تاریخ انتشار: 2020 December 15    -    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
محققان توضیح می‌دهند، هنگامی که عمداً برای اهداف سرگرمی ترس و وحشت را تجربه می‌کنند، همزمان ترس و لذت را تجربه می‌کنند. ترس به طور کلی یک احساس ناخوشایند است که برای محافظت از مردم در برابر خطرات تکامل یافته است. با این حال، امروزه بسیاری به دنبال تجربیات ترسناک فقط برای سرگرمی هستند.

چگونه از ترس لذت می بریم؟

چگونه از ترس لذت می بریم؟«تابناک با تو» - دانشمندان دانمارکی داوطلبان را با اشباح و زامبی ترساندند تا بفهمند چرا مردم از ترس احساس لذت می‌کنند. معلوم شد که واکنش مشابه واکنش ناشی از بازی‌ها است. اما رعایت چارچوب مهم است - مردم ترس بیش از حد ضعیف یا خیلی قوی را بسیار کمتر دوست دارند.

دانشمندان دریافته اند که چگونه می‌توان از ترس لذت برد

فیلم‌های ترسناک، بازی‌های جذاب با دیوانگان و زامبی‌ها، جاذبه‌هایی مانند خانه‌های خالی از سکنه - همه این موارد در تعداد قابل توجهی از مردم محبوب است. روانشناسان دانشگاه آرهوس دریافته اند که ترس برای لذت بردن از آن چیست. این مطالعه در مجله Psychological Science منتشر شده است.

سالهاست که دانشمندان گمان می‌کنند تغییرات فیزیولوژیکی، مانند ضربان قلب سریعتر یا ترشح برخی هورمون‌ها، دلیل اصلی لذت بردن از ترس مردم است. با این حال، تاکنون، رابطه مستقیم بین این تغییرات و لذت بردن از ترس مورد مطالعه قرار نگرفته است.

محققان ۱۱۰ داوطلب را برای سفر به خانه Haunted House دعوت کردند. شرکت کنندگان با استفاده از شاخص‌های فیزیکی، در خانه ۵۰ اتاقه قدم زدند، جایی که آن‌ها دائما توسط زامبی‌ها و هیولا‌های دیگر مورد حمله قرار می‌گرفتند. محققان همچنین از طریق دوربین شرکت کنندگان را مشاهده کردند که این امر باعث می‌شد واکنش آن‌ها مستقیماً مشاهده شود.

چگونه از ترس لذت می بریم؟

پس از خروج از خانه، شرکت کنندگان باید میزان ترس خود و اینکه آیا از آن لذت می‌برند را ارزیابی کنند. دانشمندان این پاسخ‌ها را با داده‌های به دست آمده از دوربین‌ها و ابزار‌های نظارتی مقایسه کردند؛ بنابراین آن‌ها توانستند برداشت‌های ذهنی افراد را با تغییرات فیزیولوژیکی مقایسه کنند.

مطالعات قبلی در مورد ترس بیشتر در محیط آزمایشگاهی با محرک‌های نسبتاً ضعیف مانند نمایش قطعاتی از فیلم‌های ترسناک انجام می‌شد. این می‌تواند اندازه گیری برانگیختگی فیزیولوژیکی را دشوار کند، زیرا در آزمایشگاه واکنش ممکن است کمتر از وضعیت واقعی باشد.

مارک مالمدورف آندرسن، محقق اصلی مطالعه، می‌گوید: "ما یک آزمایش را انجام دادیم در حالی که شرکت کنندگان از ترس و هیجان فریاد می‌کشیدند. "
نتیجه تجزیه و تحلیل یک نمودار U وارونه بود که بالاترین نقطه آن حداکثر لذت ترس بود.

آندرسن می‌گوید: "اگر مردم خیلی ترس نداشته باشند، از آن به اندازه کافی لذت نمی‌برند و اگر خیلی ترسیده باشند همین اتفاق می‌افتد. " "شدت ترس به ظاهر برای حداکثر لذت از اهمیت برخوردار است. "همین نمودار هنگام تجزیه و تحلیل ضربان قلب شرکت کنندگان شکل گرفت. برخی انحرافات از هنجار خوشایند بود، اما اگر خیلی بزرگ و طولانی باشد، مردم احساس ناراحتی می‌کنند.

به گفته آندرسن، این کاملاً شبیه واکنش مردم در بازی‌ها است. او می‌گوید: "به عنوان مثال می‌دانیم که وقتی انتظارات افراد در یک بازی نقض می‌شود، این امر باعث کنجکاوی می‌شود و برخی تحقیقات اهمیت کمی از عدم اطمینان و تعجب را برای لذت بخش کردن بازی نشان می‌دهد.

چگونه از ترس لذت می بریم؟

بنابراین، محققان نتیجه گرفتند، وقتی مردم فیلم ترسناک تماشا می‌کنند یا از خانه‌های ارواح دیدن می‌کنند، اساساً با ترس بازی می‌کنند. آندرسن نتیجه گیری می‌کند: "مطالعه ما برخی از اولین شواهد تجربی رابطه‌ی بین ترس، لذت و تحریک جسمی در استفاده تفریحی از ترس را ارائه می‌دهد. "

پیش از این، فیلم‌های ترسناک به دانشمندان کمک می‌کردند تا تفاوت بین اضطراب و ترس را در فعالیت مغز پیدا کنند. برای انجام این کار، آن‌ها با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی، فعالیت مغز افراد را هنگام تماشای یک فیلم ترسناک کنترل کردند. در همان زمان، دانشمندان کل فیلم را یک حالت اضطراب می‌دانستند و ترس فقط در هنگام صحنه‌های خاصی از آن ثبت می‌شد - به عنوان مثال، هنگامی که یک هیولا از گوشه بیرون می‌پرد.

مشخص شد که مناطقی از مغز که وظیفه پردازش احساسات و عملکرد‌های ذهنی را بر عهده دارند، به ترس پاسخ می‌دهند و در هنگام اضطراب، فقط آن قسمت‌هایی از مغز که سیگنال‌های بینایی و شنوایی را پردازش می‌کنند، فعال هستند.

منبع: سیارک