قطعاً به دنبال راه‌حل حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستم
کد خبر: ۱۹۷۳
تاریخ انتشار: 2015 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
سال 94 و 95؛ سال توان‌افزایی زنان/ قطعاً به دنبال راه‌حل حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستم


مولاوردی در رابطه با برنامه‌های معاونت زنان در حوزه توانمندسازی زنان اظهار داشت: ما سال 94 و 95 را با نام توان‌افزایی زنان در جامعه و خانواده اعلام کردیم و در طی این مدت توانمندسازی گروه‌های مختلف زنان را پیگیری خواهیم کرد. تمام تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی امضا می‌کنیم نیز با این هدف است که توانمندسازی اقتصادی، آموزشی، مهارت‌آموزی و دسترسی به منابع و فرصت‌ها را برای زنان فراهم کنیم. البته همه برنامه‌های ما باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی پیش برود.

 شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نمایشگاه عکس کودکان کار که به همت انجمن کوشا برگزار شده بود شرکت کرد.

مولاوردی در پاسخ به درخواست اعضای این انجمن مبنی‌بر ثبت روز جهانی لغو کار کودکان در تقویم رسمی کشور، گفت: من تمام تلاش خود را از طریق مراجع ذی‌ربط در این زمینه انجام خواهم داد. مراجع مختلفی مانند مرجع ملی حقوق کودک و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه مسئولیت دارند که همه را درگیر خواهیم کرد. حداقل مزیت وجود چنین روزی، این است که به ما یادآوری می‌کند که هیچ کودکی نباید به‌جای تحصیل، آموزش و شادی، مجبور به کار کردن باشد.

وی افزود: من در کنار شما هستم و به اندازه‌ای که بتوانم از جایگاه معاونت امور زنان و خانواده از انجام فعالیت‌های شما حمایت خواهم کرد.

اقدامات دولت یازدهم برای کودکان کار

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در جمع خبرنگاران در پاسخ به دلایل شرکت خود در این نمایشگاه گفت: با توجه به این‌که در آستانه روز جهانی لغو کار کودک قرار داریم، این حضور می‌تواند حساسیت‌ها را نسبت به واقعیتی که در جامعه وجود دارد، افزایش دهد تا بتوانیم تدابیر لازم در دولت و نظام در مورد این اتفاق که زیبنده کشور ما نیست را داشته باشیم من هم با همین نگاه به بازدید از نمایشگاه آثار کودکان کار آمده‌ام.

مولاوردی در خصوص اقدامات دولت یازدهم برای کودکان کار بیان داشت: دستگاه‌های مختلفی متولی کودکان کار هستند. یکی از این دستگاه‌ها مرجع ملی حقوق کودک است که در وزارت دادگستری مستقر است و وظیفه آن هماهنگی دستگاه‌های مختلف در خصوص حقوق کودک است. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه این وزارت‌خانه نیز در این خصوص وظایفی دارند. در واقع در زمینه کودکان کار با مجموعه‌ای از دستگاه‌ها طرف هستیم که هر یک فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

اقدامات معاونت زنان درخصوص حقوق کودک


وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در حوزه معاونت امور زنان و خانواده اخیراً گزارش اقدامات خود را در خصوص حقوق کودک منتشر کردیم و به عنوان عضوی از مرجع ملی حقوق کودک تلاش کردیم حضور فعالی داشته باشیم. چندین گزارش راهبردی، هم در خصوص اعتیاد کودکان و هم در خصوص حقوق کار کودکان خدمت رییس‌جمهور ارسال کردیم. اخیراً نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی در خصوص توانمندسازی زنان در دستگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده امضا کردیم که این توانمندسازی شامل کودکان کار خواهد بود. به زودی هم موافقت‌نامه اجرایی این تفاهم‌نامه را به امضا خواهیم رساند و برنامه‌ای مشخص با مشارکت وزارت راه به اجرا در خواهد آمد. نمونه پایلوت این تفاهم‌نامه در هرمزگان اجرا می‌شود و قرار است بازدیدی از حوزه سامان‌دهی و توانمندسازی در بندرعباس داشته باشیم.

(در همین زمینه: توانمندسازی زنان در بافت‌های فرسوده کلان‌شهرها با همکاری معاونت امور زنان)
(در همین زمینه: از طرح ساماندهی زنان ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی‌ چه خبر؟)

مولاوردی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر فعالیت‌های معاونت زنان برای حل مشکل وام زنان سرپرست خانوار که بدون سپرده و ضامن هستند، اظهار داشت: در حال پیگیری این مسئله هستیم. این مشکلی اساسی برای این گروه از زنان است که وثیقه نداشته و کسی را هم به عنوان ضامن ندارند. این زنان در بازپرداخت اقساطشان هم مشکل دارند. معاونت در حال انجام اقداماتی برای بازپرداخت اقساط آن در مسکن مهر است. البته دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هم برنامه‌هایی را در این خصوص انجام می‌دهد. ما هم از طریق همین دستگاه‌ها فعالیت‌های خود را در حوزه زنان سرپرست خانوار پیگیری می‌کنیم.

قطعاً به دنبال فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستم

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در رابطه با آخرین وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: نیروی انتظامی گفته است که دستورالعملی در این خصوص ابلاغ نشده است. شما اجازه بدهید مسابقات برگزار شود تا ببینیم به چه شیوه‌ای خواهد بود. قطعاً به دنبال ارایه راه‌حل‌ها و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم هستم. نظر دولت این نیست که این موضوع رها و صورت‌مسئله پاک شود، بلکه باید راه‌حل‌های آن را شناسایی کرد. حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه به عنوان مهم‌ترین مطالبه، بلکه بخشی از مطالبه قشری از زنان است و نباید بگذاریم به یک مسئله و هزینه برای نظام تبدیل شود.

(در همین زمینه: حضور زنان در ورزشگاه‌ها، اولویت یا تفنن؟!)

سال 94 و 95؛ سال توان‌افزایی زنان


وی در رابطه با برنامه‌های معاونت زنان در حوزه توانمندسازی زنان اظهار داشت: ما سال 94 و 95 را با نام توان‌افزایی زنان در جامعه و خانواده اعلام کردیم و در طی این مدت توانمندسازی گروه‌های مختلف زنان را پیگیری خواهیم کرد. تمام تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی امضا می‌کنیم نیز با این هدف است که توانمندسازی اقتصادی، آموزشی، مهارت‌آموزی و دسترسی به منابع و فرصت‌ها را برای زنان فراهم کنیم. البته همه برنامه‌های ما باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی پیش برود.

همکاری سه‌جانبه معاونت زنان، سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و وزارت کشور برای توانمندسازی زنان
مولاوردی در ادامه گفت: یکی از محورهای چهارمین همایش مهارت‌آموزی و اشتغال‌آموزی مهارت‌های حرفه‌ای و توانمندسازی زنان است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای گروه‌های مختلف زنان برنامه و محتوا دارد. ما تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کار و وزارت کشور امضا کردیم که به زودی در کلیه استان‌ها به اجرا در خواهد آمد. یک همکاری سه‌جانبه و شبکه‌ای بین سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت کشور و معاونت زنان و خانواده برای انواع توانمندسازی‌ها خواهیم داشت.

منبع: پايگاه تحليلي خبري مهرخانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار