کشف نیایشگاه سنگی در فرودگاه خرم‌آباد
کد خبر: ۱۹۷۲
تاریخ انتشار: 2015 June 09    -    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کاوش نجات‌بخشی در تپه فرودگاه خرم‌آباد به کشف نیایشگاه سنگی، پیکرک‌های سفالی، ظرف مفرغی، کوزه‌های سفالی، جام، گور چمباتمه‌ای و ... منجر شد.

علی سجادی، سرپرست هیأت کاوش نجات‌بخشی باستان‌شناختی تپه فرودگاه خرم‌آباد این مطلب را در هشتمین نشست باستان‌شناسی که در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد اعلام کرد و گفت: تپه فرودگاه خرم‌آباد به واسطه‌ گسترش فعالیت‌های زیربنایی مجموعه‌ فرودگاه در معرض نابودی قرار گرفت، ازاین رو کاوش‌های نجات‌بخشی در این تپه انجام شد.

به گفته وی، این کاوش با هدف تعیین توالی فرهنگی و لایه شناختی تپه فرودگاه، خواناسازی بافت معماری، مطالعه و مقایسه مواد فرهنگی، نمونه‌برداری، تعیین کاربری بافت معماری، برآورد مساحت و حدود گستره آثار معماری و... انجام گرفت.

سجادی تصریح کرد: به طور کلی 11 ترانشه در ابعاد مختلف که حدود یک چهارم سطح اثر را در بر می‌گیرد طی یک فصل  مورد کاوش قرار گرفت؛ بر اساس نتایج حاصل از کاوش تپه فرودگاه و برمبنای کارگاه لایه‌شناختی، سفال‌های کشف شده  در سه دوره‌ فرهنگی طبقه‌بندی شده است که از میان آنها می‌توان به سفال‌های منقوش، سفال‌های نخودی و قهوه‌ای، موتیف‌های هندسی به صورت ساده، سفال جلینگی، ظروف آبریزدار،کاسه‌های دهانه باز و دهانه بسته و... اشاره کرد.
وی با اشاره به کشف ظروف سفالی فراوان در این کاوش خاطرنشان کرد: در یکی از فضاهای آشپزخانه‌ای یک ساغر یا جام با بدنه‌ گرد و دهانه‌ی بلند شیپوری شکل کشف شد که به رنگ خاکستری و دارای سطح صیقلی است.

سرپرست هیأت کاوش نجات‌بخشی باستان‌شناختی تپه فرودگاه خرم‌آباد کوزه‌های لبه نیشگونی یا لبه شبدری با بدنه‌ به رنگ نخودی و ظرف مفرغی را از دیگر یافته‌های این کاوش اعلام و تصریح کرد: در نتیجه کاوش باستان‌شناختی تپه فرودگاه دو دوره معماری مورد مطالعه قرار گرفت که در معماری دوره اول یک سازه با ساختار سنگی مربوط به فضایی نیایشی از سنگ‌های قلوه‌ای با ملات گل کشف شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی پیکرک‌های سفالی در حاشیه این سکو کشف شد اظهار داشت: پیکرک‌های سفالی به شکل روباه ،گاو و پایه‌های ظروف سفالی به شکل قوچ از این محوطه به دست آمد که ساختار، کاربری آن را مورد تأیید قرار می‌دهد.

به گفته سجادی، معماری دوره دوم و دربرگیرنده بیشترین مساحت تپه فرودگاه، بخشی از فضاهای مسکونی بناشده از مصالح خشت خام و ملات گل است که بیشترین مواد فرهنگی به دست آمده از این فضا ظروف کاربردی است .

وی خاطرنشان کرد: از دیگر فضاهای کشف‌شده می‌توان به فضایی مطبخی با دو تنور، یک اجاق، سکو و دیوارهای حرارت دیده در ضلع شمال غربی تپه اشاره کرد، یک گور چمباتمه‌ای در ضلع شمال شرقی تپه با ظرف آذوقه بالای آن کشف و مورد پژوهش قرار گرفت.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار