دارایی دلاری ایران در بانکهای خارجی چقدر است؟
کد خبر: ۱۹۷۶۹۷
تاریخ انتشار: 2020 December 05    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
واحد اطلاعات اکونومیست از دارایی حدود ۱۹ میلیارد دلاری ایران نزد بانکهای خارجی در پایان ژوئن ۲۰۲۰ خبر داد و کل ذخایر ارزی کشور در پایان سال ۲۰۲۰ را ۶۵ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار پیش بینی کرد.

تا پایان ۲۰۲۰ کل ذخایر ارزی کشور به ۶۵ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار می رسد. پیش از این گزارش ها حاکی از این بود که دارایی ایران در بانکهای خارجی ۴/۲۳ میلیارد دلار و تعهدات آن ۵/۲۵ میلیارد دلار است
گزارش بانک تسویه حسابهای بین المللی حاکی است: تعهدات ایران به بانکهای بین المللی در پایان سال ۲۰۰۴ میلادی ۲۱ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار بوده است که این رقم در سه ماهه دوم امسال با بیش از ۸/۳ میلیارد دلار افزایش روبرو شده است.

بنابراین گزارش، تعهدات ایران به بانکهای خارجی در پایان سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۴ میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلار بوده است که طی ۱۸ ماه با ۱۱ میلیارد دلار افزایش مواجه شد.

بانک تسویه حسابهای بین المللی با اعلام این که دارائی خارجی ایران در بانکهای بین المللی در پایان سال ۲۰۰۴ میلادی ۲۱ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار بوده است، افزود: این رقم طی شش ماه اول سال جاری بیش از دو میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، دارایی خارجی ایران در پایان سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۷ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده است که این رقم طی ۱۸ ماه با ۷/۵ میلیارد دلار افزایش روبرو شد.

و حالا اطلاعات اکونومیست ، از دارایی حدود ۱۹ میلیارد دلاری ایران نزد بانکهای خارجی در پایان ژوئن ۲۰۲۰ خبر داد و کل ذخایر ارزی کشور در پایان سال ۲۰۲۰ را ۶۵ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار پیش بینی کرد.

همچنین در این گزارش آمده است چه ریسک هایی برای ایران وجود دارد :

ریسک حکومتی: ریسک حکومتی ایران CCC تشخیص داده شده است. دولت ایران به دلیل وجود مشکلات در صادرات نفت و تحریم‌های آمریکا با رکود اقتصادی و کسری بودجه فزاینده روبرو است. بیماری کرونا و افت قیمت نفت نیز به این فشارها افزوده است. تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به درآمدها و کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز نیز به دلیل ضعف اقتصادی چالش‌برانگیز بوده است. درآمدهای مالیاتی نیز در سطح پایینی باقی خواهد ماند.

ریسک ارزی: نمره CCC به ریسک ارزی ایران داده شده است. شکاف بزرگ میان نرخ مبادله رسمی ارز و نرخ بازار غیررسمی همچنان باقی خواهد ماند و سیاست پولی ضعیف و تورم بالا، ناترازی های موجود را تشدید خواهد کرد. با این حال زمزمه رفع احتمالی تحریم‌ها باعث تقویت نسبی ریال در بازار شده است.

ریسک بخش بانکی: نمره ریسک بخش بانکی ایران CC برآورد شده است. این نمره منعکس‌کننده رشد سریع اعتباردهی به بخش عمومی و وجود حجم انبوه تسهیلات معوق است. مشکل تسهیلات معوق در نتیجه رکود طولانی اقتصاد، شیوع کرونا و افت قیمت نفت تشدید خواهد شد.

ریسک سیاسی: نمره ریسک سیاسی ایران CC است. تنش بین ایران و آمریکا با وجود کاهش نسبی، همچنان بالاست. درحالی که اقتصاد طی سه سال گذشته در رکود باقی مانده، جمعیت بیکاران افزایش یافته و سطح استاندارد زندگی مردم کاهش پیدا کرده می‌توان گفت ریسک تنش‌ها افزایش خواهد یافت.

ریسک ساختار اقتصادی: اکونومیست نمره ایران از نظر ریسک ساختار اقتصادی را B تشخیص داده شده است. وابستگی به درآمد نفتی باعث آسیب پذیری اقتصاد در برابر تغییر قیمت و تولید نفت و گاز شده است. تحریم آمریکا و شیوع کرونا به اعتماد سرمایه گذاران در این بخش ضربه زده است.

اقتصاد برتر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار