خبر پوتین از صدور واکسن کرونای روسیه به سایر کشورها
کد خبر: ۱۹۶۴۲۱
تاریخ انتشار: 2020 November 21    -    ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت کشورش صدور واکسن اسپوتنیک-۵ به سایر کشورها را بررسی می‌کند. پوتین: صدور واکسن کرونای روسیه به سایر کشورها را بررسی می‌کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت کشورش صدور واکسن اسپوتنیک ۵ به سایر کشورها را بررسی می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری ایتارتاس، پوتین روز جمعه گفت: «طبیعتاً اولویت اصلی ما همگرا کردن تلاش‌ها برای مبارزه با عفونت ویروس کرونا است و روسیه چیزی برای ارائه به شریکان و دوستانش دارد.»

رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرد: «ما یک تجربه علمی جدی و بالینی در این زمینه داشته‌ایم. دو واکسن- اسپوتنیک ۵ و اپی‌واکرونا- در روسیه ساخته شده و به ثبت رسیده‌اند. یک واکسن دیگر در مراحل نهایی آزمایش است.»

پوتین خاطرنشان کرد: «ما به همراه شریکان خارجی‌مان، عرضه احتمالی این واکسن‌ها و محلی‌سازی تولید آنها را بررسی می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد هر دو واکسن کاملاً ایمن و موثر هستند. او در ادامه تصریح کرد: «تنها مسئله تولید انبوه آن است.»

«سازمان جهانی بهداشت» (WHO) روز ۲۲ آبان تصریح کرد در حال انجام رایزنی‌هایی‌ با نهاد روسی تولیدکننده واکسن «اسپوتنیک» در خصوص قرار دادن این واکسن در فهرست ویژ‌ه موسوم به «محصولات مورد استفاده در شرایط اضطراری» است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «WHO با "مرکز پژوهشی همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گاملیا" در تماس بوده و این مرکز تمایل خودش را برای تقاضای قرار گرفتن در فهرست اضطراری WHO ابراز کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما چشم به راه دریافت داده‌های آنها در خصوص واکسن اسپوتنیک ۵ هستیم. چنانچه محصولی که خواستار ارزیابی برای قرار گرفتن در این لیست شده ملاک‌های لازم را برآورده کند، سازمان جهانی بهداشت نتایج را در سطح گسترده منتشر خواهیم کرد.»

خبرگزاری رویترز نوشته اعطای وضعیت استفاده اضطراری به این واکسن عملاً به معنی آن است که سازمان جهانی بهداشت استفاده از آن را به اعضای خود توصیه می‌کند.

چند روز قبل‌تر از این بیانیه شرکت داروسازی «فایزر» هم اعلام کرده بود داده‌های اولیه از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان، حاکی از ایمن بودن واکسن این شرکت است.

این شرکت پیش از این در ماه مهر اعلام کرده بود درخواست جواز برای تولید واکسن کرونا که در همکاری با شرکت آلمانی «بیون تک» در آخرین مراحل آزمایشی قرار دارد، اواخر ماه نوامبر به نهادهای مسئول نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا تسلیم خواهد شد.

فایزر می‌گوید، بررسی اولیه داده‌های مربوط به واکسن این شرکت نشان می‌دهد تزریق این واکسن در ۹۰ درصد موارد باعث ایجاد مصونیت در برابر کرونا شده است. مطابق ادعای این شرکت آمریکایی، در آخرین مرحله آزمایش بالینی، تزریق این واکسن به ۹۴ بیمار داوطلب به ایجاد هیچ عارضه جدی در آنها منجر نشده است.

یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت دوشنبه هفته گذشته گفت واکسن فایزر تا مارس ۲۰۲۱ وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ را تغییر خواهد داد.

«بروس آیل‌وارد» نتایج اعلام‌شده از سوی شرکت فایزر را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفته استفاده از این واکسن برای درمان آسیب‌پذیرترین بیماران تا مارس ۲۰۲۱، می‌تواند در روند همه‌گیری این بیماری تغییرات «بنیادی» ایجاد کند.

این شرکت اعلام کرده تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت شهریور ماه اعلام کرده بود این سازمان واکسن‌های ساخته شده در ۱۹ کشور دنیا برای پیشگیری از کرونا را جهت انجام آزمایش‌های بالینی تأیید کرده است.

طبق گزارش پایگاه «New Europe» در فهرست واکسن‌هایی که مورد تأیید قرار گرفته‌اند اسامی ۳۳ واکسن از ۱۹ کشور انگلستان، چین، روسیه، آمریکا، آلمان، ژاپن، هند، کره جنوبی، بلژیک، سوئد، سنگاپور، ایتالیا، استرالیا، تایوان، کوبا، فرانسه، اتریش و کانادا دیده می‌شود.

روزنامه گاردین هم گزارش داده سازمان جهانی بهداشت در حال انجام بررسی‌های لازم بر روی ۱۷۰ واکسنی است که ادعا شده می‌توانند در پیشگیری از واکسن کرونا موثر باشند.

تولید انبوه واکسن بیماری‌ها در شرایط معمول نیازمند سال‌ها آزمایش و صرف زمان است اما دانشمندان امیدوارند بتوانند ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه واکسن کرونا را تولید و آن را روانه بازار کنند.

واکسن‌ها آنتی‌ژن‌های ضعیف‌شده یا مرده‌ای هستند که دستگاه ایمنی بدن را برای مبارزه در برابر ویروس‌ها، آموزش داده و آن را به ساخت آنتی‌بادی تحریک می‌کنند.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار