سرطان زا بودن غذای سوخته
کد خبر: ۱۹۴۹
تاریخ انتشار: 2015 June 09    -    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
مطالعات محققان سوئدی نشان می دهد که مصرف غذای سوخته با آکریل آمید موجود در آن، سبب بروز سرطان می شود.
مطالعات محققان سوئدی نشان می دهد که مصرف غذای سوخته با آکریل آمید موجود در آن، سبب بروز سرطان می شود.

به گزارش ساینس، آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی سرطان زا است و زمانی تولید می شود که مواد نشاسته ای در دمای بسیار بالا پخته می شوند.

این مطالعات نشان می دهد که آکریل آمید سبب صدمه به DNA می شود و احتمال سرطان را افزایش می دهد. زمانی که آکریل آمید وارد بدن می شود، توسط سیستم گوارشی جذب شده و در تمام ارگان های بدن وارد چرخه سوخت و ساز می شود. نتیجه سوخت و ساز آکریل آمید، ماده ای به نام گلایسیدامید است که عامل اصلی جهش ژن ها و رشد تومور در بدن است.

چیپس سیب زمینی، قهوه، بیسکوییت، نان برشته، سیب زمینی کبابی و گوشت کبابی، شایع ترین مواد غذایی حاوی آکریل آمید هستند. قند و آمینو اسید موجود در مواد غذایی نیز می توانند تولید آکریل آمید کنند.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا، آکریل آمید در صنعت کاغذ، رنگ، بسته بندی، چسب و پلاسیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. آکریل آمید در دود سیگار نیز وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2013 میلادی پیش نویس دستوالعمل هایی را در رابطه با ارتباط این ترکیب شیمیایی با سرطان صادر کرد.

تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب سمی در افزایش سرطان روده، مثانه و کلیه نقش دارد و علاوه بر آسیب به سیستم عصبی، باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آکریل آمید در غذاهای آب پز و بخار پز وجود ندارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Panel on Contaminants in the Food Chain منتشر شده است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار