حضور، نقش و تاثیر زنان روزنامه‌نگار در ۶ کشور جهان
کد خبر: ۱۹۷۹۶۲
تاریخ انتشار: 2020 December 09    -    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
... صدا و نظر زنان به‌ویژه در اخبار سیاسی و اقتصادی بسیار محدود و گوشه‌ی رینگ است، اما وضعیت در اخبار ورزشی و هنری و جامعه نیز تفاوت چندانی ندارد. کماکان در اکثر گزارش‌ها، «سوژه‌ی اصلی» گزارش یک مرد است و گزارش حول محور این مرد/ مردان می‌چرخد.

حضور، نقش و تاثیر زنان روزنامه‌نگار در ۶ کشور جهان

حضور، نقش و تاثیر زنان روزنامه‌نگار در ۶ کشور جهان«تابناک باتو» ـ نتایج گزارش تازه‌ای درباره‌ی حضور، نقش و تاثیر زنان روزنامه‌نگار در ۶ کشور جهان (ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، هند، کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی) نشان می‌دهد که متاسفانه در کماکان بر همان پاشنه‌ی سابق می‌چرخد و زنان همچنان نه تنها سهم بسیار اندکی از سمت‌های مدیریت، دبیری و سردبیری را دارند، بلکه نگاه و نظر آن‌ها کمتر منعکس شده و نگاه مردانه در تحریریه برقرار است.

این گزارش ۱۷۸ صفحه‌ای که به سفارش بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» تهیه شده، حضور زنان در این ۶ کشور را نه تنها در تحریریه‌ها، که در چگونگی پوشش اخبار رسانه‌های این کشورها نیز بررسی کرده است. گزارش تاکید می‌کند که کماکان نه تنها عمده‌ی اخبار «به دست مردان» تولید می‌شود که «برای مردان» نیز تهیه می‌شود و کماکان گروه مخاطب غالب، مردان‌اند و بس. وضعیت حضور زنان در رسانه‌ها به عنوان کارشناس و نقل قول از آن‌ها به عنوان متخصص نیز در یک دهه‌ی اخیر تغییر چندان و ملموسی نکرده است.

گزارش می‌گوید، در همه‌ی این ۶ کشور، شمار حضور زنان در سمت‌های مدیریتی تحریریه‌ها از سال ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۲۰ تقریبا ثابت باقی مانده است. در این کشورها احتمال این‌که از مردان به عنوان کارشناس و متخصص دعوت یا نقل قول شود، در مقایسه با زنان بین ۲ تا ۶ برابر بیشتر است. صدا و نظر زنان به‌ویژه در اخبار سیاسی و اقتصادی بسیار محدود و گوشه‌ی رینگ است، اما وضعیت در اخبار ورزشی و هنری و جامعه نیز تفاوت چندانی ندارد. کماکان در اکثر گزارش‌ها، «سوژه‌ی اصلی» گزارش یک مرد است و گزارش حول محور این مرد/ مردان می‌چرخد.

حضور، نقش و تاثیر زنان روزنامه‌نگار در ۶ کشور جهان

گزارش به تلخی نتیجه می‌گیرد که نگاه از زاویه «حقوق جنسیت» تقریبا از رسانه‌های همه‌ی این کشورها غایب است و در تحریریه‌ها یک ارزش و ضرورت نیست. اخبار در رسانه‌های این کشورها با سوگیری مثبت به نفع مردان تنظیم می‌شود و زنان خبرنگار باید خودشان را با این سوگیری به اسم «ارزش‌های فرهنگی» و «ارزش‌های حرفه‌ای» منطبق و در این چارچوب مردسالار حرکت کنند.


گزارش می‌گوید حتا با این‌که در ۳ کشور(آمریکا، بریتانیا و آفریقای جنوبی) شمار زنان در تحریریه‌ها بیشتر شده، به این دلیل که زنان بسیار کمتر در سطوح تصمیم‌گیری حضور دارند، ارزش‌ها و سوگیری مردانه برقرار است و نحوه‌ی تنظیم اخبار تفاوت ملموسی پیدا نکرده است: «رسانه ۲۵ سال بعد از بیانیه‌ی کنفرانس جهانی زنان در پکن، کماکان یک جهان مردانه است و بس.»

گزارش می‌گوید در سال ۲۰۱۹، حجم پوشش اخبار مربوط به نابرابری و تبعیض جنسیتی در رسانه‌های آمریکا، بریتانیا، هند و نیجریه، کمتر از نیم درصد حجم کل اخبار بوده و این رقم در آفریقای جنوبی و کنیا به کمتر از ۱ درصد می‌رسد. نکته تلخ‌تر می‌دانید کجاست؟ بین ۵۶٪ تا ۸۴٪ سوژه‌های اصلی در تمام این اخبار و گزارش‌ها نیز مردان بودند و نه زنان!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار