پابلو اسکوبار؛ ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان
کد خبر: ۱۹۷۴۸۹
تاریخ انتشار: 2020 December 03    -    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
پابلو اسکوبار، قاچاقچی کلمبیایی مواد مخدر و ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان بود.

پابلو اسکوبار که متولد ۱۹۴۹ در شهر ریونگرو در کلمبیا بود یکی از بزرگترین کارتل‌های مواد مخدر را در شهر مدئین در دهه ۷۰ میلادی اداره می‌کرد. سلطان کوکائین پسر یک کشاورز فقیر کلمبیایی بود. گفته می‌شود کوکائین پیش از اسکوبار در جهان چندان شناخته شده نبوده و در واقع برند این مخدر را باید به نام پابلو ثبت کرد.


پابلو اسکوبار؛ ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان

البته سود این تجارت غیرقانونی خیلی زود به جیب او و همدستانش سرازیر شد پابلو اسکوبار زمانی در اوج قدرت خود گفته بود که میزان ثروتش به اندازه هفتمین مرد ثروتمند روی زمین است. او در اواخر دهه ۱۹۸۰، هشتاد درصد کوکائین جهان را تأمین می‌کرد.عده‌ای به او به خاطر کمک هایش به قشر فقیر لقب رابین هود را داده بودند. از نظر عده‌ای میراثی که از اسکوبار به جا ماند، جز قتل و آدم ربایی نبود، با این وجود هنوز بعد از مرگش بعضی در کلمبیا او را ستایش می‌کنند.

 

پابلو اسکوبار؛ ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان


پسر پابلو اسکوبار،خوان پابلو اسکوبار در این‌باره می‌گوید: «رابین هود لقبی است که رسانه‌ها به او داده بودند. او کاری به اقدامات دولت نداشت. خودش خانه، بیمارستان، مدرسه و مرکز ورزشی می‌ساخت- کار‌هایی که دولت انجام نمی‌داد. به همین دلیل هم نزد مردمی که احساس می‌کردند به حال خود رها شده اند، محبوب بود.این مسئله طی سال‌ها باعث مصونیت او از مجازات و همچنین حفاظتش شده بود. زندگی پدرم پر بود از تناقض و پارادوکس. او با پول حاصل از قاچاق موارد مخدر برای جوانان زمین ورزش می‌ساخت تا به سمت مواد مخدر نروند.»



پابلو اسکوبار؛ ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان

وی در دوران اوج فعالیتش مسئول تامین حدود ۸۰ درصد کوکائین قاچاق شده به آمریکا بود. گفته می‌شود درآمد او در دوران اوج، هفته‌ای ۴۲۰ میلیون دلار بوده. سرمایه او به اندازه‌ای بوده که تنها هفته‌ای دو میلیون دلار از این پول را موش‌ها از بین می‌بردند. بسیاری از قاچاق‌های اسکوبار از طریق هواپیما‌های خصوصی اش انجام می‌شد.

پادشاه کوکائین هرماه ۲.۱ میلیارد دلار سود از دست می‌داد، اما اهمیتی نداشت. ثروت زیاد اسکوبار برایش مشکل‌ساز شد، زیرا نمی‌توانست با سرعت کافی پول را به‌جایی امن منتقل کند. کارش به انبار کردن پول در زمین‌های کشاورزی کلمبیا، انبار‌های ویران و دیوار خانه‌های اعضای کارتل کشید. یک‌بار با ۲ میلیون دلار پول آتش روشن کرد، زیرا فرزندش سردش بود.

پسر اسکوبار در گفت وگویی می‌گوید: «بهترین خاطراتم مربوط به زمانی بود که پدری می‌کرد و بدترین خاطرات را از خشونتهایش دارم. تنها چیزی که دیگران درباره پابلو اسکوبار نوشته اند و من هم با آن موافقم عشق بی حد و حصرش نسبت به خانواده بود.»

پابلو اسکوبار؛ ثروتمندترین قاچاقچی کوکائین در جهان



شایعه‌های زیادی در مورد پول‌های مخفی اسکوبار در شهر مدئین پس از مرگش پخش شد، خصوصا اینکه وی سال‌ها با دولت کلمبیا مبارزه می‌کرد تا وی را به آمریکا تحویل ندهند. پس از آنکه آمریکا خواهان استرداد وی به این کشور شد، اسکوبار در برابر دستگیر شدن مقاومت کرد و اعضای کارتل مواد مخدرش شروع به کشتن سیاست‌مداران، پلیس و روزنامه‌نگاران کردند.

او برای زندانی شدن با کلمبیا معامله کرد؛ اما در زندانی لوکس که خودش ساخته بود. در سال ۱۹۹۱، در شرایط توافقش با دولت کلمبیا، اسکوبار می‌توانست زندانیان و کارکنان زندان را خود تعیین کند و از آنجا کارتل مواد مخدرش در مدئین مدیریت می‌کرد. نهایتاً با متلاشی شدن باند او و کشته شدن افرادش اسکوبار در سال ۱۹۹۳ به‌دست پلیس و ارتش کلمبیا در یک درگیری کشته شد.

تخمین زده می‌شود که اسکوبار مسئول مرگ حدود ۴ هزار نفر باشد، از جمله ۲۰۰ قاضی و ۱۰۰۰ افسر پلیس است. همچنین بمب گذاری‌های متعددی در بوگوتا، پایتخت کلمبیا را به او نسبت می‌دهند.

بر اساس زندگی او چند فیلم سینمایی و سریال ساخته شده است. یکی از بهترین سریال‌هایی که درباره او ساخته شده مجموعه Narcos، از نت‌فلیکس است که فقط به زندگی شخصی پابلو اسکوبار نپرداخته، بلکه به زندگی دیگرانی که در زندگی خارق‌العاده او شریک بوده‌اند هم پرداخته است.

برترین‌ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار