خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا
کد خبر: ۱۹۵۵۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 November 13    -    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
خبر موفقیت شرکت داروسازی فایزر آمریکا در تولید واکسن کرونا در حالی در جهان دست به‌دست می‌شود که کرونا مرگبارترین روز‌ها را در بسیاری از کشور‌ها ازجمله ایران در تقویم هرروزه ثبت می‌کند. نکته‌ی جالبی که امروز در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم آشنا بودن ما ایرانی‌ها با محصولات فایزر، آن هم از زمان قدیم تا به‌حال است.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا«تابناک با تو» - خبر موفقیت شرکت داروسازی فایزر آمریکا در تولید واکسن کرونا در حالی در جهان دست به‌دست می‌شود که کرونا مرگبارترین روز‌ها را در بسیاری از کشور‌ها ازجمله ایران در تقویم هرروزه ثبت می‌کند. نکته‌ی جالبی که امروز در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم آشنا بودن ما ایرانی‌ها با محصولات فایزر، آن هم از زمان قدیم تا به‌ حال است. شاید باورتان نشود و تابه‌حال متوجه نشده باشید اما باید بگوییم ممکن است خود شما چندین‌بار تا به امروز از محصولات فایزر استفاده کرده باشید. اگر این موضوع برایتان جالب است پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

اگر تا همین دیروز اسمی از شرکت داروسازی فایزر نشنیده بودید قطعا تا الان متوجه شده‌اید این‌که سال آینده ما هم‌چنان در شرایط کرونایی دست‌وپا بزنیم یا نه، به فعالیت‌های این شرکت برای تولید واکسن کرونا بستگی دارد.

اما باید بدانید شما بار‌ها و بار‌ها از محصولات فایزر استفاده کرده‌اید. اول کمی با این شرکت ابرقدرت دارویی آشنا بشوید.

فایزر، یک شرکت داروسازی بین‌المللی آمریکایی است که مقر اصلی آن در نیویورک قرار دارد و هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان شناخته می‌شود.

چرا ابرقدرت؟

شاید در میزان تولید، فایزر چهل‌ونهمین شرکت دارویی جهان باشد، اما از نظر فروش، اول است.

قدیمی هم هست؛ سال ۱۸۴۹ – ۱۲۲۷ خورشیدی هم‌زمان با سلطنت ناصر‌الدین شاه به‌دست دو کارآفرین آلمانی - آمریکایی راه افتاد و به این‌جا رسید.

این شرکت حتی در در سال ۱۳۴۳شرکتی را با نام لابراتوار‌های فایزر، در جاده مخصوص تهران - کرج در ایران راه انداخت که پس از انقلاب ۱۳۵۷، به‌نام رازک تغییر پیدا کرد.

بعدتر بخشی‌از سهام این شرکت را در بورس بنیاد تعاون سپاه و گروه دارویی برکت (متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام) از آن خود کردند.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

اما فایزر را با چه دارو‌هایی می‌شناسیم؟

همانطور که گفتیم شرکت فایزر خیلی‌هم برای ما ایرانی‌ها غریبه نیست. داروهایی را تابه امروز از این شرکت داروسازی استفاده کردیم که شاید خودمان هم از آن بی‌اطلاع بودیم. در ادامه چند نوع از این داروها را به شما معرفی می‌کنیم.

ایبوبروفن: ادویل، معروف‌ترین داروی فایزر بین ایرانی‌ها است که نام تجاری‌اش ایبوبروفن است. بله؛ مُسکنی‌که آبی روی آتش درد‌های ما ریخته و البته این روز‌ها در داروخانه‌ها خیلی کم پیدا می‌شود.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

ویاگرا: (ویاگرای شیطون). نام تجاری برند فایزر برای داروی سیلدنافیل است و اتفاقا ترکیب شیمیایی‌اش هم از اکتشافات محققان فایزر است. این دارو جز درمان اختلالات جنسی نعوظ در مردان، گه‌گاه برای بهبود فشار خون پایین هم تجویز می‌شود.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

آسنترا و آلپرازولام: سرترالین، با نام آسنترا، قرص مشهور و پر مشتری و آلپرازولامِ چرت‌آور با نام تجاری زاناکس؛ دو دارو روان‌پزشکی برای افسردگی، ترس‌ها، وسواس‌ها، بدخوابی‌ها و حتی ناخوشی‌های پریود که از قضا در ایران، پیر و جوان طرف‌دارشان هستند.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

سلکوکسیب: سلبرکس که ما راحت‌تریم با نام علمی‌اش سلکوکسیب صدایش کنیم و به مذاق پزشکان و بیماران ایرانی خوش آمده؛ کپسولی از دارو‌های ضدالتهابی که برای آرتروز و روماتیسم مفصلی گرفته تا پریود دردناک و نقرس تجویز می‌شود.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

فلوکونازول: خیلی از ما‌ها عفونت‌های قارچی‌مان را با دارویی به نام دیکلوفان درمان کرده‌ایم که نام تجاری داروی فلوکونازول است.

این دارو در فهرست دارو‌های ضروری سازمان بهداشت جهانی هم هست و برای کاهش احتمال عفونت در بیمارانی که عمل پیوند داشته‌اند یا شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی می‌کنند، هم تجویز می‌شود.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

مرطوب‌کننده‌های چاپ‌استیک: جز دارو، چیز‌های زیادی هست که ما از داروخانه می‌خریم و فایزری هستند؛ مثلا مرطوب‌کننده‌های چاپ‌استیک (ChapStick) که قبل‌تر که ارزان‌تر بود خیلی‌های‌مان داشتیم.

درست است که فایزر به گرانی جنس‌هایش شهرت دارد، اما دست‌کم برای ما ایرانی‌ها، تازه‌وارد و ناشناخته نیست.

واکسن کرونای فایزر، کِی به ایران می‌رسد؟

اگر واکسن کرونا تأییدیه‌های جهانی برای تولید انبوه را بگیرد در بهترین حالت یک سال زمان می‌برد تا به دست ما برسد.

درصورتی که واکسن در شرکت فایزر به تولید انبوه برسد تامین نیاز مردم کشور سازنده، کشور‌های همجوار و کشور‌هایی که با ایالات متحده آمریکا دارای روابط نزدیک‌تری هستند در اولویت قرار می‌گیرد و پس از آن این دارو در اختیار کشور‌های دیگر و ازجمله ایران قرار می‌گیرد.

خاطرات مشترک ما با «فایزر»، فرشته نجات دنیا

البته که طبق گفته‌های محققان این واکسن ایمنی صددرصد در مقابل ویروس کرونا ایجاد نمی‌کند. اما خب خبر کشف چنین واکسنی حتی اگر دیرهم به دست ما برسد، خبری بسیار خوشحال کننده است.

منبع: برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
2
3
بعید میدونم تا اون موقع چیزی از این واکسن دست ما برسه.. نمونه های غیرامریکایی اش پیدا میشن و از همون اشعالها به ما میدن.... لیاقت هم همین البته...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
3
صد دفعه گفتم با کسی دشمنی کنید که هیچ تاثیری روی زندگیتون نداره که البته در اون صورت دشمنی کردن بی معنیه نتیجه اینکه با کسی دشمنی نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
1
قیپتشو رو دولت خداتومن به مردم ایران میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار