دانستنی های جالب درباره زیتون و زیتون پرورده
کد خبر: ۱۹۵۸۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 November 19    -    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
زیتون (به انگلیسی: Olive) و با (نام علمی: Olea europaea) شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند. آن‌ها همیشه سبز دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پروردهاختصاصی «تابناک با تو» - زیتون (به انگلیسی: Olive) و با (نام علمی: Olea europaea) شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند. آن‌ها همیشه سبز دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند. میوه این گیاه یک شفت است.

تاریخچه زیتون

تخمین دقیق زمانی که زیتون از حالت وحشی خارج شد، تحت کنترل کشاورزان درآمد و به صورت میوهٔ باغی مورد استفاده قرار گرفت، ممکن نیست. اشارات فراوانی که در انجیل دربارهٔ این گیاه و تولید آن وجود دارد و فراوانی ضمنی آن در سرزمین کنعان و منطقه‌ای در سوریه، که همیشه زیتون برای اقتصاد ساکنین آن مهم بوده‌است، موجب این نتیجه‌گیری می‌شود که سوریه محل تولد زیتون پرورش یافته‌است. احتمالاً در آغاز، یک گونه اصلاح شده به دست تعدادی از فرقه کوچک سامی افتاد و به تدریج در قبایل اطراف نیز گسترش یافت و با حداقل تلاش به میزان بسیار زیادی پرورش یافت؛ این ماده روغنی در آب و هوای خشک شرق، ماده‌ای بسیار حیاتی برای سلامتی به‌شمار می‌رفت و میوه این درخت در آن دوران ابتدایی در بین جنگجویان بربری نمادی از صلح و حسن نیت بود. دورانی بعد و هم‌زمان با توسعه سازمان‌های دریایی این روغن به‌عنوان یکی از اقلام تجاری به کشورهای آسیای صغیر و مناطق دریایی انتقال یافت و بی‌تردید گیاه زیتون نیز در پی آن گسترش یافت.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

میوه زیتون

زیتون به طور کلی کاهنده فشارخون، مقوی معده، اشتهاآور، قابض، تسکین دهنده دردهای روماتیسم، نقرس، درد مفاصل، تب بر، ادرارآور، صفرابر و ضد دیابت است.
زیتون حاوی چربی بالایی است اما با این وجود منبع خوبی از اسید اولئیک یا اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 9 و ویتامین E است.
این گیاه و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می کنند و خاصیت ضدسرطان و ضدالتهابی دارد تا جایی که ممکن است از التهاب روده نیز پیشگیری کنند. خاصیت زیتون برای پیشگیری و درمان آسم و آرتروز نیز شناخته شده است.
روغن زیتون سالم ترین روغن است که علاوه بر محافظت در برابر امراض قلبی از بروز انواع بیماری ها مانند دیابت نیز جلوگیری می کند

زیتون خواص درمانی دیگری نیز دارد از جمله اینکه سنگ های صفراوی را دفع و یبوست های مزمن را درمان می کند و تسکین دهنده قولنج های ناشی از ورم کلیه است. همچنین این میوه بسیار مفید در تسکین درد و سوزش سوختگی ها، درمان آفتاب سوختگی و سرمازدگی، گزش حشرات، مار و عقرب نقش قابل توجهی دارد.
زیتون دارای اسید لینولئیک و لینولنیک، امگا 3 و امگا 6 است که دیواره روده ها را پاکسازی می کند و مانع از رسوب آهن موجود در غذا در دیواره روده ها می شود.
زیتون جداره دیواره عروق خونی را تمیز می کند و از رسوب چربی های خطرناک مانند LDL موجود در خون که باعث گرفتگی عروق می شود، جلوگیری می کند همچنین زیتون از سکته قلبی پیشگیری می کند.
عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می شود.

زیتون در جهان

گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد. شما می‌توانید زیتون را به سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و موثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای آن قائل‌اند.

زیتون به انگلیسی «Olive» نام دارد و تقریبا دو هزار نوع از آن در دنیا شناخته شده است اما تنها حدود ۱۱۰ نوع از آن در ایران کشت می‌شود. البته مردم تنها با ۱۰ تا ۱۲ نوع از این میوه آشنایی دارند.زیتون در گذشته بیشتر در مناطق مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا کشت می شد. منشا آن نیز احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

زیتون معمولا در ابتدای تابستان شروع به گل دادن می کند. سپس به تدریج میوه آن تشکیل می شود و در اواخر تابستان به مرحله برداشت می رسد. ابتدا زیتون سبزکمرنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگ آن کاملاسبزتیره می شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است. در پرچم سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون به عنوان نماد صلح استفاده شده است.

زیتون در قرآن

نام «زیتون» شش مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است؛ یک بار هم در سوره مومنون به طور غیر مستقیم از آن به عنوان درختی که دارای روغن است، یاد شده است. علاوه براین، خداوند در سوره تین به این میوه معجزه گر قسم خورده است (والتِّینِ والزیتُونِ = قسم به انجیر و زیتون). همین کافی است که مطمئن شویم این میوه در کنار طعمی خاص و منحصر به فرد، از خواص شگفت انگیزی برخوردار است.

همچنین زیتون انواع مختلفی دارد که عبارتند از زیتون پرورده، زیتون سیاه، زیتون تلخ، زیتون سبز، زیتون شور، زیتون پرورده شمال، کنسرو زیتون و ...

زیتون سبز و سیاه

زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی این زیتون ها، با وجود تفاوت رنگی که دارند، با هم یکسان هستند. اما نکته قابل ذکر در مقایسه زیتون سیاه و سبز این است که زیتون های سیاه کمی روغنی تر هستند و از آنجا که بخش عمده ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است، می توان گفت زیتون های تیره از این نظر غنی تر هستند. زیتون سبز و سیاه دو نوع متفاوت هستند و برخلاف تصور عامه زیتون سیاه از رسیدگی کامل زیتون سبز به دست نمی آید. زیتون سیاه به دلیل ظاهر زیبا و بازارپسندی مطلوب، قیمت بالایی داشته، در مقایسه با زیتون سبز حاوی مواد مغذی و روغن بیشتری بوده و هر عدد آن حاوی هفت کالری انرژی است. این زیتون به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک در کشور ما قابلیت رشد خوبی ندارد و کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا تولیدکنندگان اصلی آن هستند. به دلیل آنکه واردات زیتون سیاه اصل از کشورهای مذکور پرهزینه و فاقد صرفه اقتصادی است، برخی سودجویان با خرید زیتون سبز معمولی و فرآوری آن با ترکیبات آهن داری چون سولفات آهن، گلوکینات یا لاکتات آهن و گاهی براده آهن محصول را سیاه کرده و با قیمت بالایی در بازارهای کشور به فروش می رسانند. بنابراین توصیه می شود از خرید زیتون های سیاه فاقد مجوز بهداشتی و فله ای خودداری کنید.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

ارزش تغذیه‌ای زیتون

منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E ، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.


ویتامین های موجود در زیتون

ویتامین ای ۱۹ درصد
ویتامین آ ۸ درصد
ویتامین کا ۲ درصد
ویتامین بی۶ ۲درصد


ارزش غذایی زیتون بر حسب درصد

چربی ۲۴ درصد
فیبر ۱۳ درصد
کالری ۱۲۵
پروتئین ۲ درصد


مواد معدنی موجود در زیتون

سدیم ۶۵ درصد
کلسیم ۵ درصد
مس ۶ درصد
آهن ۳ درصد


در ادامه خواص زیتون و مضرات آن برای سلامتی را برای شما آورده ایم:

زیتون تقویت کننده‌ی سلامت قلب

بیماری‌های قلبی یکی از شرایط مرگبار گسترده در سراسر جهان است. بنابراین افراد به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند سلامت قلب خود را بهبود ببخشند و در برابر تمامی فاکتورهایی که باعث ایجاد تصلب شرایین، حمله قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته می‌شود، مبارزه نمایند. زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباعی است که اولئیک اسید نام دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. روغن زیتون نیز دارای اولئیک اسید است و مسئول کاهش فشار خون است. کاهش فشار خون شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

علاوه براین، زیتون غنی از ترکیبات فنولی است که می‌تواند از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری کند. ترکیبات فنولی مانند هیدروکسی تیروزول همانند یک ضد انعقاد عمل می‌کند که همین امر نیز شانس ایجاد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. گذشته از آن، ترکیبات فنولی یکسان می‌تواند تنش رگ‌های خونی را برطرف کند و عروقی خونی را متسع نماید. همین امر موجب می‌شود جریان خون در بدن به خوبی انجام شود و اکسیژن رسانی به سایر ارگان‌های بدن نیز تسهیل گردد.

خواص زیتون در مقابله با پوکی استخوان

افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.توضیح قطعی این پدیده اخیرا کشف شده است. در تحقیقات انجام شده ثابت شد که ترکیب هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین باعث افزایش رسوب کلسیم و رشد استخوان می‌شوند و همین امر از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اگر در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید مقدار مناسبی از زیتون و یا روغن آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید .

جلوگیری از سرطان یکی از خواص زیتون

رمز و راز درمان سرطان به یک مشکل عمده در جوامع امروزی تبدیل شده است اما روش‌های جایگزین بسیاری برای درمان، کاهش پیشرفت و حتی جلوگیری از بروز آن وجود دارد. زیتون معمولا با استفاده از روش‌های مختلف از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. اولا، زیتون حاوی آنتوسیانین است که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. این رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم بدن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

دوما، زیتون حاوی اولئیک اسید است که از گیرنده فاکتور رشد خاصی جلوگیری می‌کند . همین امر نیز موجب می‌شود رشد و توسعه‌ی سرطان سینه کاهش پیدا کند. در نهایت هیدروکسی تیروزول از جهش DNA و رشد سلول‌های غیر طبیعی جلوگیری می‌کند.

کاهش التهاب با مصرف زیتون

ترکیبات مختلف در زیتون نه تنها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می‌کنند بلکه دارای خاصیت ضد التهابی نیز هستند. این عوامل باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند. مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه‌ها، قسمت‌های آسیب دیده،تاندون‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. به خصوص در شرایط آرتریت، نقرس و دیگر شرایط روماتیسمی ، زیتون می‌تواند درد را کاهش دهد.

خواص زیتون و تاثیر آن بر سیستم گوارش

زیتون منبع سالمی از فیبر است و تقریبا ۱۳ درصد از نیازهای روزانه‌ی یک فرد را به فیبر تامین می‌کند. وجود فیبر بالا باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود. همین امر موجب می‌شود اجابت مزاج نیز بهبود یابد. فیبر همچنین به ایجاد حس سیری در فرد کمک می‌کند. فیبر نه تنها برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سلامت روده‌ها مفید است بلکه در کاهش وزن نیز می‌تواند موثر باشد. فیبر همچنین سلامت قلب را با کاهش کلسترول بد خون، افزایش می‌دهد.

خواص زیتون در واکنش‌های آلرژیک و جلوگیری از حساسیت

از آنجایی که زیتون خاصیت ضد التهاب دارد می‌تواند در کاهش واکنش‌های آلرژیک نیز مفید باشد. ترکیبات خاصی در زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین عمل کرده و می‌تواند واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. با اضافه کردن زیتون به رژیم غذایی، می‌توانید از بروز آلرژی‌های مختلف جلوگیری کنید.

خواص زیتون و تاثیر گذاری در گردش خون

زیتون منبعی غنی از آهن و مس بوده و این دو ترکیب مهمی برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون هستند. بدون وجود این دو ماده‌ی معدنی، گلبول‌های قرمز خون کمتر شده و همین امر نیز موجب کم خونی در فرد می‌شود. کم خونی نشانه‌های مختلفی همچون خستگی، درد شکم، سر درد، نقص شناختی و کاهش سلامت عمومی ارگان‌ها را دارد. تا جایی که می‌توانید زیتون بخورید تا گردش جریان خونتان افزایش پیدا کند.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

خواص زیتون سیاه در درمان کم خونی

زیتون سیاه و سبز، به ویژه زیتون سیاه، سرشار از آهن هستند. می دانیم که وجود آهن در بدن، به گلوبول های قرمز خون در حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. افرادی که دچار کمبود آهن هستند، میزان اکسیژن رسانی به بافت های بدن شان نسبت به حالت طبیعی کمتر است. از جمله نشانه ها و علائم کم خونی می توان به احساس ضعف و سرما، درد شکم، سردرد، نقص شناختی اشاره نمود. بنا بر آنچه گفته شد، افرادی که دچار کم خونی هستند، بهتر است زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

خاصیت آنتی باکتریایی زیتون

اولئوروپین یک ترکیب شیمیایی ارزشمندی است که در زیتون یافت می‌شود و دارای خاصیت آنتی باکتریایی است. مصرف مقادیر فراوان از زیتون می‌تواند بدن شما را در برابر عفونت‌ها و باکتری‌های مختلف بیمه کند.

تاثیر زیتون بر کاهش درد مفاصل

ترکیبات مختلف در زیتون نه تنها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می‌کنند بلکه دارای خاصیت ضد التهابی نیز هستند و موجب کاهش التهابات بدن می گردند. مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه‌ها، قسمت‌های آسیب دیده،تاندون‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. به ویژه بیماران مبتلا به آرتریت، نقرس و دیگر بیماری های روماتیسمی، از زیتون بخوردند، درد آنها کاهش می یابد.

خواص زیتون برای پوست و مو

زیتون سیاه حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت و مرطوب نگه‌داشتن و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون پوست را از اشعه خطرناک UV محافظت می‌کند و این بدان معنی است که ما را از پیری زودرس و بروز سرطان پوست محافظت می‌کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون بعد از دوش گرفتن است، اما شما نباید آن را به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا در نهایت با سوختگی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال ترکیبی تقویت‌کننده برای موی خود هستید، از مخلوط روغن زیتون با یک زرده تخم‌ مرغ استفاده کنید و آن را بر روی موی خود قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه موی خود را بشویید تا متوجه نخستین اثرات معجزه‌آسای آن شوید.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

زیتون ضرر هم دارد؟!

- مصرف زيتون پرورده همراه با غذا باعث افزايش اشتها مي‌شود؛ در نتيجه براي كساني كه قصد كاهش وزن دارند خيلي مناسب نيست.

- زياده‌روي در مصرف زيتون باعث كم‌خوني، لاغري، بي‌خوابي و اختلالات تنفسي مي‌شود. براي رفع اين حالات بايد زيتون را همراه با گردو و بادام مصرف كنيد.

- مصرف ميوه تازه و خام زيتون معده را اذيت مي‌كند و ممكن است باعث استفراغ شود.

- روغن زيتون در دماي بالا و هنگام سرخ شدن، مواد سرطان‌زا توليد مي‌كند. بنابراين از آن فقط به صورت خام يا براي تفت دادن كوتاه استفاده كنيد.

موارد استفاده از زیتون

برگ زیتون

به نقل از متخصصان گیاهان دارویی دم کرده و یا جوشانده 5 تا 10 برگ زیتون جایگزین داروهای کاهنده قند خون است.
متخصصان می گویند برگ زیتون کاهش دهنده فشارخون است و جوشانده آن برای تسکین درد دندان مفید است. برگ های زیتون غنی از ماده ای تلخ به نام «اولئوروپئین»، حاوی مقداری اسید چرب، عناصری چون نیتروژن، فسفر، کلسیم، منیزیم و حاوی مواد قندی است.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

روغن زیتون

در طب قدیم بیشتر از روغن زیتون به عنوان ملین و همچنین برای معالجه دردهای عصبی استفاده می شده است.
روغن زیتون به عنوان یک عامل ضدپیری و ضدسرطان، کمی ملین، یک عامل ضد انعقاد خون و انسداد شریانی، ضد برخی بیماری های قلبی و کاهنده کلسترول خون، رفع کننده قولنج، دل پیچه، خارج کننده کرم معده، خرد کنده سنگ مثانه، دفع کننده سنگ های صفراوی، رفع کننده یبوست مزمن، افزایش ترشحات ادرار، حیض، عرق، تسکین دهنده درد مفاصل و سیاتیک می باشد.
این گیاه و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می کنند و خاصیت ضد سرطان و ضدالتهابی دارد تا جایی که ممکن است از التهاب روده نیز پیشگیری کنند. خاصیت زیتون برای پیشگیری و درمان آسم و آرتروز نیز شناخته شده است

در روغن زیتون ترکیبات شیمیایی وجود دارد که تمایل خون به لخته شدن را متوقف می کند. از رسوب کلسترول در شریان جلوگیری می کند و مانع از رسوب کردن کلسترول بر دیواره عروق و سرخرگ ها و تنگ شدن آن ها می شود. روغن زیتون برای پیشگیری از حمله های قلبی، حتی بعد از وقوع اولیه حمله برای جلوگیری از حملات بعدی قلب توصیه می شود.
پزشکان همچنین معتقد هستند که مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد. آن ها می گویند اسید اولئیک موجود در روغن زیتون اثر ژن سرطان زای این بیماری را کاهش می دهد.
روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می بخشد و باعث تقویت مو می شود.
پزشکان تأکید دارند که روغن زیتون سالم ترین روغن است که علاوه بر محافظت در برابر امراض قلبی از بروز انواع بیماری ها مانند دیابت نیز جلوگیری می کند.

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

زیتون پرورده

گونه‌ای خوراک تهیه‌شده از زیتون و مواد دیگر است. این فراورده در ایران بیشتر به عنوان چاشنی کنار غذای اصلی استفاده می‌گردد. زیتون پرورده در ایران به هر دو شکل خانگی و صنعتی تولید می‌شود.

اصالت زیتون پرورده به استان گیلان بازمی‌گردد. همچنین نحوه تهیه این چاشنی به نام این استان ثبت ملی شده‌است.

رفع تلخی زیتون

اصولاً زیتون به سه صورت کنسروی، شکسته و بی هسته عرضه می شود. زیتون شکسته زیتونی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است (روغن کشی نشده است) و برای تهیه زیتون پرورده یا تزیین کردن آن با فلفل قرمز و بسته بندی از این نوع زیتون استفاده می شود. در هرحال همه زیتون ها یک تلخی دارد و تنها راه گرفتن تلخی آن ها خواباندن در آب نمک و شست و شوی چند باره آن ها است تا طعم تلخی آن از بین برود. (می توان در روز حدود سه تا چهار بار زیتون ها را شست و مجدداً در آب نمک ریخت) در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجدد زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد که مزه آن برای شما مطبوع باشد (نه بی نمک و نه شور) و مثلاً اگر در سطل های پلاستیکی به اندازه ماست های سه کیلویی می ریزید، روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق) بریزید.

معمولاً باید زیتون را در جای خنک گذاشت اما بهتر است این جای خنک یخچال نباشد. معمولاً زیتون های سبز یا زیتون هایی را که اندکی مانده است تا رسیده شود برای مدتی در محلول های قلیایی می خوابانند تا تلخی گوشت آن ها گرفته شود. سپس مدتی در آب می خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول کم نمک (مخلوط آب، نمک و سرکه) نگه می دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب نمک انجام می دهند. زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می توان عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شود. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از محلول قلیایی مدتی در معرض هوا قرار گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود. از جمله محلول های قلیایی خوراکی ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک است که برای مربای بالنگ استفاده می شود.

همه چیز درباره زیتون و زیتون پرورده

فوت‌وفن‌های درست‌کردن زیتون پرورده خانگی

زیتون پرورده از انواع پیش‌غذاهایی است که بیشتر در شهرهای شمالی می‌بینیم و در طعم‌های مختلف با ذائقه‌های متفاوت وجود دارد؛ از ترش تا شیرین و ملس.

اگر جزو افرادی باشید که در وعده‌های غذایی به‌دنبال پیش‌غذا و انواع چاشنی‌ها هستید، پس زیتون و زیتون پرورده و انواع سالادها همیشه در سفره غذایی‌تان هست. زیتون پرورده از انواع پیش‌غذاهایی است که بیشتر در شهرهای شمالی می‌بینیم و در طعم‌های مختلف با ذائقه‌های متفاوت وجود دارد؛ از ترش تا شیرین و ملس. درست‌کردن زیتون پرورده در خانه اما هیجان بیشتری دارد، چون هم مطابق با سلیقه خودتان درست می‌شود هم از سلامت موادی که به آن اضافه می‌شود مطمئن هستید.

مواد لازم:

* رب انار: ۲ پیمانه
* مغز گردو: ۳۰۰ گرم
* آویشن: ۱ قاشق غذاخوری
* زیتون بدون هسته: ۵۰۰ گرم
* روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
* آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذاخوری
* پودر نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
* دانه انار خشک شده: ۲ قاشق غذاخوری

همه چیز دربراه زیتون و زیتون پرورده

طرز تهیه:

۱. برای تهیه زیتون پرورده شمالی ابتدا مغز گردوها را دو بار چرخ می‌کنیم و در کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم. سپس زیتون‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. اگر زیتون‌ها ترش یا شور بودند به مدت حداکثر ۱ ساعت در ظرف پر از آب می‌ریزیم تا خوب خیس بخورند

۲. سپس در آبکش می‌ریزیم و آبکش می‌کنیم و می‌گذاریم تا آب اضافه آنها خارج شود و بعد در زیتون پرورده استفاده می‌کنیم. سپس رب انار را با آب لیمو ترش هم زمان به مواد می‌افزاییم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم

۳. پس از اینکه مواد را خوب مخلوط کردیم، پودر نعناع خشک، پودر آویشن خشک، دانه‌های انار و روغن زیتون را نیز به مواد اضافه می‌کنیم و مجددا با قاشق مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا طعم سبزی‌ها کاملا به خورد مواد برود.

۴. پس از اینکه مواد کاملا یک‌دست شدند آنها را در ظرف مخصوص که در داشته باشد می‌ریزیم و آن را محکم می‌بندیم. سپس در یخچال نگهداری می‌کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
1
0
نویسنده محترم مقاله دانستنی های زیتون درخصوص کشت زیتون در ایران کم لطفی کردن یا اطلاعات نداشتن یا نخواستن اعلام کنن که 45در صد زیتون ایران در شهرستان طارم زنجان کشت وبه بازار ایران وخارج از ایران ارسال میشود
امید وارم تولیدات داخل را بیش از پیس ارج نهیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
1
برای تهیه زیتون پرورده با مقادیر فوق الزک یه بوته سیر متوسط له شده هم اضافه شود بعد از یکروز که طعمهای مختلف به خوردهم رفت بسیار خوشمزه میشه. من بارها درست کردم البته آویشن . نعناع نمیزنم طعمش بینظیره.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار