عبور کرونا از خط قرمز؛ هر ۳دقیقه مرگ یک ایرانی
کد خبر: ۱۹۵۴۳۳
تاریخ انتشار: 2020 November 10    -    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
روند ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در ۲۳ استان صعودی است و برخی شهر‌ها در وضعیت فوق حاد کرونایی سیاه قرار گرفته‌اند.

کرونا در آستانه سومین‌ماه پاییز هشدار‌ها را به واقعیت بدل کرد و وضعیت قرمز به سیاه رسید. شمار قربانیان کرونا دیروز ۴۵۸ هموطن بود. روند ابتلا و جان باختن بر اثر کرونا در ۲۳ استان صعودی است و به گفته دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هر سه دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند.

اردبیل و مشگین‌شهر، سبزوار و نیشابور، کامیاران، مریوان، ایلام و ایوان، یاسوج، اهر، اهواز، کوهدشت و دلفان و... با وضعیت فوق حاد و سیاه (بروز بیماری در یک منطقه بیش از ۴نفر در ۱۰۰هزار نفر جمعیت) مواجه شده‌اند.

وضعیت بحرانی است و کادر درمان تقریبا از پا درآمده‌اند. تجهیزات پزشکی پاسخگوی نیاز موجود نیست و هزینه‌های سنگین درمان و داروی موردنیاز مبتلایان به کرونا دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. شنیده می‌شود به‌دلیل پرشدن ظرفیت بخش‌های آی‌سی‌یو، پذیرش بیماران با درصد بالای درگیری ریه (۴۰درصد) صورت می‌گیرد؛ آن هم درحالی‌که همه از حادتر شدن وضعیت در آذرماه سخن می‌گویند و اینکه قرار است سیاه‌ترین ماه کرونا رقم بخورد.

انگار خبر افزایش آمار فوتی‌های کرونا در آرامستان‌ها و جان باختن روزانه بیش از ۴۰۰نفر در کشورمان عادی شده و با وجود اعمال محدودیت‌های نیم‌بند برخی از شهروندان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

سبزوار و نیشابور؛ کانون دائمی آلودگی

دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، کاشمر، درگز، خواف و گناباد در وضعیت سیاه ابتلا به کرونا قرار دارند، به همشهری می‌گوید: رفتار‌های اجتماعی و عدم‌رعایت ۴اصل اساسی پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل افزایش ابتلاست. در شهر‌های مختلف استان رعایت این موارد شدت و ضعف دارد و در شهر‌هایی که با وضعیت فوق حاد مواجه شده‌اند، مردم این پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند.

دکتر حمیدرضا رحیمی با بیان اینکه در شهر‌های سیاه با کمبود امکانات مواجه هستیم، عنوان می‌کند: از ابتدای شیوع کرونا منطقه نیشابور و سبزوار شدت آلودگی بیشتری نسبت به بقیه شهر‌های استان داشتند. این دو شهر در مسیر عبور از مرکز کشور به مشهد قرار دارند و به‌عنوان کانون آلودگی قلمداد می‌شوند. در نیشابور هم با توجه به میزان جمعیتش امکانات درمانی کمتری نسبت به استاندارد‌ها وجود دارد که این کمبود‌ها از گذشته وجود داشته است و به زمان کرونا ربطی ندارد.

رحیمی همچنین درباره ترس مردم از مراجعه به مراکز درمانی به‌دلیل ابتلا به کرونا عنوان می‌کند: عده‌ای از مردم به‌خاطر اطلاعات نادرست و ترس‌هایی که در فضای مجازی برای آن‌ها به‌وجود می‌آید، از مراجعه بموقع به مراکز درمانی اجتناب می‌کنند؛ درحالی‌که اگر در همان هفته اول یا شروع علائم بیماری مراجعه کنند، هم درمان حمایتی ساده‌تر است و هم قابلیتی وجود دارد که بدن بیمار را دوچندان تقویت کنیم. نیمی از تلاش ما این است که به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که نترسند و تنها با یک تماس از وضعیت جسمانی خود مطلع شوند. بر این اساس، تلفن ۱۹۱ در خراسان رضوی راه‌اندازی شد تا مردم پیش از مراجعه و با کوچک‌ترین علائم با این سامانه تماس برقرار کنند.

شرایط در ایلام بدتر می‌شود

در ایلام، مرکز استان و شهرستان ایوان با وضعیت فوق خطرناک سیاه مواجه شده‌اند. در این‌باره رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام به همشهری می‌گوید: سلامت شهروندان ایلام و ایوان به‌شدت در معرض تهدید است و تا زمانی که همه ما پروتکل‌های بهداشتی را به‌درستی رعایت نکنیم، وضعیت به همین روال تداوم خواهد داشت و شرایطی حتی بدتر از روز‌های اخیر را پیش رو داریم. محمد کریمیان با تأکید بر اینکه ممکن است قربانی بعدی این بیماری خودمان باشیم، اظهار می‌کند: اگر همه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، قطعاً در کمترین زمان ممکن این شرایط خطرناک خاتمه خواهد یافت.

اجرا نشدن کامل مصوبات در لرستان

براساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان ۴۹۸ بیمار مبتلا به کرونا با شرایط وخیم در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و معاون استانداری هم از وضعیت فوق قرمز کرونا در ۵شهرستان خبر می‌دهد.

محمود ثمینی به همشهری می‌گوید: الیگودرز، دورود، پلدختر، کوهدشت و دلفان شرایط ویژه و فوق قرمز داشته و سایر شهرستان‌ها هم در وضعیت قرمز قرار دارند. ثمینی به اجرا نشدن کامل مصوبات در شهر‌های دارای محدودیت هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: باید موضوع اجرای مصوبات و محدودیت‌ها را جدی بگیریم، اما گاهی در بازرسی‌ها مشاهده شده تمام مصوبات با دقت اجرا نمی‌شود.

پیام اضطراری وزیر بهداشت به مردم

سعید نمکی، وزیر بهداشت در پیامی خطاب به مردم ایران متذکر شد که کرونا تعارف ندارد. متن پیام او به این شرح است:
«سلام هموطن عزیز
لطفا تا جایی که می‌توانید از منزل خود خارج نشوید و به اماکن شلوغ تردد نکنید. خواهش می‌کنم حتما ماسک (سه لایه) بزنید و فاصله فیزیکی (۱/۵ متر) و شست و شوی دست‌ها
(۲۰ ثانیه) را رعایت فرمایید. کرونا تعارف ندارد.
ارادتمند، نمکی، وزیر بهداشت»

عبور کرونا از خط قرمز؛ مرگ یک ایرانی در هر ۳ دقیقه

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار