نمای مونولیت چیست؟
کد خبر: ۱۹۷۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 06    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
تک‌سنگ یا مونولیت عارضه‌ای زمین‌شناختی است که از یک توده منفرد سنگ یا صخره تشکیل شده‌است؛ مانند برخی کوه‌ها یا تکه‌های منفرد صخره‌ای که به شکل یک یادبود یا ساختمان شکل گرفته‌است. اغلب اوقات فرسایش باعث رخنمون سازند‌های زمین‌شناسی مقاوم که از سنگ‌های آذرین و دگرگونی مقاوم تشکیل شده‌اند...

نمای مونولیت چیست؟

نمای مونولیت چیست؟اختصاصی «تابناک باتو» ـ تک‌سنگ یا مونولیت (به انگلیسی/فرانسوی/لاتین/آلمانی: Monolith) عارضه‌ای زمین‌شناختی است که از یک توده منفرد سنگ یا صخره تشکیل شده‌است؛ مانند برخی کوه‌ها یا تکه‌های منفرد صخره‌ای که به شکل یک یادبود یا ساختمان شکل گرفته‌است. اغلب اوقات فرسایش باعث رخنمون سازند‌های زمین‌شناسی مقاوم که از سنگ‌های آذرین و دگرگونی مقاوم تشکیل شده‌اند، می‌گردد و بدین ترتیب تک‌سنگ تشکیل می‌شود.
واژه مونولیت از زبان لاتین و زبان یونانی آمده است و در اصل مونولیتوس بود.

نمای مونولیت چیست؟

آیا تاکنون نام نمای مونولیت به گوش شما خورده است و آن را به عنوان یک نمای زیبا در واقعیت مشاهده کرده اید؟ در این نوشته قصد داریم این نما را که یکی از زیباترین و سبک‌ترین نما‌های ساختمانی است به شما معرفی کنیم. با ساختمانچی همراه باشید.

در صنعت ساختمان سازی پیشرفت‌های زیادی در خصوص سبک سازی سازه صورت گرفته است و سعی بر آن شده تا نما‌های سبک برای سازه طراحی گردد تا وزن اضافی بر ساختمان وارد نشود. مونولیت نوعی نمای ساختمان است که با استفاده از ترکیب ذرات سنگ مرمر، گرانیت، کوارتز و رنگ‌های طبیعی ساخته میشود. در فرآیند ترکیب و تولید مونولیت از رزین‌های روان کننده و مواد ضد اشعه‌ی UV نیز استفاده میشود.

نمای مونولیت چیست؟

این نما که با عنوان نمای سنگدانه نیز شناخته شده در مقایسه با نما‌های سنگی سبک‌تر می‌باشد. همانطور که می‌دانید یکی از قابل توجه‌ترین مسائل در صنعت ساخت و ساز، وزن سازه است، زیرا سازه‌های سنگین در برابر زلزله آسیب پذیرتر هستند و استفاده از مصالح سنگین در ساخت آن‌ها میزان خطرات و آسیب‌ها را دوچندان می‌کند، از این رو مهندسین و سازندگان سعی می‌کنند از نما‌های سبک نظیر نمای مونولیت استفاده کنند. این پوشش سبک وزن است که این ویژگی به عنوان بزرگ‌ترین مزیت آن در برابر سایر نما‌ها شناخته شده است.

نمای سنگدانه را به راحتی می‌توان با کمترین هزینه و بدون هیچ عیب و ایرادی ترمیم نمود. همچنین سرعت اجرای آن باعث شده، سازندگان از آن استقبال نمایند. بزرگ‌ترین مشکلی که در مراحل نهایی ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های چند طبقه پیش می‌آید مربوط به نماکاری است، اما سرعت بالای اجرای پوشش مونولیت این مسئله را حل نموده، زیرا نه تنها منجر به صرفه جویی در زمان می‌شود بلکه هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. در کل مزایای بی شمار این نما، آن را به نمایی مطلوب برای ساختمان‌های امروزی تبدیل کرده و با داشتن رنگ‌های شاد و متنوع، زیبایی بی نظیری را به نمایش می‌گذارد.

روش آماده سازی نمای مونولیت و آن را کجا می‌توان به کار برد

روش آماده سازی و اجرای نمای مونولیت تقریبا به مشابه گچ و سیمان می‌باشد، بدین صورت که نمای مونولیت را با میزان مشخص شده‌ای از آب ترکیب می‌کنند و به وسیله ملات مخصوص آن را بر روی سطح مورد نظر به کار می‌گیرند، مونولیت به گونه ایست که می‌توان ترکیب آن را به صورت سفارشی برای هر نوع سطحی آماده کرد نمای مونولیت را می‌توان بر روی تمامی سطوح از جنس چوب- گچ و بتن به کار گرفت، اگر قصد دارید برای سازه خود از نمای مونولیت استفاده کنید حتما قبل از انجام هر عملی موارد ذیل را به عنوان پیش نیاز با کار برید؛

* حتما سطحی را که می‌خواهید بر روی آن نمای مونولیت را پیاده سازی کنید صاف و هموار کنید.
* سطح مورد نظر باید حتما خشک باشد دقت کنید اگر سطح کار با گرد و غبار و لکه‌های روغنی آلوده شده حتما آن را قبل از کار تمیز کنید.
* بهتر است قبل از شروع اجرا نمای مونولیت سطح را با پرایمر آماده کنید.
* بهتر است برای اجرای نمای مونولیت زمانی را انتخاب کنید که به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشید و در جه حرارت در حدود ۵ درجه باشد.

نمای مونولیت چیست؟

مونولیت از چه موادی ساخته می‌شود؟

گرانولیت یا دانه‌های طبیعی معدنی غیر آهکی مانند گرانیت و کوارتز

* انواع رزین‌های اکریلیک و سیلیکون که مخصوص نما‌های ساختمانی هستند.
* انواع مختلفی از پودر‌های غلیظ کننده
* انواع مختلفی از مواد آنتی استاتیک
* انواع مختلفی از مواد آنتی باکتریال

نمای مونولیت چیست؟

مزایای نمای مونولیت

مولفه‌های بسیاری مانند موارد زیر را از مزیت‌های نمای مونولیت می‌توان برشمرد:

* زیبای: به جهت داشتن رنگ‌های طبیعی و تلفیق آن‌ها که بامخلوط چند نوع سنگ به رنگ‌های مختلف تبدیل شده و دارای سی وشش رنگ متنوع میباشد؛ و لذا باز بودن دست طراحان برای طراحی‌های متنوع نما از محاسن نمای مونولیت می‌باشد.
* سبکی: نمای مونولیت یا نمای سنگدانه نسبت به نمای سنگ حدود ۵۰ درصد سبکتر است. وزن سازه‌ها یکی از مهمترین مسئله صنعت ساختمان میباشد که باعث میشود سهم بیشتری از نیروی زمین لرزه را دریافت کند. همچنین مصالح سنگی، آجری، شیشه‌ای وکامپوزیت استفاده شده در نمای ساختمان‌ها به دلیل وزن بالایشان بیشتر در معرض خطر جداشدن از دیوار و پرتاب شدن برروی محل گذر عابران قرار دارند. وزن زیاد وحجم بالای سنگ و مصالح مشابه، زیرسازی‌های سنگین تری را می‌طلبد که در این راستا در ساختمان‌های بلندتر از چهار طبقه، کمتر مصالح سنگی درشت و آجری استفاده میکنند. بدین شکل نمای مونولیت بیشتر در مرکز توجه قرار می‌گیرد. سبکی وزن پوشش مونولیت یکی از بزرگترین مزیت‌های آن نسبت به سایر پوشش‌های نمای خارجی ساختمان می‌باشد بطوریکه وزن پوشش مونولیت استفاده شده در هرمترمربع ۳ الی ۴ کیلوگرم می‌باشد. مصرف سنگ در هر مترمربع ۸۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم می‌باشد. مصرف آجر در هرمترمربع ۲۰ الی ۴۰ کیلوگرم می‌باشد.
* قابلیت تعمییرات ارزان: در نمای مونولیت به راحتی می‌توان قسمت‌های خرابی را ترمیم نمود بدون دورنگی وبدون هزینه زیاد اجرای سریع:اجرای نمای مونولیت نسبت به نمای سنگ زمان کمتری نیاز دارد.

* ایمنی: ایمنی بیشتر نسبت به شیشه و سنگ و آجر و؛ و خطر ساز نبودن آن در زمان زلزله (خطراتی که ریزش احتمالی نمای سنگ و شیشه دارد در نمای مونولیت بدلیل سبکی وزن وضخامت کم و انعطاف پذیری بیشتر، وجود ندارد.)
* دوام زیاد نسبت به خیلی از پوشش‌های دیگر
* هزینه پائین آن نسبت به نمای سنگ و شیشه و کامپوزیت (هزینه اجرای نمای مونولیت حدود ۶۰% کمتر از نمای سنگ می‌باشد.
* عایق رطوبتی و مقاوم در برابر نفوذ اب: نمای مونولیت با داشتن رزین اکریلیک و سیلیکون پس از خشک شدن به یک صفحه نایلونی تبدیل شده و مانع نفوذ رطوبت می‌شود. (در صورتی که در اجرای آن اصول رعایت شود.)
* اجرای سریع: یکی از ویژگی‌های نمای مونولیت، سرعت اجرای پوشش مونولیت می‌باشد در پروژه‌های انبوه که به صورت مجتمع ساخته شده اند، بزرگترین مشکل در اواخر پروژه، مربوط به نمای پروژه‌ها می‌باشد. درواقع استفاده از نما‌های سنگی وآجری کاملاً وقت بر بوده به همین دلیل سرعت اجرای بالای مونولیت این مشکل را حل کرده وازلحاظ صرفه جویی در زمان وهزینه بسیار مناسب می‌باشد.

نمای مونولیت چیست؟

پرسنل و زمان مورد نیاز برای اجرای نمای مونولیت:

برای انجام این کار به ۳ نفر نیاز می‌باشد دو نفر برای ماله کشی و یک نفر نیز برای آماده سازی ماله و رساندن آن به دو نفر اول. مدت زمان لازم برای اجرا نیز به طرح نما – تغییر رنگ ظاهر و بلندی پیشه و ... بستگی دارد، ولی در حالت عادی یک اکیپ ۳ نفره با استفاده از روش ماله کشی می‌توانند در روز ۶۰ متر چهار گوش را اجرا نمایند. البته شایان ذکر است متراژ ذکر دشده بدون در نظرگرفتن زیر سازی است که می‌بایست از قبل انجام شده باشد.

دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا

* ماله از جنس استیل ضد زنگ (برای روش ماله‌ای)
* مکنده باد و پیستوله در چهره اجرای نما‌های پاششی
* طناب
* قرقره
* و...

در زمان اجرای نما‌های مونولیت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای این که سطح کار را عایق بندی نمود و همچنین جهت افزایش مقاومت زیرسازی می‌بایست از پرایمر آکریلیک استفاده کرد برای این کار بهتر است هر یک کیلوگرم پرایمر را برای ۱۰ متر به زیرکار به کار ببرید.

نمای مونولیت چیست؟

* بهتر است برای جلوگیری از هر گونه صدمه و تخریب نما از سیمان‌های ضد سولفات استفاده کنید.
* از آب چکان‌ها و قرنیز‌های شیبدار که شیب آن به سمت داخل باشد استفاده کنید با این کار از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنید.
* بهتر است در زمان آجر چینی همزمان نمای مونولیت را نیز اجرا کنید با این کار عمل لابند کردن آجر‌ها را نیز انجام داده اید.
* مونولیت‌ها و نیز مصالح مورد استفاده برای اجرای نما می‌بایست تمیز و خالص باشد و هرگز از مصالحی که دارای ناخالصی مانند خاک و گل و لای و مواد زاید معدنی است در اجرای نما استفاده نکیند، نوع مونولیتی را انتخاب کنید که متناسب با شکل ساختمان باشد و از مقاومت بالایی نیز برخوردار باشد، البته حتما به این نکته نیز توجه کنید که آبی که برای ملات و بتن‌ها استفاده می‌کنید نیز نباید دارای هیچگونه ناخالصی باشد (بهتر است از آب لوله کشی و تصفیه شده استفاده شود)
* در صورتی که سطح زیر کار داری هر گونه آسیب دیدگی است ابتدا آن را برطرف کنید سپس کار نما را آغاز کنید، زیرا اگر خرابی‌های زیرکار را از بین نبرید به مرور زمان این خرابی‌ها به نما منتقل شده و موجب آسیب دیدگی خواهد شد.
* سعی کنید در مصالح نما از عایق‌های رطوبتی حرارتی استفاده کنید.
* حتما شبکه‌های فلزی که در ماتریس‌ها و ملات‌ها به کار می‌برید را رنگ آمیزی و از ضد زنگ استفاده کنید.
* حتما دقت کنید دمای آب مصرفی برای ساختن ملات‌ها در تمامی مراحل کار به صورت یکنواخت باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
1
3
به مرور زمان سیاه می شود و گرد و غبار می گیرد و به درد نمی خورد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار