درج نام مادر در کارت ملی کودک از ماه آینده
کد خبر: ۱۹۳۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 October 19    -    ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
ابتکار درباره درج نام مادر در کارت ملی گفت: اسم مادر در شناسنامه کودک لحاظ می شود در کارت ملی به این مقوله توجه نشده است و پیشنهاد دادیم و در وزارت کشور این مقوله بررسی شود و سازمان ثبت باید نظر نهایی خود را اعلام کنند.

معصومه ابتکار گفت: در 31 استان سند ارتقای وضعیت زنان ثبت شده که یکی از آنها به بررسی وضعیت سلامت زنان می پردازند.

به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان "نشست خبری معصومه ابتکار، معاون اموز رنان و خانواده رئیس جمهور در امور خانواده و زنان صبح امروز 28 مهر در وزارت بهداشت از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.

ثبت سند ارتقای وضعیت زنان در 31 استان

ابتکار در ابتدای این نشست گفت: هفته سلامت بانوی ایرانی را خدمت همه عزیزان وماه ربیع الاول را تبریک عرض می کنیم. فوت دکتر واشقانی را تسلیت عرض می کنم و از هموطنان عزیز خواستارام با رعایت پروتکل های بهداشتی قدردان کادر بهداشت و درمان باشیم.

او تصریح کرد: هفته سلامت بانوی ایرانی فرصتی برای ارتقای آگاهی سلامت بانوان ایرانی است. شاخص عدالت های جنسیتی در ستاد ملی زن و خانواده در زیر مجموعه مقوله سلامت مورد بررسی قرار می گیرد. خوشبختانه در ایران شاهد ارتقای سلامت زنان هستیم. این شاخص های نماینده زیرساخت های مناسب در کشور است. بهداشت باوری باید مور توجه قرار بگیرد. در این شاخص ها به این مقوله توجه شده است. در آذر سالجاری اولین نتایج بررسی های در سامانه ثبت می شود. در 31 استان سند ارتقای وضعیت زنان ثبت شده که یکی از آنها به بررسی وضعیت سلامت زنان می پردازند. خوشبختانه استان ها در این باره کار های مناسب انجام داده است. در این وزارت خانه سند ارتقای وضعیت زنان در مرحله نهایی شدن است.

ارتقای روابط بین نسلی

ابتکار گفت: امید است با برنامه شکاف ها را برطرف کنیم. طرح وزارت بهداشت در این طرح هر خانه یک پایگاه بهداشتی است. این طرح موفق عمل کرده است. ما در این طرح می توان اصلاح سبک زندگی را در اولویت قرار دهد. با اصلاح سبک زندگی باید به سلامت روان ، ترویج نشاط در خانواده و ... موثر است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه طرح گفت و گوی ملی خانواده از 2 سال اخیر اجرا شد گفت: ارتقای روابط بین نسلی در این اقدام مورد توجه است.

او ادامه داد: دولت روحانی به ابعاد خانواده توجه دارد و به اقدام و عمل در این باره پرداخته است.

لزوم توجه ویژه به سلامت روان در دوران کرونا

ابتکار افزود: در شیوع کرونا مهمترین اقداماتی همچون شست و شوی دست، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده بیشتر از فضای مجازی می توان اصلاح کرد. این مقوله نیازمند ارتقای سطح آگاهی است. در شرایط همه گیری کرونا توجه به سلامت روان از اهمیت ویژه برخوردار است. در شرایط فعلی بازگشایی مدارس به شکل مجازی بار روانی را کاهش می‌دهد. با وجود شرایط بهداشتی تحرک بدنی و کاهش بیماری های متابولیک از اهمیت برخوردار است. افزایش وزن در شرایط کرونا اتفاق مناسبی نیست. در این شرایط تلاش شده با همکاری وزارت وزرش و جوانان ترویج ورزش در دستور کار قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: رسانه ملی به موضوع نشاط و توجه به سلامت روان توجه داشته باشد. ارتقای سطح مهارت خانواده مد نظر است. با وزارت آموزش و پرورش در زمینه ارتقای مهارت زندگی فعالیت انجام می شود.

تامین شیرخشک در حمایت از مادران شیرده

او ضمن اشاره به لزوم حمایت از مادران شیرده ادامه داد: برای مادران شیرده حمایت هایی انجام می شود و تامین شیرخشک این کودکان در دستور کار است و نکته مهمی است که سیاست گذاران در تحریم های ظالمانه و کرونا مورد توجه قرار می دهند.

آموزش مهارت های فردی برای 14 هزار زن سرپرست خانواده

ابتکار تصریح کرد: 14 هزار زن سرپرست خانواده تحت آموزش مهارت های فردی قرار می گیرند. توجه به سلامت روان و سلامت جسمی مدنظر قرار گرفته است. در همه استان های کشور اقدامات فراوان انجام شده است. در رسانه ملی نیز به ارتباط مهارت خانواده توجه شده است. در آموزش و پرورش کلاس های گفت و گو تشکیل شده است.سه سال است که در این موضوع فعال هستیم.در پورتال معاونت گفت و گو ملی خانواده و "رادیو نسل" نیز به برگزاری نشست های تخصصی می پردازد.

شناور شدن ساعت کاری مادران شاغل

ابتکار در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت زنان شاغل که دارای فرزند هستند، گفت: مرخصی زایمان 9 ماه مورد تاکید است و در زمان شیردهی مادر می تواند چند ساعت به شیردهی و امکان شناور بودن ساعت کاری مادران داری فرزند زیر 6 سال در نظر گرفته شده است.

معاون زنان درباره زنان غیر شاغلی که همسران خود را از دست داده اند، گفت: بیمه این زنان از اهمیت برخوردار است. این افراد مور توجه خیریه ها قرار می گیرند.

ایران از اوژانس اجتماعی قوی برخوردار است

او درباره کودک همسری گفت: میزان کودک همسری در کشور چندان بالا نیست. زیر 14 سال کودک محسوب می شود و ازدواج آنان با تبعات روحی و جسمی به دنبال دارد و لایحه ممنوعیت ازدواج این کودکان مطرح است. مقوله فرهنگی دراین اقدام از اهمیت برخوردار است. مهمترین اقدام باید از سوی سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی انجام شود. ایران از اوژانس اجتماعی قوی برخوردار است. در چند مورد کودک همسری بهزیستی و دادستانی ورود کرده و جلوی آن گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت روحانی به ابعاد خانواده توجه دارد و به اقدام و عمل در این باره پرداخته است.

ترویج ورزش زنان در دستور کار

ابتکار افزود: در شیوع کرونا مهمترین اقداماتی همچون شست و شوی دست، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده بیشتر از فضای مجازی می توان اصلاح کرد. این مقوله نیازمند ارتقای سطح آگاهی است. در شرایط همه گیری کرونا توجه به سلامت روان از اهمیت ویژه برخوردار است. در شرایط فعلی بازگشایی مدارس به شکل مجازی بار روانی را کاهش می دهد. با وجود شرایط بهداشتی تحرک بدنی و کاهش بیماری های متابولیک از اهمیت برخوردار است. افزایش وزن در شرایط کرونا اتفاق مناسبی نیست. در این شرایط تلاش شده با همکاری وزارت وزرش و جوانان ترویج ورزش در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش مصرف دخانیات در میان زنان

معاون رئیس جمهور درباره افزایش استفاده از دخانیات گفت: این مقوله به موضوعات فرهنگی مربوط می شود. به باور بنده باید در این زمینه کار فرهنگی انجام داد و در مقوله اعتیاد نیز در این باره مورد توجه است. نرخ اعتیاد در زنان ایرانی بسیار بالا نیست اما باید بیشتر حساسیت داشت. تفاهم نامه با ستاد مقابله با مواد مخدر امضا شده است.

لزوم آموزش به کودکان و زنان در خصوص خطرات فضای مجازی

ابتکار افزود: از ابتدای دولت دوازدهم برروی آن کار شده و در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به بحث توجه و آموزش کافی به سلامت باروری و بهداشت بلوغ توجه شده است. این مقوله می تواند مورد استفاده همگان قرار گیرد. امروز نحوه صحیح استفاده از اینترنت مورد توجه است. اینترنت نشان داد فضای سایبری مهم است، اما مخاطراتی است که شبکه های خرید و فروش انسان در فضای مجازی فعال هستند. بخشی از اقدامات در این زمینه می تواند در راستای سو استفاده های جنسی از کودکان و زنان باشد.

ابتکار درباره طرح ارمغان که همان آزاد سازی زنان زندانی است، گفت: از طرف مردم وجوهاتی به این حساب ریخته شده است. امید است این دوره نیز در موقعیت مناسب برای آزادی زنان با شعار زندان جای زنان نیست اقدامات مناسب انجام داد.

آزادی 60 هزار زن زندانی در دوران کرونا

به گفته او موافقت نامه برای ترویج دستبند الکترونیک برای مادران اجرا شود. تا مادرانی که حکمشان اجازه می دهد بتوانند از آن استفاده کنند. رئیس قوه به دلیل شیوع کرونا 60 هزار زن زندانی توانستند آزاد شدند.

او تصریح کرد: لایحه امنیت زنان در مجلس در حال بررسی است. در بند آخر آن قبل از ثبت ازدواج زوجین باید به کلاس های مشاوره رفته و این اقدامشان ثبت شود.

ابتکار گفت: مهمترین بخش رصد و پایش با حضور دکتر ربیعی بود دو ماه قبل سامانه رصد و پایش الکترونیک فعال شد.

زنان سرپرست خانوار مسکن ارزان دریافت می کنند

معاون رئیس جمهور گفت: در دولت دوازدهم اقدامات مناسب در زمینه عدالت جنسیتی انجام شده است. در مورد کرونا و تاثیر بار اقتصادی آن با زنان سرپرست خانوار با وزارت کار اقدامات مناسب انجام شده است. زنان سرپرست خانوار جزو اولین گروه‌ها در دریافت بسته های معیشتی بودند و بیمه آنها مورد توجه قرار گرفته است. از وزیر مسکن و شهرسازی خواسته شده زنان سرپرست خانوار در اولویت دریافت مسکن ارزان قیمت باشند. با پاسخ مناسب از سوی دستگاه های دولتی مواجه هستیم.

تشدید مجازات پدر در قتل فرزند

او افزود: در زمینه سن ازدواج، قتل فرزند به دست پدر نیز اقدامات انجام شده است. تشدید مجازات پدر در قتل فرزند از اهمیت برخوردار است. حمایت از اورژانس اجتماعی مدنظر قرار گرفته است. در این مدت توان افزایی کارشناسان اورژانس اجتماعی مدنظر قرار گرفته است.

ابتکار تاکید کرد: در چند هفته آینده اقدامات مناسب برای توان افزایی کارشناسان انجام شده است. امسال در شرایط کرونایی دو اتفاق مناسب رخ داده است. برای مثال مردم نمی‌دانستند که با تماس با 123 می توانند مشاوره دریافت کنند. این ابزار روز آمد است. امسال با همکاری وزارت ارتباطات پیامک برای همگان ارسال شد و تمامی ایرانی ها 123 را می شناسند و باعث شده تا تعداد تماس ها افزایش یابد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته به خدماتشان می بالند.

راهکارهایی برای افزایش جمعیت

معاون رئیس جمهور درباره راهکارها برای افزایش جمعیت گفت: تشویق به اصلاح سبک زندگی و فرزند آوری کار شده است. در تمامی این سندها محور فرزند آوری و تحکیم خانواده مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین موضوع فرزند آوری و جمعیت در معاونت و استان ها بوده است. درضمن در کارگروه سلامت بسیاری از مباحث مرتبط با فرزندآوری همکاری می شود. البته در همه جای دنیا کرونا یکی از عوارضش کاهش نرخ باروری است امید است این بیماری برطرف شود.

خدمات رسانی به ناباروان انجام می شود

او درباره ناباروی و ارائه خدمات به افراد به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: خدمات پزشکی در وزارت بهداشت درمان در زمینه ناباروی با حداقل هزینه ها خدمات عرضه می کنند. و خدمات نیز موثر بوده است امیدوایم این خدمات استمرار داشته باشد. مابقی این خدمات را وزارت بهداشت انجام می هند.

درج نام مادر در کارت ملی کودک از ماه آینده

ابتکار درباره درج نام مادر در کارت ملی گفت: اسم مادر در شناسنامه کودک لحاظ می شود در کارت ملی به این مقوله توجه نشده است و پیشنهاد دادیم و در وزارت کشور این مقوله بررسی شود و سازمان ثبت باید نظر نهایی خود را اعلام کنند. وزیر کشور با این طرح موافق هستند. هزینه ای نیز ندارد، چون وقتی نوزاد متولد می شود یک خط نام مادر در کارت ملی درج می شود. این مقوله نیازمند مصوبه دولت است و در ماه آینده این اقدام انجام می شود.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
عجب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار