تصویر تلسکوپ هابل از یک «آبشار کهکشانی»
تاریخ انتشار: 2020 October 24    -    ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
ناسا تصویر یک آبشار کهکشانی را منتشر کرد که از سوی تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

پایگاه اینترنتی اداره کل هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) تصویری از یک آبشار کهکشانی (Galactic Waterfall) را منتشر کرد.

ناسا در توضیح تصویر منتشر شده آورده است: در این تصویر خارق العاده که از سوی تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، به نظر می‌رسد کهکشان «NGC ۲۷۹۹» در سمت چپ در حال کشیده شدن به مرکز کهکشان «NGC ۲۷۹۸» در سمت راست است.

تصویر تلسکوپ هابل از یک «آبشار کهکشانی»

تصویر آبشار کهکشانی منتشر شده از سوی ناسا

NGC ۲۷۹۸ یک کهکشان میله‌ای مارپیچی در صورت فلکی سیاهگوش است. NGC ۲۷۹۸ و NGC ۲۷۹۹ در فهرست آرپ ۲۸۳ قرار دارند و به عنوان یک «جفت کهکشانی در تعامل» ذکر شده اند.

تعامل کهکشانی یا «برهم کنش کهکشان‌ها» (Interacting galaxies) که از آن با عنوان «برخورد کهکشانی» هم یاد می‌شود، در واقع به تأثیرگذاری که این کهکشان‌ها بر یکدیگر دارند، اشاره دارد وممکن است منجر به ادغام یا یکی شدن آن‌ها شود.

به نوشته ناسا، این دو کهکشان ظاهرا گردابی ایجاد کرده اند که ستاره‌های کهکشان NGC ۲۷۹۹ به نظر می‌رسد به مانند قطرات آب در حال افتادن در کهکشان NGC ۲۷۹۸ هستند.

همچنین به نوشته ناسا، ادغام کهکشانی می‌تواند از چند صد میلیون سال تا بیش از یک میلیارد سال به طول انجامد. اگرچه ممکن است تصور شود ادغام دو کهکشان برای «سامانه ستاره ای» فاجعه بار خواهد بود، اما فضای زیاد میان ستارگان، به این معنی است که برخورد ستاره‌ها بعید است و آن‌ها معمولا از کنار می‌گذرند.

تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ به وسیله شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهان‌شناسی به نام ادوین هابل گرفته شده است. هابل، یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران