تب و تاب تغییر هویت دختران با تیغ جراحی زیبایی!
کد خبر: ۱۹۸۴۰۴
تاریخ انتشار: 2020 December 13    -    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
سه سال پیش معروف شدن سحر تبر با بازتاب عمل‌های زیبایی او در رسانه‌های خارجی بود؛ از دانمارک گرفته تا هلند، ترکیه، سوئیس، آلمان و .. که جراحی‌های نامتعارف او را عجیب و غریب قلمداد کرده بودند.

تب و تاب تغییر هویت دختران با تیغ جراحی زیبایی!

سه سال پیش معروف شدن سحر تبر با بازتاب عمل‌های زیبایی او در رسانه‌های خارجی بود؛ از دانمارک گرفته تا هلند، ترکیه، سوئیس، آلمان و .. که جراحی‌های نامتعارف او را عجیب و غریب قلمداد کرده بودند.

تعدد عمل‌های زیبایی باعث شده بود چهره نامتعارفی داشته باشد، با فتوشاپ، دست و پاهایش را لاغر می‌کرد، بینی‌اش را کج می‌کرد و همزمان لاغری بیش از اندازه و رفتار‌های عجیب و غریبش یک پیام را به مخاطب می‌داد که این دختر احتمالا درگیر برخی اختلالات روانی است.

دختری لاغر اندام با انواع عمل‌های زیبایی و یک تبر در دست که به سحر تبر معروف شد. ادعای تلاش او برای شباهت به آنجلیناجولی هم که در رسانه‌های خارجی قوت گرفته بود، رنگ باخت و خودش اعلام کرد که شبیه به عروس مردگان، شخصیت یک انیمیشن است.

دو سه سال پیش معروف شدن این دختر با بازتاب عمل‌های زیبایی او در رسانه‌های خارجی بود؛ از دانمارک گرفته تا هلند، ترکیه، سوئیس، آلمان و .. که جراحی‌های نامتعارف او را عجیب و غریب قلمداد کرده بودند، اما سحر تبر که به‌خاطر عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های عجیب، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می‌کرد، پس از ارسال پیام‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد و ترویج خشونت، تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی، گسترش اباحه گری و تشویق جوانان به فساد از جمله جرائم اوست که حالا به ۱۰ سال حبس محکوم شده است و خودش می‌گوید امید به عفو دارد.

سحر تبر فقط یکی از این دختر‌هایی است که اسیر جراحی‌های زیبایی شده، اما اگر نگاهی به فضای مجازی بیندازید امکان ندارد تصویری از دختر‌هایی با عمل‌های زیبایی عجیب و غریب نبینید؛ درواقع امروزه عمل‌های زیبایی از ریز و درشت آن بلای جان زنان ایرانی شده است تا بتوانند به وسیله آن خودی نشان دهند و حتی با فعالیت در فضای مجازی فالوور‌های بالایی جذب کنند که البته عمل جراحی زیبایی بخشی از آن است و رژیم‌های عجیب و غریب و هیکل‌های خاص و ویژه را هم نباید نادیده گرفت.

وسواس زیبایی، جراحی‌های زیبایی را در ایران به یک صنعت درآمدزا تبدیل کرده است، امری که باعث شده علاوه بر گروه بزرگی از جامعه پزشکان فعال در رشته جراحی گوش و حلق و بینی و جراحان پلاستیک، حتی پزشکان عمومی هم وارد این حوزه شوند و داعیه‌ی مهارت در انجام این دست از جراحی‌ها را داشته باشند. تغییر شکل بینی، پروتز سینه، لیپوساکشن، کشیدن پوست، بزرگ کردن لب، گونه سازی و تزریق ژل و چربی برای صاف کردن پوست صورت بسیار رایج است و عمده این متقاضیان امیدوارند با تغییر بینی و گونه و لب و دیگر اعضای بدن به «چهره‌ای عروسکی» دست پیدا کنند و خود را به ستارگان هالیوود نزدیکتر کنند؛ اگرچه آمار رسمی درباره میزان جراحی‌های زیبایی در ایران وجود ندارد، اما نگاه به گزارش‌های داده شده توسط مسئولان بخش‌های مختلف در سال‌های مختلف تا حدودی آنچه را که در این بخش می‌گذرد، روشن می‌کند. به همین دلیل سراغ معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی رفتیم تا درمورد عمل‌های عجیب و غریب، عمل‌هایی که زیر ۱۸ سالگی انجام می‌شوند و نحوه نظارت این سازمان بر این نوع عمل‌ها پرسیدیم.

جراحی‌هایی با جنبه زیبایی برای زیر ۱۸ سال ممنوع است/تخلفات درصورت شکایت پیگیری می‌شوند/ دادسرای انتظامی در انتظار پزشکانی که جراحی‌های زیبایی عجیب و غریب می‌کنند

محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی با اشاره به عمل‌های زیبایی که زیر ۱۸ سالگی انجام می‌شود، گفت: انجام جراحی‌های زیبایی مورد به مورد متفاوت است و بستگی به علت و روش کار دارد برای مثال برخی از جراحی‌های زیبایی جنبه ترمیمی دارند که آن‌ها شامل محدودیت سنی نمی‌شوند.

او ادامه داد: برای مثال ممکن است یک کودکی دچار سوختگی شود و نیاز به جراحی زیبایی پیدا کند یا دچار شکستگی استخوان شود و نیاز به جراحی ترمیمی و زیبایی داشته باشد یا انحراف بینی داشته باشد که تنفس او را دچار مشکل کند که در این شرایط محدودیت سنی مطرح نیست و جراحان می‌توانند زیر سن ۱۸ سال هم فرد را عمل کنند.

جهانگیری تصریح کرد: برخی از جراحی‌های زیبایی مانند لازک چشم و... هستند که زیر سن ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، چون افراد در سن رشد هستند و ممکن است پس از جراحی با تغییر شکل در صورت و اندام مواجه شوند به همین دلیل جراحان نباید آن‌ها را عمل کنند تا هم سن بلوغ گذر کند هم اینکه به سن قانونی برسند.

معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی با اشاره به نحوه نظارت بر اعمال جراحان زیبایی گفت: ما نمی‌توانیم فرد به فرد مراجعان پزشکان را مورد بازرسی قرار دهیم به همین دلیل اگر شکایتی شود یا به ما اطلاع رسانی شود، سریعا پیگیری می‌کنیم.

او افزود: تخلفات در این حوزه به دوقسمت تقسیم می‌شود برخی از تخلفات اینگونه است که فرد پس از جراحی دچار عارضه می‌شود و برخی هم ناشی از نداشتن عملکرد است، اما در حال حاضر بنده آماری از تعداد پزشکانی که تخلف کردند و افراد زیر ۱۸ سال را عمل کردند ندارم.

جهانگیری درمورد عمل‌های عجیب و غریب که به تازگی مد شده است، بیان کرد: انجام جراحی‌های زیبایی عجیب و غریب توسط پزشکان تخلف است و ما هم قبلا اعلام کردیم چنین کار‌هایی توسط پزشکان نباید انجام گیرد، چون در تمام اقدامات پزشکی، عرف جامعه و مباحث اخلاقی باید رعایت شود و اگر موردی خارج از آن باشد تخلف محسوب می‌شود و در دادسرای انتظامی برخورد می‌شود.

او افزود: درخصوص جراحی‌های زیبایی عجیب و غریب ما از دو محل رسیدگی می‌کنیم یکی اینکه یا بیمار، ولی و قیم او شکایت می‌کند یا اینکه مدعی العموم، دادستان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و.. شکایت می‌کنند که در هر دوصورت به محض اینکه شکایتی به دستمان برسد رسیدگی‌های انتظامی لازم را انجام می‌دهیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشک درخصوص پرونده سحر تبر تصریح کرد: پرونده ایشان هم در حال رسیدگی است و طبق نظر کمیسیون‌های تخصصی براساس قانون رسیدگی انتظامی انجام می‌شود.

جلوی ترویج سحر تبر‌ها را بگیریم

به هرحال اشتیاق به تیغ جراحی باوجود هزینه‌های هنگفت و سنگین در ایران وجود دارد و گریبان گیر بچه‌های دهه هشتادی شده است پس باید با درنظر گرفتن تمهیدات آموزشی لازم مانع از ورود این تب و تاب در میان بچه‌های دهه نودی شد درواقع این موضوع هم اهتمام ویژه خانواده‌ها را می‌طلبد که اجازه ندهند فرزندشان بی رویه و بدون کنترل از فضای مجازی استفاده کنند و هم اینکه آموزش و پرورش باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد تا دیگر شاهد سحر تبر‌ها در جامعه نباشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار