احیای جاده حج «زبیده» بین نجف و عربستان پس از قرن‌ها
کد خبر: ۱۹۷۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 05    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
علاقه به این مسیر در روزهای حکومت عباسی افزایش یافت، به ویژه به دست بیده بنت جعفر بن منصور همسر هارون الرشید و مادر امین بود. زبیده بسیار به حجاج رسیدگی می‌کرد و بناهایی در مسیر حج به دستور او ساخته می‌شد.

احیای مسیر حج «زبیده» بین نجف و عربستان پس از قرن‌ها

احیای مسیر «زبیده» بین نجف و عربستان پس از قرن‌هااختصاصی «تابناک با تو»؛ «لؤی الیاسری» فرماندار نجف عراق روز سه شنبه، از راه اندازی یک پروژه جاده‌ای متصل این استان به عربستان سعودی خبر داد. او در بیانیه مطبوعاتی گفت: پروژه جاده زیارتی شامل جاده آسفالتی به طول ۲۳۹ کیلومتر است که علاوه بر ایجاد مراکز مرزی و مناطق برای مبادله تجاری بین عراق و عربستان از طریق استان نجف است.

وی افزود: این پروژه دارای اثرات اقتصادی مثبت در بخش‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی و مسکونی و همچنین احیای اوضاع اقتصادی ده‌ها روستا است که این جاده از آن‌ها عبور می‌کند.

«لؤی الیاسری» توضیح داد که فاز اول این پروژه که کار آن آغاز شد، شامل آسفالت ۲۰ کیلومتر از جاده با احداث پل در (وادی حسب) به طول ۲۸۸ متر است. اگرچه مقامات عراقی قبلاً از آغاز پروژه حیاتی خبر داده بودند، اما بحران اقتصادی مانع از شروع عملیات فنی شد.

آن‌ها تصمیم دارند مناطق صنعتی و سایت‌های تبادل تجاری بین عراق و عربستان سعودی در استان نجف ایجاد کنند، مقامات امیدوارند که این جاده جدید به ایجاد فرصت‌های شغلی برای ساکنان مناطق مسکونی واقع در دو طرف جاده کمک کند. جاده زیارت زمینی قبلاً یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی شهر نجف با مقدسات در حجاز در پادشاهی عربستان سعودی قلمداد می‌شد و کاروان‌های تجاری از آن عبور می‌کردند.

علاقه به این مسیر در دوران حکومت عباسی افزایش یافت، به ویژه به دست زبیده بنت جعفر بن منصور همسر هارون الرشید و مادر امین بود. زبیده بسیار به حجاج رسیدگی می‌کرد و بنا‌هایی در مسیر حج به دستور او ساخته می‌شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
ترجیح میدم این جاده رو بعد از آل سعود پیاده برم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار