افراد در معرض خطر HIV به کجا مراجعه کنند؟
کد خبر: ۱۹۷۵۹۶
تاریخ انتشار: 2020 December 04    -    ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمام مراحل اخذ تست اچ آی وی در نهایت محرمانگی صورت می‌گیرد، در عین حال بر اهمیت شناسایی به موقع بیماران تاکید کرد و گفت: با تشخیص زودهنگام بیماری و شروع درمان، نه تنها فرد عمر طبیعی خواهد داشت، بلکه قابلیت انتقال بیماری به دیگران نیز نزدیک به صفر می‌شود.

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمام مراحل اخذ تست اچ آی وی در نهایت محرمانگی صورت می‌گیرد، در عین حال بر اهمیت شناسایی به موقع بیماران تاکید کرد و گفت: با تشخیص زودهنگام بیماری و شروع درمان، نه تنها فرد عمر طبیعی خواهد داشت، بلکه قابلیت انتقال بیماری به دیگران نیز نزدیک به صفر می‌شود.

دکتر پروین افسر کازرونی با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز مبنی بر «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک»، گفت: زمانی که ویروس اچ آی وی وارد بدن فرد می‌شود بلافاصله علائم در فرد بروز پیدا نمی‌کند. ویروس وارد بدن فرد شده و طی دوره‌ای طولانی به تدریج شروع به تکثیر می‌کند و لنفوسیت‌ها و سلول‌های ایمنی بدن را هدف قرار داده، وارد آنها می‌شود و شروع به رشد و تکثیر می‌کند و به تدریج سلول‌ها تخریب می‌شوند.

"HIV" چه زمانی "ایدز" می شود؟

وی با تاکید بر اینکه دوره بروز علائم حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا سلول‌های ایمنی تخریب شود، ادامه داد: پس از تخریب این سلول‌ها و تضعیف سیستم ایمنی، به تدریج سایر عفونت‌ها سراغ فرد می‌آید. این عفونت‌ها که در افراد سالم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و فرد طی مدتی بهبود پیدا می‌کند، اما در افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شدید می‌شود و عفونت یا سرطان‌هایی که فرد دچار آن می‌شود، می‌تواند مشکلات عدیده برای بیمار به وجود آورد و این مرحله «ایدز» نامیده می‌شود.

اهمیت مراجعه زودهنگام در افراد مشکوک به HIV

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، ادامه داد: در بحث پیشگیری از اچ آی وی در وهله اول آگاهی‌رسانی نسبت به این عفونت بسیار مهم است. درصورتی که ویروس وارد بدن فرد شود و فرد به سرعت برای تشخیص مراجعه کند، بلافاصله دارودرمانی برای او آغاز خواهد شد. داروها ویروس را مورد حمله قرار می‌دهند و همین موضوع سبب می‌شود سطح ویروس کاهش یابد و مهار شود و از پیشرفت ویروس که به تدریج سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شد، جلوگیری می‌شود و نهایتا فرد کیفیت معمول زندگی را خواهد داشت. بنابراین؛ آگاهی در مورد اینکه عفونت اچ آی وی در صورت تشخیص زودهنگام ، شروع درمان و پایبندی قابل کنترل است و همچنین آگاهی نسبت به این عفونت و راه‌های انتقال آن بسیار مهم است.

افراد در معرض خطر HIV به کجا مراجعه کنند؟

وی درباره راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی، توضیح داد: ترشحات جنسی فرد آلوده، ترشحات خونی و انتقال از مادر به کودک در دوران بارداری و شیردهی، سه شیوه انتقال ویروس به سایرین هستند. با آگاهی نسبت به راه‌های انتقال ویروس اگر رفتاری وجود داشته باشد که احتمال دهند در معرض ابتلا به ویروس بودند می‌توانند به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند. در این مراکز آموزش، مشاوره و تست اچ آی وی در نهایت محرمانگی و به شکل رایگان انجام می‌شود و در صورتی که تشخیص دهند فرد مبتلا به اچ آی وی است، درمان شروع می‌شود و کلیه خدمات آزمایشگاهی، بررسی بالینی، ارائه دارو، مشاوره و توانمندسازی فرد در مراقبت از خود و خانواده... رایگان خواهد بود.

نحوه انجام تست HIV

وی در خصوص نحوه انجام تست اچ آی وی، بیان کرد: تستی‌که وجود ویروس اچ آی وی را به ما نشان می‌دهد، تست خونی است؛ یعنی در تست‌های اولیه، تست‌های سریعی داریم که با استفاده از یک قطره خون توسط افراد آموزش دیده، تشخیص ابتدایی انجام می‌شود. این تست اولیه به معنای تشخیص قطعی اچ آی وی نیست و به معنای این است که تست اولیه واکنش نشان داده و لازم است تست تکمیلی هم انجام شود. تست تکمیلی هم آزمایش خون است و نشان دهنده ابتلا یا عدم ابتلای قطعی فرد است.

چرایی افزایش تعداد زنان مبتلا

کازرونی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر درصد زنان در موارد شناسایی شده اچ آی وی بالاتر رفته است، اما اکثر این خانم‌ها کسانی هستند که متاهل و متعهد هستند و رفتار پرخطر نداشتند، ولی چون همسرشان به اچ آی وی مبتلا بوده و آگاهی کافی هم نداشته، سبب شده ویروس به همسرش منتقل شود. بنابراین نباید این تصور وجود داشته باشد که فرد مبتلا حتما بی‌بندوباری جنسی و یا اعتیاد تزریقی داشته که به اچ آی وی مبتلا شده است. با این نگاه از زدن انگ و برچسب به مبتلایان خودداری می‌کنیم، مهم این است که درک خطر برای فرد ایجاد شود.

مشاوره، تشخیص و درمان محرمانه و رایگان HIV

وی با تاکید بر محرمانگی انجام مشاوره و تست تشخیص اچ آی وی، گفت: افرادی که به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه می‌کنند، داوطلب انجام مشاوره و تست هستند و پرسنل مراکز درخصوص نحوه برخورد با این افراد آموزش دیدند، به هیچ‌ عنوان در ابتدا اسم و فامیل و کارت شناسایی از فرد مراجعه کننده درخواست نمی‌شود و او می‌تواند هر اسمی را که انتخاب می‌کند به پرسنل اعلام کند، این اسم تبدیل به یک کد می‌شود و از زمان انجام تست آن کد ملاک ما خواهد بود و در صورتی که فرد مبتلا باشد، با این کد مراحل مراجعه به پزشک و دریافت درمان را آغاز می‌کند.

کازرونی تاکید کرد: موضوع محرمانگی یک اصل قانونی و اخلاقی است، اگر اطلاعات بیمار به کسی غیر خود فرد ارائه شود، پیگرد قانونی خواهد داشت و قانون از این فرد حمایت می‌کند. حتی اگر بیمار شناسایی شده متاهل هم باشد بدون رضایت او حق افشا اطلاعاتش به همسرش وجود ندارد و فرد باید راضی به اعلام شرایط به همسرش باشد؛ البته یکی از اجزا خدماتی که نیروهای ما در مراکز مشاوره می‌دهند این است که فرد را مشاوره دهند تا حس مسئولیت در فرد مبتلا به وجود آید وخود فرد همسرش را برای انجام تست و افزایش آگاهی نزد مراکز ما بیاورد تا وضعیت او مشخص شود که ویروس به او منتقل شده است یا خیر. در صورتی که فرد نتواند خودش موضوع را با همسرش درمیان بگذارد با کمک مشاورین ما این اتفاق انجام می‌شود ولی در نهایت اگر چنین رضایتی وجود نداشته باشد، به هیچ وجه وجود بیماری را به همسرش اعلام نمی‌کنیم.

HIV؛ بیماری عفونی قابل کنترل

کازرونی در خاتمه با بیان اینکه اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص زودهنگام و شروع درمان، نه تنها فرد عمر طبیعی خواهد داشت، بلکه قابلیت انتقال بیماری به دیگران نیز نزدیک به صفر می‌شود. به همین دلیل رسالت مهم ما دادن آگاهی به مردم جهت پیشگیری، برطرف کردن باورهای غلط، فراهم آوردن امکان تشخیص زودهنگام بیماری و ارائه درمان به موقع است. لازم است افراد را ترغیب و تشویق کنیم که جهت تشخیص و درمان بیماری سریع‌تر اقدام کنند.

وی همچنین گفت: افراد می‌توانند جهت کسب اطلاعات مرتبط با اچ آی وی و بیماری‌های آمیزشی و دریافت آدرس و تلفن کلیه مراکز ارایه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، تشخیص و مراقبت در سراسر کشور به سایت وزارت بهداشت به آدرس WWW.HIV-STI.IR مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار