چطور دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟
کد خبر: ۱۹۴۵۷۵
تاریخ انتشار: 2020 November 01    -    ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
به گفته محققان، ضایعات ماده سفید مغز نقش مهمی در كاهش قدرت شناختی، زوال عقل و مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری دارد. آنها با مطالعه بر روی ۹۱ شرکت کننده سالمند ژاپنی اعلام کردند که وجود ضایعات در ماده سفید مغز کسانی که پروتئین سویا مصرف نمی‌کنند، در مقایسه با مصرف‌کنندگان این پروتئین، ۵۰ درصد بیشتر است.

چطور دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟

چطور دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟«تابناک باتو» ـ سرما مستقیم عاملی برای بروز سرماخوردگی نیست، اما شما را برای ابتلا به این بیماری آماده می‌کند. خستگی، ضعف سیستم ایمنی بدن و استرس از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری هستند.

به گزارش مایوکلینیک، اگر شما سرما خورده باشید، حداقل ۵ روز زمان نیاز دارید تا به طور نسبی بهبود یابید. البته هیچ روشی برای درمان قطعی سرماخوردگی وجود ندارد اما می‌توان با دنبال کردن برخی توصیه‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به بهبودی دست یافت؛

هیدراته بمانید. چای داغ، آب، سوپ مرغ و سایر مایعات مانند آب گرم همراه با لیمو و عسل، بدن را هیدراته نگه می‌دارد. این مایعات همچنین می‌توانند احتقان قفسه سینه و مجاری بینی شما را تسکین دهند تا بتوانید راحت نفس بکشید. از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا باعث کمبود آب بدن می‌شود و می‌تواند در خواب و استراحت مورد نیاز برای بهبودی اختلال ایجاد کند.

گلودرد را با غرغره کردن آب‌نمک تسکین دهید. همچنین می‌توانید کمپرس یخ، اسپری‌ها یا آب نبات‌های سرد مکیدنی برای گلو درد را امتحان کنید.

بزرگسالان می‌توانند از استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین برای تسکین علائم استفاده کنند. داروها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید.

در خانه از دستگاه مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. این دستگاه برای تسکین گرفتگی بینی و عفونت‌‌های مجاری تنفسی و همچنین کاهش شدت و درد سرفه ‌های خشک مفید است.

چطور دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟

فراموش نکنید که آنتی‌بیوتیک‌ها، برای درمان بیماری‌های باکتریایی مفیدند اما هیچ کمکی در برابر ویروس های سرماخوردگی نمی‌کنند. از درخواست آنتی‌بیوتیک از پزشک برای سرماخوردگی یا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی که در دست دارید خودداری کنید.

دقت کنید که مصرف ویتامین C به شما در جلوگیری از سرماخوردگی کمک نمی‌کند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین C قبل از شروع علائم سرماخوردگی، می‌تواند مدت زمان بیماری را کوتاه کند. همچنین چندین مطالعه نشان داده است که مکمل‌های زینک ممکن است طول سرماخوردگی را کاهش دهند. البته زینک دارای عوارض جانبی مضر از جمله مسمومیت و معمولا وقتی ایجاد می شود که ۲ هزار میلی‌گرم و یا بیشتر مصرف شده باشد. پس قبل از استفاده از زینک با پزشک خود صحبت کنید.

پروتئین سویا؛ سدی در برابر ابتلا به زوال عقل

یک مطالعه جدید حاکی از آن است که مصرف منظم دانه‌های سویا، با کاهش ضایعات ماده سفید مغز، می‌تواند خطر ابتلا به انواع زوال عقل از جمله آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش نورو ساینس؛ مطالعه محققان دانشکده بهداشت دانشگاه پیتسبرگ که به تازگی در ژورنال Alzheimer's & Dementia: Researchal Research & Clinical Interventions منتشر شده، نشان می‌دهد که اکوئول Equol))؛ ترکیب تولید شده از دانه‌های سویا توسط باکتری‌های روده، باعث کاهش ضایعات ماده سفید مغز که یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به زوال عقل است، می‌شود.

به گفته محققان، ضایعات ماده سفید مغز نقش مهمی در كاهش قدرت شناختی، زوال عقل و مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری دارد. آنها با مطالعه بر روی ۹۱ شرکت کننده سالمند ژاپنی اعلام کردند که وجود ضایعات در ماده سفید مغز کسانی که پروتئین سویا مصرف نمی‌کنند، در مقایسه با مصرف‌کنندگان این پروتئین، ۵۰ درصد بیشتر است.

پیش از این نیز ثابت شده بود که فیتواستروژن یا استروژن‌های گیاهی موجود در دانه‌های سویا، منجر به محافظت در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و جلوگیری از کاهش توده استخوانی بخصوص در زنان یائسه می‌شود. گفتنی است که سویا بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد.

چطور دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟

درمان‌های غذایی برای دیابتی‌ها در فصل سرد

این نکته ثابت شده که تغییرات آب و هوایی از جمله کوتاه شدن طول روز و سرد شدن هوا، می‌تواند مبتلایان به دیابت را از یک رژیم غذایی سالم دور و هوس‌های غذایی آنها را به دلیل کاهش فعالیت بدنی تغییر دهد.

به گزارش Everyday Health؛ از این رو متخصصان به این بیماران تاکید می‌کنند که در فصول سرد سال، حتما برخی گزینه‌های غذایی سالم را برای بهبود کنترل قند خون، وارد رژیم روزانه خود کنند:

به جای انتخاب یک قهوه شیرین یا نوشیدنی‌هایی مانند شکلات داغ، کمی دارچین به یک لیوان شیر گرم کم‌چرب اضافه کنید. تحقیقی که در سپتامبر ۲۰۱۳ در مجله The Annals of Family Medicine منتشر شد، حاکی از آنست که مصرف تنها ۱۲۰ میلی گرم دارچین در روز می‌تواند به کاهش سطح گلوکز ناشتا و LDL یا کلسترول بد کمک کند.

جوانه بروکسل بخورید. این سبزی که شاخص گلیسمی پایینی دارد، در پاییز و زمستان به وفور در دسترس است و مصرف آن به شما کمک می‌کند تا سطح قند خون را ثابت نگه دارید. به عنوان یک وعده غذایی کامل، یک فنجان از جوانه‌ها را در کنار پروتئین بدون چربی مانند ماهی قزل‌آلا یا سینه مرغ بدون استخوان، سرو کنید.

سیب بخورید. یک عدد سیب ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر دارد و فیبر موجود در آن به کاهش سطح گلوکز خون و احساس سیری کمک می‌کند.

سیب‌زمینی شیرین را فراموش نکنید. اگر تصور می‌کنید سیب زمینی در یک رژیم غذایی مناسب برای دیابتی‌ها، ممنوع است، دوباره فکر کنید: ماده شیمیایی بتاكاروتن، كه مسئول رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین است در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود كه به بهبود سلامت پوست و بینایی كمك می‌كند. همچنین یک رژیم غذایی غنی از بتا‌کاروتن ممکن است برای افرادی که استعداد ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند، نقش محافظت‌کننده داشته باشد.

جو دوسر را به کاسه صبحانه خود اضافه کنید. این نوع غله سرشار از فیبر است که به کنترل قند خون کمک می‌کند.

کدو تنبل نیز در کنترل دیابت مؤثر است. ترکیبات گیاهی موجود در تخم و گوشت کدو تنبل به جذب گلوکز از بافت‌ها و روده‌ها و نیز تنظیم میزان گلوکز کبد کمک می‌کند. همچنین برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند کدو تنبل در مواردی موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌‌شود. از این ‌رو، پژوهشگران در تلاشند از ترکیبات طبیعی موجود در این ماده‌غذایی در ساخت داروهای ضددیابت استفاده کنند.

چطور دوره سرماخوردگی را کاهش دهیم؟

فلاوانول‌ها؛ ترکیبات شگفت‌انگیز برای کاهش فشار خون

مطالعه جدید محققان بریتانیایی نشان داده که رژیم‌های غذایی سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فلاوانول، نقش چشمگیری در کاهش فشار خون دارد.

به گزارش ساینس‌دیلی؛ این ترکیبات گیاهی به ویژه در مواد غذایی از جمله چای، سیب، شراب قرمز، توت، گوجه فرنگی و کاهو یافت می‌شوند و مصرف منظم آنها علاوه بر کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل رژیم غذایی بیش از ۲۵ هزار نفر در بریتانیا نشان داده فشار خون کسانی که بیشترین میزان جذب فلاوانول را دارند، در مقایسه با کسانی که پایین‌ترین میزان جذب این ماده را دارند، بین ۲ تا ۴ میلی‌متر جیوه تفاوت دارد. این اثر به ویژه در شرکت‌کنندگان با فشار خون بالا دیده شد. نتایج این تحقیق، قابل مقایسه با اثرات مثبت رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا رژیم‌های غذایی ویژه برای کاهش فشار خون بالا (رژیم غذایی DASH) است.

فلاونوئیدها ترکیبات مختلفی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و یکی از انواع آنها فلاوانول‌ها هستند که به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، شناخته شده‌اند. این ترکیبات خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌توانند به شما در کنترل وزن و کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی کمک کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار