تخم‌مرغ، شیر و خامه فشار خون را بالا می‌برند
کد خبر: ۱۹۴۵۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 October 31    -    ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
برخی فکر می‌کنند که فقط نمک عامل افزایش فشار خون است در حالی‌که همه غذاهای حاوی سدیم مانند تخم مرغ،خامه، شیر، جوش شیرین، فست فودها و کنسروها فشارخون را بالا می‌برند.

برخی فکر می‌کنند که فقط نمک عامل افزایش فشار خون است در حالی‌که همه غذاهای حاوی سدیم مانند تخم مرغ،خامه، شیر، جوش شیرین، فست فودها و کنسروها فشارخون را بالا می‌برند.

شیوا فرجی در مورد نقش سدیم موجود در غذا و افزایش فشار خون گفت: اغلب افراد فکر می‌کنند فقط نمک به تنهایی عامل افزایش فشار خون است در صورتی که نمک حاوی دو عنصر کلر و سدیم است که سدیم موجود در آ‌ن سبب بالا رفتن فشار خون و در صورت افراط در مصرف موجب سکته‌ قلبی و مغزی می‌شود.

وی گفت: از طرفی پتاسیم به عنوان یکی از نیازهای اصلی بدن در پایین آوردن فشارخون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.

وی ادامه داد: برخی غذاها با وجود اینکه شور هم نیستند اما حاوی سدیم بالایی هستند به عنوان مثال یک تخم‌مرغ حاوی 80 میلی‌گرم سدیم و هر واحد شیر و خامه 50 کیلوگرم سدیم دارند.

به گفته این متخصص تغذیه تمام غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی مانند سوسیس و کالباس، فست‌فودها، کنسروها، چیپس و پفک سرشار از سدیم هستند به طوری که در 100 گرم آنها 1500 میلی‌گرم سدیم وجود دارد و نتیجه آن می‌شود که با مصرف بی‌رویه این غذاها در طی روز صبح روز بعد فرد احساس ورم در دست، پا یا صورت می‌کند.

فرجی بهترین راه تأمین پتاسیم را مصرف میوه و سبزی‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه خانواده‌ها به دلیل کمبود وقت و تغییر ذائقه تمایل چندانی به مصرف میوه و سبزی‌ها ندارند تا جایی که کودکان ما اکنون آبمیوه‌های صنعتی و اسنک‌ها را ترجیح می‌دهند در صورتی که همین امر می‌تواند از کودکی زمینه بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا را ایجاد کند.

وی گفت: هویج، اسفناج و جعفری سرشار از پتاسیم هستند که می‌توان آنها را با تهیه سوپ در وعده‌های غذایی استفاده کرد. همچنین یکسری نمک درمانی (Kcl)حاوی پتاسیم جایگزین سدیم شده که بیشتر جنبه درمانی دارد و در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

عضو انجمن علمی تغذیه ایران همچنین موز، حبوبات و آجیل خام را سرشار از پتاسیم عنوان کرد و گفت: البته افرادی که مشکلات گوارشی دارند به راحتی نمی‌توانند حبوبات مصرف کنند و پتاسیم موجود در این گونه غذاها از طریق دستگاه گوارش به راحتی دفع می‌شود.

فرجی به این نکته اشاره کرد که حتی جوش شیرینی که در پخت کیک و شیرینی‌ها استفاده می‌شود سرشار از سدیم است و باید تا حد امکان از مصرف آن خودداری کرد. همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌شود تا به جای استفاده از رب گوجه‌فرنگی که سرشار از سدیم است از گوجه تازه رنده شده در غذاها استفاده کنند.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
1
میگم چند ماه قیمت اینا بالا رفت عجب به فکر سلامت مردم هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
1
خودشون یا قیمتشون؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار