تصویر نظامی استرالیایی جنجال بپا کرد
کد خبر: ۱۹۷۲۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 November 30    -    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
به دنبال اقدام سخنگوی وزارت خارجه چین در انتشار تصویری از یک نظامی استرالیایی که چاقویی را بر گلوی کودک افغان قرار داده، نخست‌وزیر استرالیا به خشم آمد و خواستار عذرخواهی پکن شد.

 «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا امروز (دوشنبه) از دولت چین خواست تا برای آنچه انتشار تصاویر جعلی از اقدامات نظامیان استرالیایی در افغانستان خواند، عذرخواهی کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین صبح امروز (دوشنبه) در صفحه توییتر خود، تصویری از یک نظامی استرالیایی منتشر کرد که چاقویی را بر روی گلوی یک کودک افغان قرار داده بود و در توضیحات عکس به طعنه نوشته شده بود: «نترسید، ما آمده‌ایم که برای شما صلح به همراه آوریم».

تصویر نظامی استرالیایی جنجال بپا کرد

این دیپلمات چینی سپس در توییت خود با اشاره به گزارشی که اخیراً از جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان منتشر شده، تصریح کرد: «از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان به دست سربازان استرالیایی بهت‌زده شده‌ام. ما چنین اقداماتی را بشدت محکوم می‌کنیم و خواستار محاکمه آن‌ها هستیم».

ساعاتی پس از انتشار این پیام توییتری، موریسون تصریح کرد که استرالیا خواستار حذف این تصاویر «کاملاً مشمئزکننده» از صفحه توییتر سخنگوی وزارت خارجه چین است.

نخست‌وزیر استرالیا ضمن انتقاد از این پیام لیجیان تأکید کرد: «این (تصاویر) کاملاً اهانت‌بار است و به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست... دولت چین باید از انتشار چنین پستی شرمسار باشد. این اقدام، آن‌ها را در مقابل چشمان جهان خوار می‌کند».

موریسون سپس درباره عکس منتشر شده از نظامی استرالیایی توضیح داد: «این، تصویری جعلی است و حمله‌ای هولناک به نیرو‌های دفاعی بزرگ ما و زنان و مردانی است که بیش از یکصد سال است در لباس نظامی خدمت می‌کنند».

اواخر آبان ماه، گزارش مستقلی در خصوص جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا صادر شد که در آن تأکید شده، قتل‌های رقابتی و «خونخواهی» در بین نیرو‌های ویژه استرالیا در افغانستان یک امر عادی بوده است.

در این گزارش آمده که شواهدی موجود است که نشان می‌دهد ۱۹ نظامی استرالیایی در قتل و کشتار ۳۹ زندانی و غیرنظامی غیرمسلح افغان نقش داشته‌اند.

نیرو‌های دفاعی استرالیا پیشنهاد داده بودند که پلیس فدرال استرالیا (AFP) می‌بایست درباره ۱۹ نیروی ویژه استرالیا در ارتباط با ۳۶ مورد جرایم جنگی از جمله قتل و رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان افغانستان در بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تحقیقات انجام گیرد.

به دنبال انتشار این گزارش، ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیرو‌های دفاعی استرالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان به سبب رفتار‌هایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند.

در این گزارش اطلاعات موثقی ارائه شده است که نشان می‌دهد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است.

طبق گزارش شبکه «سی ان ان» کمپبل سپس اعتراف کرد که تمامی ۱۴۳ اظهارات مورد اشاره در گزارش را می‌پذیرد.

در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.

اعترافات ارتش استرالیا در شرایطی صورت گرفته است که چندی پیش در اوایل آبان ماه، گزارش محرمانه‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد نیرو‌های ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شده‌اند

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
10
10
#مرگ بر چین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
4
2
گوسفند را رها کرده و میخواهد بچه را سر ببرد ؟
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
2
8
چه ساده انگارانه هست که فکر کنیم نظامیان یک کشور با ورود به کشور دیگر دنبال حفظ جان انسان ها هستند. واقعیات را ببینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
خلاء قدرت باعث بوجود آمدن یه داعش خونه دیگه میشه. چین میخواد اونجا رو سوریه دوم بکنه برای ضربه زدن به امنیت هند که رقیب اصلیش در آسیاست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار