این واکسن‌ها که دیگر فریزر خاص نمی‌خواهد!
کد خبر: ۱۹۸۷۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 17    -    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
انتشار خبر مؤثر بودن چند واکسنی که توسط شرکت‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا تولید شده است امید به ریشه‌کن شدن این همه‌گیری را در دل جهانیان روشن کرده است اما صحبت های برخی مسئولان علمی در این زمینه باعث دلسردی مردم در این باره شده است.

انتشار خبر مؤثر بودن چند واکسنی که توسط شرکت‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا تولید شده است امید به ریشه‌کن شدن این همه‌گیری را در دل جهانیان روشن کرده است، اما صحبت‌های برخی مسئولان علمی در این زمینه باعث دلسردی مردم شده است.

این واکسن‌ها که دیگر فریزر خاص نمی‌خواهد!

مینو محرز عضو ستاد علمی ستاد مقابله با کرونا درباره خرید واکسن کرونای فایزر و مدرنا اظهار داشت:

واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا به دمای ۷۰ و ۲۰ درجه زیر صفر نیازدارند و ما امکانات نگهداری آن را نداریم. فقط کشور‌هایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان می‌توانند از این واکسن‌ها استفاده کنند.

مصطفی قانعی، رئیس ستاد علمی مقابله با کرونا هم گفته توانایی حمل واکسن فایزر به داخل کشور را نداریم و به همین خاطر از خرید این واکسن انصراف دادیم؛ که البته این صحبت‌ها با تکذیب سازمان هواپیمایی و همچنین برخی متخصصان نانو الکترونیک روبرو شد.

ایران فریزرِ ۷۰-درجه ندارد که فایزر را وارد کند؟

دکتر محرز در مصاحبه‌ای دیگر اظهار داشت: اگر تست‌های انسانی که از دی ماه آغاز می‌شود طبق روال پیش رود واکسن ایرانی کرونا در تیرماه به بازار می‌آید.

قابل توجه است که اگر شرایط واردات واکسن فایزر مهیا نیست! ولی می‌توان از دو واکسن موثر دیگر که توسط شرکت مدرنا و آسترازنکا تولید شده استفاده کرد، چون واکسن مدرنا در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد تا یک ماه و در دمای منفی بیست درجه (دمای فریز‌های خانگی) تا ۶ ماه دوام می‌آورد.

این واکسن‌ها که دیگر فریزر خاص نمی‌خواهد!

به نقل از خبر فوری، در مدارک مربوط به بررسی‌های اداره غذا و داروی آمریکا در مورد ‎واکسن مدرنا، که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفته می‌شود زدن دو واحد از واکسن مدرنا در پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار مؤثر است و هیچ مشکل خاصی برای افراد بالای ۱۸ سال مشاهده نشده است.

واکسن شرکت آسترازنکا هم تا ۶ ماه در دمای ۲ تا ۸ درجه دوام می‌آورد، احتیاجی به فریز‌های خانگی نداشته و قیمت بسیار مناسبی هم دارد.

البته می‌توان این نکته را در نظر گرفت که براساس برآورد‌ها اگر ایران بخواهد ۱۵ درضد جمعیت کشور را با فایزر واکسینه کند رقمی حدود ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد که معادل ۱۵ هزارمیلیارد تومان است. این درحالی است که تمام بودجه ارائه شده در بودجه سال ۱۴۰۰ تنها هزارمیلیارد تومان است. موضوعی که نشان می‌دهد ایران تمایلی به خرید واکسن نداشته و ندارد و دلایلی که برای عدم خرید آن مطرح می‌شود تنها توجیهاتی برای مردم رفع مسوولیت هستند و تا تولید واکسن کرونای ایرانی که نه زمان دقیق آن و نه میزان کارایی اش نامشخص است باید صبر کنیم!

برترین‌ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
0
ضرویست 600میلیون دلار بودجه ای که قراراست بزودی برای ساخت وتوسعه عتبات در عراق خرج شود را برای واردات واکسن و حفظ جان افراد زنده هزینه کنید. تا کی مرده پرستی و سنگ پرستی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
0
عربستان یخچال از کجا اورده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار