درمان انگشت ماشه ای مادرزادی در نوزادان چیست؟
کد خبر: ۱۹۷۶۴۹
تاریخ انتشار: 2020 December 05    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

درمان انگشت ماشه ای مادرزادی در نوزادان چیست؟

سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

باسلام مادر نوزادی 5روزه هستم ومتوجه شدم که بند انگشتان دستان پسرم دارای گرفتی است. بند انگشتان شست نیمه باز می‌شود.برای درمان فرزند چه کاری انجام بدهم؟ آیا اصلاح می شود؟

انگشت ماشه ای (Trigger finger)، وضعیتی است که در آن یکی از انگشتان به حالت خمیده باقی می ماند. این انگشت ممکن است با حرکتی ناگهانی صاف شده و سر جای خود برگردد، مانند انگشتی که ماشه تفنگ را می کشد و سپس آن را آزاد می کند.
انگشت ماشه ای که آن را تنوسینوویت استنوزیس نیز می نامند، زمانی ایجاد می شود که غلاف اطراف تاندون در انگشت دست، به دلیل التهاب باریک می شود. اگر این وضعیت خیلی شدید باشد، انگشت ماشه ای شما در حالت خمیده قفل می‌گردد.
انگشت ماشه ای معمولادر خانم ها و در سنین میانسالی بیشتر (دو تا شش برابر مردان) دیده می شود البته انجام کارهای تکراری با دست، بیماری های روماتیسم مفصلی (نقرس)، کم کاری تیروئید، بیماری های عفونی مانند سل و دیابت از عوامل زمینه ساز انگشت ماشه ای است که در انگشتان میانی و انگشتری بیشتر دیده می شود. گاهی نیز وارد آمدن ضربه به بروز این مشکل منجر می شود.این بیماری ممکن است به صورت مادرزادی و در انگشت شست نوزادان دیده شود.
درمان انگشت ماشه ای در مراحل ابتدایی و در شرایطی که مدت زمان زیادی از شروع علائم آن سپری نشده باشد (کمتر از یک ماه) در بسیاری از موارد با تزریق موضعی کورتون ممکن است. هرچه از شروع علائم، مدت زمان بیشتری سپری شده باشد از احتمال تاثیر تزریق موضعی در بهبود علائم کاسته می شود. در این شرایط با عمل جراحی کوچکی که انجام می شود، غلاف پوشاننده تاندون در قاعده انگشت در کف دست آزاد شده و عارضه بهبود می یابد.
البته باید گفت در نوزادان این بیماری ممکن است با ماساژ آرام به مرور رفع شود اما اگر مشکل برطرف نشود 3 تا5سالگی بهترین زمان برای درمان و جراحی است.
در هرحال تشخیص پزشک بهترین راه برای یافتن درمان درست است.

سینا پرس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار