صبحانه های خوشمزه و مقوی محبوب بچه‌ها
کد خبر: ۱۹۶۳۸۰
تاریخ انتشار: 2020 November 21    -    ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
به دلیل افزایش سوخت‌وساز بدن در هنگام صبح، صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای کودکان به حساب می‌آید، بنابراین انتخاب بهترین صبحانه برای کودک یکی از وظایف اصلی مادران است، چون کودکان در سن رشد به سر می‌برند خوردن صبحانه برایشان الزامی ‌است، زیرا به رشد متناسب، افزایش هوش، کاهش احتمال چاقی، افزایش قوای جسمانی و طول عمر سالم آن‌ها کمک می‌کند.
صبحانه

صبحانه های خوشمزه و مقوی که محبوب بچه‌هاست«تابناک باتو» صرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و تمرکز بیشتر و همچنین باعث بهبودی در خلق وخوی و رفتار کودکان می‌شود  به همین خاطر می‌گویند صبحانه غذای مغز است طبق معمول بچه‌هایی کـه عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند به راحتی صبحانه نمی‌خورند. بنابراین کاملا طبیعی اسـت کـه صبح زود میل نداشته باشند و چیزی نخورند. اما همانطور کـه همه می‌دانیم صبحانه وعده‌ای اسـت کـه بـه هیچ عنوان و در هیچ شرایطی نباید حذف شود  پس مهم اسـت کـه والدین بـه شیوه‌ای مناسب کودک را تشویق بـه مصرف صبحانه کنند.

بدون صبحانه هرگز نباید فعالیت ذهنی و جسمی‌ را آغاز کرد. اگر تصور می‌کنید میز صبحانه‌تان تکراری شده یا فرزندان‌تان مثل سابق رغبتی به خوردن این وعده ندارند وقت آن است که فکری برای این موضوع کنید شما می‌توانید پیشنهادهای ما را عملی کنید.

در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا از تامین مواد مغذی برای صبحانه‌ کودک خود مطمئن شوید. بهترین صبحانه برای کودک صبحانه‌ای سرشار از انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و انواع مواد مغذی است تا کودک بعد از صرف آن روز خوب و پر از انرژی را شروع کند و در بازی‌ها،  جنب وجوش و بازیگوشی کودکانه احساس ضعف نکند.

این نکات و ایده‌های مفید را برای صبحانه‌های سریع، آسان و مغذی امتحان کنید. صبحانه‌های ایده‌آل "با کیفیت" شامل انواع گروه‌های غذایی است که انرژی کافی را تأمین می‌کنند و گرسنگی را از بین می‌برند. در ادامه نمونه‌هایی از این صبحانه‌های جذاب برای دلبند شما آورده شده است.

۱. تست کره بادام زمینی و میوه، صبحانه سالم برای بچه‌ها

مصرف صبحانه سالم به‌خصوص برای بچه‌ها اهمیت زیادی دارد. تست کره بادام زمینی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کوچولوهای بهانه‌گیر است. چون هم طعمش را معمولاً دوست دارند و هم ظاهر جذابی دارد.  برای تزیین صبحانه سالم برای بچه‌ها هم می‌توانید از میوه‌های مختلف مثل موز، کیوی یا بلوبری استفاده کنید. در ضمن می‌توانید کمی‌ عسل هم روی کره بریزید تا تست شما شیرین‌تر شود.  برای بچه‌هایی که به بادام‌زمینی حساسیت دارند می‌توانید به جای کره بادام زمینی از کرم کنجد یا حلوا ارده استفاده کنید،  انواع متنوعی از حلواشکری، ارده و ارده کنجد با کیفیت را می‌توانید به عنوان یک صبحانه هیجان‌انگیز برای فرزند خود تهیه کنید.

۲. مربای بالنگ

برخی خوراکی‌های طبیعی درکنار عسل،  تخم‌ مرغ،  شیر و پنیر تازه می‌تواند توانمندی مغز و کارایی آنرا در بچه‌ها افزایش دهد.  مربای بالنگ کـه از گوشت میوه بالنگ یا اترج تهیه میشود یکی از بهترین خوراکی‌های طبیعی اسـت کـه میتواند توانایی مغز بچه‌ها را افزایش دهد. انواع مربا بالنگ، به، هویج، آلبالو و غیره با قیمت مناسب را نیز می‌توانید برای فرزند خود تهیه کنید.

مصرف مربای بالنگ علاوه بر افزایش کارایی مغز می‌تواند بدن آن‌ها را تقویت کند. ضمن آنکه مربای بالنگ بهترین و مفیدترین خوراکی طبیعی برای از بین بردن علائم گلودرد و سرماخوردگی در فصل پاییز اسـت کـه احتمال ابتلا بـه سرماخوردگی در میان کودکان بیشتر از دیگر روزهای سال اسـت.

۳. معجزه طعم سیب و دارچین

کافی است از شب قبل چند سیب قرمز را پوست کنده و بگذارید خیلی آرام نیم‌پز شوند قبل از سرو صبحانه،  سیب‌های پخته را در ظرف بریزید و با یک قاشق خامه،  دو عدد گردو،  عسل و کمی‌ پودر دارچین تزئین کنید. بدون شک طعم و عطر مطبوع این صبحانه از فکرتان بیرون نمی‌رود.  

۴. کورن‌فلکس و برشتوک همراه مغزها

صبحانه های خوشمزه و مقوی که محبوب بچه‌هاست

بچه‌ها عاشق این صبحانه هستند. آماده کردن این صبحانه هیچ زمانی نمی‌برد. فقط به یاد داشته باشید که برای بالا بردن ارزش غذایی این صبحانه می‌توانید کشمش،  بادام و میوه‌های خشک‌شده را به آن اضافه کنید  پیشنهاد استفاده از شیرهای طعم‌دار به جای شیرهای ساده هم به نظر هیجان‌انگیز می‌رسد. امتحانش کنید.

۵. پنیر و گردو

یکی از صبحانه‌های معروف که با توجه به خواص اثبات‌شده گردو بسیار هم مقوی است پنیر و گردو است. می‌توانید از پنیر خامه‌ای که مورد پسند کودکان است استفاده کنید. گردو، بادام و فندق را خرد یا آسیاب کنید تا خوردن آن برای کودکان راحت‌تر باشد.

می‌توانید بـه طعم خود پنیر تنوع بدهید و از انواع مختلف آن استفاده کنید. پنیرهـای لاکتیکی، تبریزی و… ساندویچ امروز را با ساندویچ دیروزی فرزندتان متفاوت می‌کنند. مواد کناری پنیر را هم می‌توانید گسترده‌تر کنید. می‌توانید از خیار، گوجه، سبزی‌هـای تازه، مغزهایی مانند فندق و دانه‌هایی مانند کنجد و سیاه‌دانه استفاده کنید. هر کدام از اینها بـه تنهایی مقدار زیادی از بار تنوع بخشیدن رابه دوش می‌کشند.

۶. پنکیک خانگی

برای تهیه‌ این غذای خوشمزه مقداری آرد، تخم مرغ و شیر را مخلوط کرده و آن را سرخ کنید. برای خوشمزه‌تر و مغذی‌تر کردن آن می‌توانید روی آن عسل یا شیرهی انگور بریزید.

۷. عدسی

عدسی جزو بهترین صبحانه‌ها برای کودک به شمار می‌رود.  اول عدس ‌را همراه سیب‌زمینی خردشده خوب بپزید و مقداری رب گوجه‌فرنگی و آبلیمو برای خوشمزه‌تر کردن به آن اضافه کنید.

۸. نیمرو

صبحانه های خوشمزه و مقوی که محبوب بچه‌هاست

اکثر کودکان از تخم‌مرغ خوششان می‌آید. برای جذاب‌تر شدن نیمرو می‌توانید تخم مرغ را در قالب بریزید و سرخ کنید و روی آن شوید یا از سبزی‌های معطر دیگر استفاده کنید تخم مرغ یک وعده غذایی سالم و مغذی برای کودکان است. همچنین می‌توانید چند تخم مرغ آب پز را با پودر فلفل سیاه،  فلفل دلمه ای خردشده،  هویج،  پیاز و ادویه جات مخلوط کرده و آن را به صورت گرم در وعده غذای کودک خود سرو کنید!

۹. شیر

شیر نیز گزینه‌ی خوبی برای لیست بهترین صبحانه برای کودک است.  برای مقوی‌تر کردن آن مقداری موز و ماست کم چرب به آن اضافه کنید و با مخلوط‌کن آن‌ها را میکس کنید.  و یا می‌توانید از انواع طعم‌دار آن استفاده کنید.

چند توصیه به مادران

تنوع و رنگارنگ کردن سفره برای صبحانه نقش بسیار مهمی‌در افزایش اشتهای کودک دارد و باعث افزایش تمایل او به غذا خوردن می‌شود.

از آنجا که تغذیه علاوه بر اینکه در وضعیت جسمی‌کودک تاثیرگذار است با وضعیت روحی او نیز در ارتباط است، مادران عزیز باید بدانند که ذائقه و طعم‌هایی که کودک آن‌ها را دوست دارد نتیجه‌ الگوهای رفتاری و مصرفی خانواده است که کودک به آن‌ها عادت کرده است. پس در انتخاب موادغذایی باید دقت فراوانی داشته باشید تا سلامت جسمی ‌و روحی کودک خود را تضمین کنید.

مشاجرات خانوادگی و استرس، تاثیر خیلی بدی روی اشتهای کودک دارد و باعث کاهش اشتها و گاهی بهانه‌گیری در کودکان می‌شود.

کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در بعضی مواقع دچار سرگیجه و تهوع می‌شوند، مادران با هر راهکار و روشی که می‌توانند باید کودک خود را به صبحانه خوردن عادت دهند.

اگر کودک شما هم جزو کودکانی است که تمایل به صبحانه‌های گرم دارد می‌توانید از انواع ساندویچ‌ها،  اسنک‌ها و عدسی استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که مواد داخل آن علاوه بر خوشمزه بودن مغذی و مقوی نیز باشند.

در چیدن سفره‌ی صبحانه تمام ذوق خود را به کار گیرید تا سفره‌ای برای کودک خود بچینید که پر از رنگ‌های شاد و غذاهای متنوع باشد و همه خانواده برای صرف صبحانه دوره سفره جمع شوند، تا کودک علاوه بر تمایل به خوردن صبحانه از این محیط گرم و صمیمی‌ نیز بهره ببرد.

نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار