کار‌های ممنوعه در دوران بارداری
کد خبر: ۱۹۸۲۷۴
تاریخ انتشار: 2020 December 13    -    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
در راهنما‌های دوران بارداری تقریبا هر آنچه را باید درباره حفظ سلامت خود و کودکتان بدانید، می‌توانید پیدا کنید. می‌دانید که به چه چیز‌هایی برای خوردن و نوشیدن نیاز دارید، چه ورزشی انجام دهید که تناسب اندامتان حفظ شود و برای زایمان آماده تان کند، مکمل‌هایی که به آن‌ها احتیاج دارید و دیگر هشدار‌های این دوران.

کار‌های ممنوعه در دوران بارداری«تابناک با تو» - در راهنما‌های دوران بارداری تقریبا هر آنچه را باید درباره حفظ سلامت خود و کودکتان بدانید، می‌توانید پیدا کنید. می‌دانید که به چه چیز‌هایی برای خوردن و نوشیدن نیاز دارید، چه ورزشی انجام دهید که تناسب اندامتان حفظ شود و برای زایمان آماده تان کند، مکمل‌هایی که به آن‌ها احتیاج دارید و دیگر هشدار‌های این دوران. با این حال مواردی وجود دارد که ممکن است در این راهنما‌ها پیدا نشود و یا اشاره به آن‌ها فراموش شده باشد. در این مقاله می‌خواهیم مواردی را به شما معرفی کنیم که ممکن است بی آنکه بدانید برای بارداری تان خطرناک باشد.

کار‌های ممنوعه در دوران بارداری

مواردی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

۱. از گاز‌های خطرناک دوری کنید

بی صبرانه می‌خواهید برای کودکی که در راه دارید یک اتاق زیبا آماده کنید؟ آماده سازی اتاق هیچ ایرادی ندارد، اما اگر در فکر این هستید که اتاق را رنگ کنید، باید بگویم بهتر است دست نگه دارید. گاز‌هایی که از رنگ بیرون می‌آید برای خانم‌های باردار خوب نیست و باید از استشمام آن‌ها خودداری کنید، مخصوصا در مکان‌هایی که تهویه مناسبی ندارند. می‌توانید از کمک شخص دیگری برای کامل کردن رنگ دیوار‌های اتاق کودک بهره بگیرید و البته مدتی خودتان آن اطراف دیده نشوید!

۲. حمام آب گرم شاید زیاد برای بچه‌ای که در شکم دارید خوشایند نباشد

یک حمام آب گرم می‌تواند حس آرامش بخش بسیار خوبی داشته باشد. با اینکه لازم نیست از حمام آب گرم بترسید، اما این احتمال وجود دارد که افزایش دمای بدن باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در دوران بارداری شود. مثلا باعث افت فشار خون در مادر می‌شود که در نتیجه آن مواد مغذی و اکسیژن کافی به کودک نمی‌رسد. در موارد شدید، این مشکل ممکن است باعث سقط جنین، ضعف و بیماری شود. در طول بارداری رفتن به سونا و حمام‌های بسیار داغ اصلا کار عاقلانه‌ای نیست. توصیه می‌شود دمای هسته بدن را پایین ۳۸ درجه سانتی گراد نگه دارید.

کار‌های ممنوعه در دوران بارداری

۳. آب میوه‌ها در طول بارداری شاید زیاد سالم نباشند

شاید عجیب به نظر بیاید، اما آب میوه‌ها در طول بارداری ممکن است آنچنان هم خوب نباشند و دلیلش مقدار قند موجود در آن‌ها است. یک چیز را همیشه در نظر بگیرید: خوردن خود میوه بهتر از خوردن آب میوه است، چون آب میوه قند بالایی دارد و فیبرش نسبت به میوه بسیار پایین‌تر است. قند بالای موجود در آبمیوه می‌تواند به سادگی قند خونتان را بالا ببرد و باعث مشکلاتی نظیر دیابت بارداری شود.

۴. خوابیدن روی پشت

خوابیدن روی سمت چپ بدن بیشتر از هر نوع دیگری در طول بارداری توصیه می‌شود. ممکن است خوابیدن روی یک سمت سخت باشد و بخواهید حالت خوابیدنتان را تغییر دهید. می‌توانید این کار را بکنید، اما از خوابیدن روی پشت خودداری کنید. خوابیدن روی پشت در طول بارداری می‌تواند باعث کمردرد، مشکل در تنفس، فشار خون پایین و دیگر خطر‌های مرتبط شود. از سوی دیگر خوابیدن روی پهلو به افزایش جریان خون به سمت جنین کمک می‌کند.

۵. استفاده از پتو‌های الکتریکی

اگر هنگام بارداری در جا‌های سرد زندگی می‌کنید، داشتن پتو برقی می‌تواند بسیار دلپذیر باشد. اما میدان‌های الکترومغناطیسی با سطح پایینی که در پتو‌های برقی ایجاد می‌شود برای جنین تان خوب نیست.

۶. محصولات مراقبت از پوست

کار‌های ممنوعه در دوران بارداری

شاید فکر کنید محصولات مراقب از پوست در طول بارداری زیاد مهم نباشند، چون خوردنی نیستند، اما ممکن است اشتباه کنید. آنچه روی پوستتان می‌زنید توسط بدنتان جذب می‌شود و می‌تواند تاثیر منفی روی کودکتان داشته باشد. خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که در طول بارداری باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از اسید سالیسیلیک، رتینوئید‌ها و بنزوئیل پراکسید. قبل از خرید محصولات آرایشی خود در این دوران، حتما مواد تشکیل دهنده اش را مطالعه کنید.

مصرف قند در دوران بارداری چقدر خطرناک است؟

اگر خانمی باردار هستید و یا تجربه آن را دارید مسلما با غذا‌های کلاسیکی که در طول بارداری باید از آن‌ها پرهیز کنید آشنا هستید. اما باقی برنامه غذایی تان چه؟ آیا دیگر غذا‌های خارج از دید نیز می‌توانند روی سلامت آینده کودکتان تاثیر بگذاریند؟ بر اساس اطلاعات علمی جدید قند از مواردی است که باید حواستان به آن باشد. در تحقیقی جدید که روی تقریبا ۹۰۰۰ مادر انجام گرفت مشخص شد مصرف بالای قند توسط مادر می‌تواند باعث شود خطر ابتلای کودک به آلرژی و آسم افزایش پیدا کند.

قند می‌تواند به سلامت کودک آسیب برساند؟

کار‌های ممنوعه در دوران بارداری

این تحقیق که به تازگی در ژورنال European Respiratory منتشر شده است قند دریافتی خانم‌هایی که به زودی مادر می‌شوند را توسط پرسشنامه‌ای تخمین زده است این قند‌ها شامل تمام گروه‌های غذایی اصلی می‌شد. سال‌ها بعد وقتی کودکان به سن ۸ سالگی رسیدند محققان آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند تا متوجه شوند مواردی که پزشکان آن‌ها را به عنوان انواع حساسیت، اگزما، اتوپی و عملکرد ریه تشخیص می‌دهند در این کودکان چگونه است.

بعد از احتساب تمام متغیر‌هایی که می‌توانستند در میزان سلامت کودکان تاثیر بگذارند نتایج نشان داد بین میزان مصرف قند توسط مادر و ابتلای کودک به اتوپی و آسم رابطه وجود دارد. جالب اینجاست که رشد این بیماری‌ها هیچگونه ارتباطی با میزان مصرف قند خودِ کودک نداشت. به عبارت دیگر: میزان قند مصرفی مادر در زمان بارداری از قندی که کودک پس از بدنیا آمدن مصرف می‌کرد اهمیت بیشتری داشت.

بهترین روش برای اجتناب از قند چیست؟

به گفته این تحقیق رابطه‌ای مستقیم بین مصرف قند در طول بارداری و افزایش خطر آتوپی و آسم در کودک وجود دارد. چنین چیزی دقیقا چگونه اتفاق می‌افتد؟ محققان دقیقا مطمئن نیستند، اما مطمئن هستند که با تاثیر قند روی التهاب، سیستم ایمنی و میکروبیوم در ارتباط است؛ بنابراین چه مقدار شکر زیادی است و خانم‌های باردار از چه نوع قند‌هایی باید پرهیز کنند؟ قند‌هایی که خانم‌های باردار باید از آن‌ها اجتناب کنند شامل تمام قند‌هایی می‌شود که توسط تولید کنندگان به غذا‌ها اضافه می‌شود و همچنین قند موجود در عسل، شیره و آب میوه ها. این قند‌ها شامل لاکتوز موجود در شیر و یا قند‌هایی که به صورت طبیعی در ساختار سلولی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد نمی‌شود.

منبع: دکتر کرمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار