نوکیا اولین شبکه تلفن همراه را در ماه می‌سازد
کد خبر: ۱۹۳۶۵۰
تاریخ انتشار: 2020 October 20    -    ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در آستانه ماموریت آرتمیس در سال ۲۰۲۴، شرکت نوکیا را برای ساخت اولین شبکه تلفن همراه در ماه انتخاب کرد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در آستانه ماموریت آرتمیس در سال ۲۰۲۴، شرکت نوکیا را برای ساخت اولین شبکه تلفن همراه در ماه انتخاب کرد.

ناسا اعلام کرد: نوکیا اولین شبکه تلفن همراه را بر ماه خواهد ساخت که از ارتباطات ۴G در فضا حمایت می کند - و در نهایت به سیستم ارتباطات به ۵G ارتقاء می یابد، بدین ترتیب اولین زن و اولین مردی که در آینده بر سطح ماه فرود می آیند، می توانند در حین ماموریت اکتشافی خود در سطح این قمر زمین با تلفن همراه با خانواده خود در زمین تماس بگیرند.

این شبکه امکان برقراری ارتباط صوتی و ویدئویی، تبادل داده های تله متری و بیومتریک و همچنین استقرار و کنترل از راه دور کاوشگرها و سایر ابزارهای رباتیک را بر سطح ماه برای فضانوردان میسر می سازد.

نوکیا برای ساخت و استقرار اولین راه حل بسیار فشرده، کم مصرف و بدون واسطه ی LTE بر سطح کره ماه تا پایان سال ۲۰۲۲، ۱۴.۱ میلیون دلار گرنت دریافت کرد. ناسا طی چند ماه گذشته به فعالیت های خود شدت داده است زیرا سرگرم آماده شدن برای ارسال فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴ با این امید است که تا سال ۲۰۲۸ بتواند حضور انسانی پایداری بر سطح ماه داشته باشد.
این شرکت فضایی همچنین قرارداده هایی را به سایر شرکت ها از جمله شرکت فضایی «اسپیس ایکس» و «بلو اوریجین» اعطاء کرده است تا ماه نشین‌هایی (لندر) بسازند که توسط فضانوردان آرتمیس مورد استفاده قرار گیرد.
اکنون ناسا در تلاش است تا «ارتباط مطمئن تر و با برد بیشتری نسبت به استانداردهای رادیویی موجود» در کره ماه فراهم کند. نوکیا پیشگام این نوآوری هاست که باید آنها را تنها در عرض دو سال بر سطح ماه قرار دهد.

هدف ناسا از برنامه «آرتمیس» این است که تا سال ۲۰۲۴ خدمه‌ای از فضانوردان را در ماه مستقر سازد. ناسا قصد دارد که در فرود اولیه فضاپیمای خود بر سطح ماه، تاریخ را با اولین فضانورد زنی که بر سطح ماه قدم می گذارد، رقم بزند. کاخ سفید برای شروع برنامه آرتمیس خواستار ۱.۶ میلیارد دلار بودجه اضافی در سال مالی ۲۰۲۰ شده است که این بودجه علاوه بر ۲۱ میلیارد دلار درخواستی مسئول ناسا برای فعالیت های سال آینده این سازمان، است.

ناسا برای محقق ساختن برنامه فرود بر سطح ماه، سالانه به ۵ تا ۶ میلیارد دلار بودجه اضافی نیاز دارد. ناسا می خواهد در اطراف ماه یک ایستگاه جدید فضایی به نام «دروازه» (Gateway ) بسازد که فضانوردان بتوانند برای دوره های زمانی کوتاهی در آنجا زندگی کرده و سپس به سطح این قمر سفر کنند.

البته ناسا به یک قطعه بسیار مهم سخت افزاری نیاز دارد؛ یک سامانه فرود که بتواند فضانوردان را به گونه ای بی خطر از Gateway دور کند و به سطح ماه برساند و سپس آنها را به این ایستگاه برگرداند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار