای نثل های بعدی به امانت میگذارند وکشور ما برعکس در حال تخریب اندک تاریخ باجامانده از اجداد و نیکان خود می باشد چرا مشخص نیست و حتی در کتاب درسی هم رخنه کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار