مزایا و مضرات استفاده از کندر و روغن آن
کد خبر: ۱۹۶۰۹۷
تاریخ انتشار: 2020 November 20    -    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
روغن کندر را در اطراف چشم ها، گونه‌ها و استخوان‌های ابرو به مدت چند ماه بمالید. البته ممکن است باعث ایجاد اشک شود. اما در نهایت به تقویت بینایی کمک شایانی می‌کند. مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست‌ها و قرار دادن آن‌ها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند.

کندر چیست؟

کندر چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - کُندُر (Olibanum) گیاهی دارویی از راسته افراسانان (Sapindales) است. یکی از مزایای آن تقویت حافظه بوده و از شیره آن هم به عنوان خوشبوکننده استفاده‌می‌شود. شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌جوشانند و مصرف می‌کنند. در روایت شیعه توصیه به مصرف کندر شده‌است و در عربی به آن صمغ معنوی می‌گویند.

نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra و همچنین B. carterii است. طعم این عصاره بسیار تلخ است.

کندر چیست ؟

کندر (کُندُر) نوعی صمغ است که از پوست درختی بومی مناطق بسیار گرم زمین به دست می‌آید. این صمغ شفاف، خواصی دارد که می‌شود با آن بعضی بیماری‌ها را درمان کرد و به سلامتی بیشتر دست یافت؛ هر چند که طعم این صمغ معطر، کمی تلخ و گس باشد.

کندر در روایات

در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک می‌جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی‌رود و دودش شیطان را می‌راند و مرض را دفع می‌کند، بنابراین از آن محروم نمانید.

امام رضا علیه‌السلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می‌بردند. در روایتی معمر بن خلاد می‌گوید: حضرت رضا علیه‌السلام هنگامی که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می‌کردند، در سجاده خود می‌نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می‌کرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر می‌کردند و مسواک می‌نمودند. بعد از این کار کندر می‌آوردند و آن را مصرف می‌فرمودند.

کندر چیست؟

خواص کندر و روغن کندر برای پوست

1.نرم کننده پوست

استفاده منظم و مداوم از این روغن، پوست را نرم و صاف می کند.

کندر چیست؟

2.کندر برای کاهش و از بین بردن جای زخم ها

یک پوست عاری از جوش، مورد علاقه همه است.این روغن می تواند آکنه، جای عمل های جراحی، جای زخم ها و حتی ترک های پوستی را از بین ببرد و پوستی صاف ایجاد کند.

3.روغن کندر برای بازسازی و ترمیم پوست

این روغن با ترمیم سلول های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک آن ، پوست را ترمیم و جوان کند ؛ این یکی از بهترین خواص کندر است.

4.تقویت ناخن ها از خواص روغن کندر

این روغن ، ناخن های ضعیف یا شکننده و ظریف را تقویت می کند.

کندر چیست؟

5.روغن کندر ضد عفونت است

این روغن یک ماده ضدعفونی کننده است و برای از بین بردن زخم ها و بریدگی ها کاربرد دارد و روند بهبود زخم ها را تسریع می بخشد.

6.درمان زگیل از خواص روغن کندر

این روغن را دو بار در روز و به مدت چندین هفته روی زگیل بزنید و درمان آنرا نظاره گر باشید.

7.درمان گزش حشرات با روغن کندر

یک قطره روغن کندر را برای کاهش ورم ناشی اغز گزش حشرات استفاده کنید . این روغن به درمان سریعتر آنها کمک میکند.

کندر چیست؟

مزایای استفاده از روغن کندر برای مو

اگر از مو های خود ناراضی هستید کندر میتواند بسیار مناسب باشد.

8.درمان شوره سر با روغن کندر

تقریبا تمام روغن های معطر مانند روغن کندر ، اگر به طور منظم استفاده شود به رفع شوره سر کمک میکند.

9.روغن کندر برای داشتن موهای براق

برای داشتن موهای براق و سالم میتوانید روغن کندر را به تنهایی یا با مقداری صمغ درخت مر ، ترکیب کنید و استفاده نمایید. از این 2 ماده به عنوان ژل حالت دهنده مو نیز میتوان استفاده کرد.

کندر چیست؟

10. روغن کندر برای کاهش و یا توقف ریزش مو و داشتن موهای سالم:

روغن کندر باعث تقویت ریشه مو و متوقف کردن ریزش مو میشود و در کل به سلامت موها کمک میکند.
خواص کندر و روغن کندر برای سلامتی؛

11. تسکین درد

دردهای ناشی از التهاب را میتوان با استفاده از روغن کندر

12. کاهش استرس از خواص کندر

همانطور که میدانید امروزه استرس و فشار بخشی جدا نشدنی از زندگی است؛ میتوانید از روغن کندر به عنوان عطر استفاده کنید و یا آن را روی شقیقه هایتان بمالید و از استرس خلاص شوید.

کندر چیست؟

13. کاهش دردهای عضلانی با کندر

کندر باعث افزایش گردش خون در قسمت های آسیب دیده میشود و دردهای عضلانی را تسکین میدهد. کندر برای افراد مبتلا به رماتیسم فوق العاده است.

14. کاهش خارش از خواص کندر

استفاده مستقیم کندر بر ناحیه آسیب دیده به رفع تدریجی خارش کمک میکند.

15. تسکین درد کمر با روغن کندر

مسائل زیادی مانند بلند کردن وزنه های سنگین ، ایستادن و نشستن های اشتباه و بارداری میتوانند باعث کمر درد شوند.اگر کمر درد دارید میتوانید این روغن را به صورت موضعی استفاده کنید.

کندر چیست؟

16.روغن کندر برای کاهش التهاب

استفاده از روغن کندر به صورت موضعی و یا مصرف کپسول آن می تواند در کاهش التهاب بسیار تاثیرگذار باشد.

17.روغن کندر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، باعث بیمار شدن مکرر شما می شود.مصرف کپسول کندر و یا قرار دادن این روغن در کف پا، سیستم ایمنی را تقویت می کند و به فرد برای داشتن زندگی سالم تر کمک می کند.

18. روغن کندر برای رفع و کاهش مشکلات بینایی

روغن کندر را در اطراف چشم ها، گونه ها و استخوانهای ابرو به مدت چند ماه بمالید. البته ممکن است باعث ایجاد اشک شود. اما در نهایت به تقویت بینایی کمک شایانی می کند.مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست ها و قرار دادن آنها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند.

کندر چیست؟

19.افزایش و بهبود تمرکز با روغن کندر

استفاده منظم یک یا دو قطره از این روغن بر روی شقیقه ها و پشت گردن باعث افزایش تمرکز فرد می شود.

20. ضد سرطان

این روغن برای مبارزه با سرطان بکار می رود. بی شک این یکی از بهترین خواص کندر برای سلامتی است.

21.درمان طبیعی آرتریت روماتوئید با کندر

این گیاه غنی از خواص ضدالتهابی می باشد. اسید بوسولیک موجود در آن مانع از جدا شدن بافت های سالم می شود.

کندر چیست؟

22.روغن کندر درمانی موثر برای پوکی استخوان

این گیاه یک درمان موثر برای کاهش و یا جلوگیری از پوکی استخوان می باشد.

23.کندر برای درمان آسم مزمن

استفاده منظم از کندر علائم آسم را کاهش می دهد و تعداد حملات آسمی را کم می کند. اما در هر صورت در مورد استفاده طولانی مدت از آن، حتما مطالعات بیشتری انجام دهید.

24.درمان سندروم روده تحریک پذیر با کندر

کندر دارای عناصری است که توانایی جلوگیری از لکوترین ها را دارند این ماده توسط سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر یک واکنش منفی تولید می شوند که این مساله باعث ایجاد سندروم روده تحریک پذیر می شود. که استفاده منظم از کندر می تواند به کاهش التهاب و تسکین سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

کندر چیست؟

25.کندر برای قلب مفید است

کندر، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را پایین می آورد و آنها را کنترل می کند. این کار در برابر برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا مانند تصلب شرایین از قلب محافظت می کند.

26.درمان مربوط به مشکلات نایژه ها

خواص ضدالتهابی و ضدباکتری این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه ها می شود.با کاهش التهاب ، گرفتگی رگ های خونی را رفع می کند. جریان خون در نایژه ها را افزایش داده و درد ناشی از آن را تسکین می دهد.

27.کاهش تب و سردرد با کندر

این گیاه خواصی مشابه آسپرین دارد پس می توان بعنوان مسکن و همچنین داروی تب بر از آن استفاده کرد.

کندر چیست؟

28.روغن کندر برای کاهش و درمان بوی بد دهان

به دلیل خواص ضدباکتری که دارد به درمان بوی بد دهان کمک می کند ؛ دو یا سه قطره روغن کندر را به آب ولرم اضافه کنید و دو بار در روز غرغره کنید. این کار به رفع سریع تر این مشکل کمک می کند.

29.روغن کندر برای درمان مجاری ادراری

این گیاه برای مشکلات ناشی از مجاری ادراری نیز مناسب می باشد.

30.کندر یک تقویت کننده عملکرد مغز است

این گیاه می تواند به افزایش هوش و تمرکز کمک کند. بنابراین بعنوان یک تقویت کننده مغز به کار می رود.

کندر چیست؟

31.کندر برای افزایش باروری مردان

کندر باعث افزایش میل جنسی می شود ؛ مصرف منظم این گیاه تعداد و کیفیت اسپرم را بالا می بردو در نهایت موجب افزایش باروری در مردان نیز می شود.

32.کندر مفید برای سلامت رحم

روغن کندر ، تولید استروژن را کنترل می کند و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومورهای پس از یائسگی که سرطان رحم نام دارد جلوگیری می کند.این روغن دیگر بیماری های زنان را نیز درمان می کند و در کل غشای مخاطی رحم را پاکسازی می کند.

33. رفع مشکلات تنفسی از خواص کندر

کندر طبیعت گرم و خشک دارد و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بندآورنده خون است، گازها را تحلیل می برد و در تقویت حافظه بسیار موثر است، از خونریزی های خارجی و خونروی از سینه جلوگیری می کند و اگر با صمغ خورده شود برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبتی موثر است.

کندر چیست؟

مضرات مصرف کندر

* مطالعات نشان داده، علی رغم مفید بودن کندر، زنان باردار باید مراقبت کنند در دوران بارداری در مصرف کندر زیاده‌روی نکنند تا کودک‌شان دچار بیش‌فعالی نشود. در واقع برای بهره‌گیری از فواید کندر در دوران بارداری، مصرف کندر در حدود یک‌ماه و حداکثر‌ تا سه‌ماه، برای تقویت هوش و حافظه فرزند کفایت می‌کند و مصرف این مدت زمان هم باید بعد از ماه چهارم بارداری اتفاق بیفتد و نه قبل از آن.
* مصرف کندر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در گرم‌مزاج‌ها با احتیاط و در مقدار متعادل انجام شود. در غیر این‌صورت باعث بروز سردرد و همچنین برخی بیماری‌ها از جمله بعضی بیماری‌های پوستی می‌شود.
* زیاده‌روی در مصرف کندر می‌تواند باعث سوختن خلط‌های خون و بلغم شود. از طرف دیگر، باعث ایجاد حالت تهوع، شکم‌درد و بی‌اشتهایی گردد.
* مصرف خارجی این صمغ خاص، ممکن است در بعضی افراد خارش خفیف پوستی ایجاد کند.

طبع کندر چیست؟

طبیعت کندر خوراکی (نام علمی درخت : Boswellia serrata) گرم و خشک می باشد. گیاه کندر یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، اسید بوسولیک و ترپن ها می باشد.

در انگلیسی به صمغ درخت کندر (Olibanum یا Indian frankincense یا Frankincense) می گویند.

کندر چیست؟

عکس برگ و شکوفه های درخت کندر

کندر چیست؟

عکس درخت کندر

کندر چیست؟

عکس صمغ یا شیره درخت کندر

 

روش مصرف کندر چگونه است؟

درخت کندر، دارای یک میوه ی کوچک به اندازه ی نخود است که آن را به صورت خام می خورند یا از آن برای تهیه غذایی به نام آب بنه و یا ترشی بنه شک استفاده می کنند.

همچنین صمغ آن را می گیرند؛ اگر بجوشانند، سقز به دست می آید که مانند آدامس خاصیت ارتجاعی دارد و برای سلامتی دندان ها، تقویت لثه ها و خوشبو شدن دهان بسیار مفید می باشد.

کندر به دلیل بوی خوبی که دارد برای تهیه لوازم آرایشی و صابون هم استفاده می شود.

از کندر برای مصارف خوراکی هم استفاده می شود؛ در طب سنتی آن را می کوبند و در یک لیوان آب ریخته و ناشتا می خورند.

اگر صمغ را خشک کنند، کندر به دست می آید که آن را مانند اسپند برای مصارف آروماتراپی می سوزانند. بهترین صمغ کندر از کشور عمان به دست می آید، اما کندر یمنی و سومالی هم بسیار مشهور هستند.

از عصاره صمغ کندر در پزشکی استفاده می شود به عنوان مثال می توان با استفاده از آن یک دهانشویه طبیعی تهیه کرد.

کندر چیست؟

نکته مهم

صمغ سفید رنگی که در ایران همراه با اسفند در مجالس مختلف دود می کنند و آن را کندر می نامند ممکن است شیره خشک شده یک درخت دیگر باشد و با کندر هندی اصلی که غالبا به رنگ زرد کم رنگ، نارنجی و قهوه ای قرمز دیده می شود متفاوت باشد.

پس جهت مصرف خوراکی و یا حتی دود کردن آن در منزل و بهره بردن از خواص درمانی گیاه کندر، صمغ خشک شده آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

پیش از مصرف خوراکی کندر حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار